23948sdkhjf

Continental tester ny version af eHorizon

Den nye udgave af koncernens informationssystem udnytter bilernes eget internet til at udveksle informationer fra kameraer og sensorer i bilerne.
NYSKABELSE Med sin nyeste version af systemet eHorizon ruster Continental sig på den fremtid, hvor bilen selv klarer mere og mere af kørslen, og hvor den kompenserer for menneskelige fejl og medvirker til at reducere ulykker.

Den tyske autokoncern tester således i øjeblikket en dynamisk udgave af eHorizon, hvor bilerne – ved hjælp af deres sensorer, kameraer m.m. – udveksler informationer om de aktuelle trafikforhold: Hvor der er vejarbejde, midlertidig fartbegrænsning eller tvunget skift af vognbane.

- Internettet gør det muligt at indsamle og dele informationer via Continentals informationsbase. Jo mere omfattende denne base er, jo bedre og mere sikker bliver kørslen for bilisten, fordi bilen selv ved, hvad der venter forude, siger adm. direktør Georg Nielsen, Continental Dæk Danmark A/S.

Et åbent internet for biler

En statisk version af eHorizon har været i brug siden 2012. Her kan oplysninger om for eksempel kurver og bakker på en rute bruges til at effektivisere kørslen med lastbiler, hvor beregninger fra Continental har vist, at der kan være flere hundrede liter diesel at spare pr. vogntog om året. Systemet kan også anvendes til at beregne, hvor langt en elbil kan køre.

- Den nye, dynamiske version udnytter, at mange biler i dag er udstyret med sensorer, kameraer og andet udstyr til at indsamle informationer om vej- og trafikforhold. Når bilen så også er forbundet til internettet, kan disse informationer sendes til vores informationsbase. På den måde opbygges en præcis, pålidelig og opdateret information, som konstant sendes ud til alle biler, der er koblet på nettet i det pågældende område. Dette her er bilernes del af ”Internet of Things”, hvor intelligente enheder er koblet på nettet og kan kommunikere med hinanden, påpeger Georg Nielsen.

En hjælp til den førerløse bil

Med en udvikling, hvor vi er på vej mod den førerløse bil, bliver det stadig vigtigere for bilerne at vide, hvad der venter forude på ruten. Trafikradio og digitale vejkort rækker ikke, når bilen har brug for helt præcise oplysninger om eksempelvis vejbanens hældningsgrad, en vejkurves udformning, midlertidige fartbegrænsninger eller advarselstavler. Den slags information kan altså distribueres og anvendes i biler, der har Continentals eHorizon-system indbygget.

- Der går sikkert en rum tid, før vi har de førerløse biler ude på vejene, men allerede i dag kan informationerne bruges i eksempelvis biler med fartpilot, der selv tilpasser farten til de aktuelle forhold, den såkaldte Adaptive Cruise Control. I fremtiden kan oplysningerne fra den dynamiske eHorizon også hjælpe med at afgøre, om en rute kan køres helt eller delvist som førerløs, fortæller Georg Nielsen.

Continental har i øjeblikket en række testbiler på vejen for at afprøve den nye version af eHorizon.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11