Kvinder er trætte af platte mekaniker-jokes
Onlineportaler tiltaler kvindelige bilejere, fordi de slipper for mandehørm og bemærkninger.
Konsekvensen er, at kvinderne i stedet vælger at få en mandlig bekendt eller et mandligt familiemedlem til at stå for værkstedsbesøget. Jan Sturm, der er analysechef hos Autobutler, følger op på undersøgelsens konklusioner:
- De kvindelige bilejere bruger en internetbaseret portal som vores, fordi de mest af alt er irriterede over deres lokale værksted. Samtidig er der desværre alt for få kvindelige mekanikere, hvilket er med til at fastholde den stærke mandehørmskultur på værkstederne, forklarer Jan Sturm.
Ifølge værkstedsportalen er 30 procent af alle besøgende på hjemmesiden kvinder, og den andel vil fortsat vokse de kommende år, vurderer Jan Sturm. Samtidig oplever Autobutler også, at kvinder stiller langt flere spørgsmål til prisen og kvaliteten på forhånd. - På den måde slipper de for at bruge unødig tid på værkstedet, siger Jan Sturm.
Hold styr på garantien
Og især evnen til at spørge ind til garantien på værkstedsbesøget, som kvinder er gode til, er noget af det, der optager onlineportalen meget.
Ifølge Autobutler kan det sagtens være, at den lokale mekaniker er flink og venlig. Men hvis man bliver uenig om en reparation, så vil det ofte være pengepungen, der taler. Og her gælder hovedreglen, at bilejeren skal kunne dokumentere, at værkstedet har lavet en given reparation.
- Få et udspecificeret tilbud fra værkstedet på forhånd, så undgår man bøvlet med at argumentere med mekanikeren, og det bliver sværere for værkstedet at sætte ekstra udgifter på prisen, fortæller Jan Sturm.
Det er desværre ikke alle værksteder, som har en garanti på selve reparationen. Det betyder, at man kun har en reklamationsret, som kræver, at man kan bevise, at værkstedets er skyld i en eventuel fejl.
-Alt for mange værkstedsbesøg ender med en klage. Derfor bør man som bilejer kræve, at værkstedet har en garanti på selve værkstedsarbejdet, ikke kun på reservedelene, siger Jan Sturm.