23948sdkhjf

Italiensk producent købt til spotpris

Indiske Mahindra & Mahindra har lagt over 1,2 milliarder kroner på bordet for at købe italienske Pininfarina.
OPKØB Det store opkøb af den kæmpe indiske bilproducent understreger i høj grad de internationale ambitioner.

- Det legendariske high-end design fra Pininfarina vil markant forbedre designkapabiliteten hos hele Mahindra gruppen. Eftersom design bliver vigtigere og vigtigere for forbrugeren, vil produktdesign have stor indflydelse på kunders valg, siger producentens formand Anand Mahindra.

Overtagelsen af Pininfarina er blot den seneste i en række af internationale ekspansioner af Mahindra, der også har opkøbt sydkoreanske Ssangyong og motorcykelenheden i PSA. Pininfarina samarbejder i forvejen med det Mumbai-baserede Mahindra om SUV-udvikling og arbejdede også med selskabet i forbindelse med den det eldrevne sportsvognskoncept, Halo, der blev afsløret sidste år.

En usleben juvel

Udover en stor aktieovertagelse på 76 procent, investerer Mahindra også 20 millioner euro i Pininfarina og giver kreditorerne en garanti på 114,5 millioner euro.

- Pininfarina er en juvel, og den vil fortsat blive slebet og poleret. Den vil blive bygget langt bedre, nu da vi har de finansielle kræfter, der skal til, siger Mahindra’s tekniske direktør Chander Prakash Gurnani.

Pininfarina blev grundlagt i Torino i 1930 og har designet en række klassikere som Ferrari 250 GT, Ferrari Testarossa og 1950’ernes Alfa Romeo Giulietta Spider. Selskabet har dog været uprofitabelt de seneste 10 år og har kæmpet med gæld, hvilket for tre år siden resulterede i en lukning af en afdeling, der byggede biler for andre producenter.

Pininfarina forbliver dog et uafhængigt firma med sin egen børsnotering i Milan, og Paolo Pininfarina, barnebarn af grundlæggeren, forbliver også på formandsposten.

Aftalen forventes at lukkes i den første halvdel af 2016.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.169