23948sdkhjf

S: Uden elbil-feberredning havde der været fuld afgift

DF optræder ansvarsløst i sag om registreringsafgifter for elbiler, mener Socialdemokraternes skatteordfører.
REGISTRERING Havde regeringen, Socialdemokraterne og De Radikale ikke taget ansvar for at finde en ny løsning på registreringsafgifter for elbiler, havde der været fuld registreringsafgift på elbiler fra nytår.

Det fastslår Socialdemokraternes skatteordfører, Jesper Petersen, efter at EU-Kommissionen har underkendt den model for indfasning af registreringsafgifter, som elbiler hidtil har været friholdt fra.

Oprindelig var det meningen, at de allerdyreste elbiler skulle betale fuld registreringsafgift for værdien over 800.000 kroner, mens afgiften skulle indfases gradvist over fem år for det øvrige marked.

Men loftet på 800.000 er en slags indirekte statsstøtte til de billige biler, og derfor har EU-Kommissionen vendt tommelfingeren ned.

- Vi ville helst have gennemført aftalen, som den lå. Vi fik også den melding i forhandlingerne, at det ville være i overensstemmelse med EU-reglerne, siger Jesper Petersen.

EU's indsigelse har fået Dansk Folkeparti til at trække sig fra aftalen, fordi partiet mener, at man bør afprøve EU-Kommissionens påstand juridisk i stedet for at føje sig på forhånd.

For Socialdemokraterne har det været afgørende, at elbilerne ikke skal betale fuld afgift 1. januar. Derfor er partiet parat til at acceptere, at de øvrige skatteydere i princippet er med til at yde et tilskud til de allerdyreste elbiler også.

- Vi har kunnet finde en løsning her i 11. time, og aftalen kommer igennem Folketinget. Hvis vi havde gjort som Dansk Folkeparti og fralagt os ansvaret i den situation, ville der have været fuld afgift på elbiler 1. januar, siger skatteordfører Jesper Petersen (S).

- Det er ansvarsløst af DF, at man ville være klar til at pålægge elbilerne fuld afgift fra 1. januar på trods af, at vi var enige om, at der skulle være en lang indfasning.

- Det er væsentligt at understrege, at også når registreringsafgifterne for elbiler er helt indført om fem år, vil de billigste modeller have den samme pris som i dag.

- Og det vil også være sådan, at elbilerne får et markant nedslag i deres registreringsafgift på grund af deres energieffektivitet, siger Jesper Petersen.



Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156