23948sdkhjf

Lakken skinner skarpere i Ejner Hessel-kæden

Samarbejde mellem Würth bilplejekoncept og stor forhandler bærer frugt.
LEAN Det er ikke altid lige nemt at holde styr på 22 forskellige forhandler-afdelinger, når det handler om at holde omkostningerne nede, vidensudveksling hurtig og sende et professionelt signal til kunderne. Det gælder også, når det handler om at få nye og brugte bilers lak til at skinne, som var den lige trillet ud fra produktionshallen.

Det er erfaringen fra Danmarks største bilforhandler Ejner Hessel, der for to år siden besluttede sig for at starte et samarbejde med Würth Bilplejekoncept. Siden da er alt fra fakturaer til leverandørnetværket blevet strømlinet, så den bilpleje, man modtager i Holstebro er den samme, som den man får i Ringsted. I dag betyder det blandt andet, at der er kommet styr på omkostningerne, og så sikrer man, at hvis en medarbejder bliver sendt fra én afdeling til en anden, så står han ikke med et produkt, han aldrig har brugt før. Og det er yderst vigtigt, fortæller Halfdan Ravn Haslam. Han er bilplejespecialist hos Ejner Hessel.

- Den professionalisme, vi som virksomhed gerne vil forbindes med, skal afspejles i alt, hvad vi gør. Også i vores klargøring. Derfor passer Würths bilplejekoncept godt til os. Når vi ensretter vores produkter, skaber vi synergi og mulighed for erfaringsudveksling mellem afdelingerne, og den kvalitet kan vi føre direkte videre til vores kunder, siger Halfdan Ravn Haslam.

Fælles sikkerhed
Foruden at sikre, at Ejner Hessel ikke har unødvendige udgifter til en lang række bilpleje- og lakprodukter på tværs af organisationen, så handler ensretningen i høj grad også om sikkerhed.

- Den mere alvorlige side af sagen er selvfølgelig, at vi i klargøringsafdelingen arbejder med mange kemiske produkter, og derfor er sikkerheden meget vigtig. Her har Würth formået at skabe stor sammenhæng, så det bliver nemt at overskue, hvordan vi bruger produkterne bedst muligt, forklarer Halfdan Ravn Haslam:

- Alle datablade ligger online og udprintet, og skulle uheldet være ude, er det lige meget, i hvilken afdeling vi befinder os. Med de samme produkter overalt, er det de samme foranstaltninger, der gælder, og samtidig er det en stor hjælp i forhold til vores certificering.

I den mindre alvorlige ende er der også andre fordele:

- Vores hverdag meget sjovere, når vi taler samme sprog, både i forhold til arbejdsgange og produkter. Vi kan lære af hinanden og dermed løse udfordringerne hurtigere, siger Halfdan Ravn Haslam.

Forskellighed klarlagt
I forhold til omkostninger har der tidligere været en tendens til, at der er blevet indkøbt lidt på må og få i den store forhandlerkæde, når det kom til bilplejeprodukter. Det er fortid nu:

- Vi skulle væk fra at handle fra hoften, og det har Würth taget 100 procent hånd om. Samtidig har de kørt nogle virkelig dygtige folk i stilling, så vi sammen kunne lave et program, som jeg kunne stå inde for, fortæller Halfdan Ravn Haslam.

Hos Würth selv lyder det: fra bilplejespecialist Brian Kramer:

- Da Ejner Hessel har mange afdelinger i forskellige størrelser og med forskellige behov, har vi lavet to bilplejepakker. Pakkerne er udviklet i samarbejde mellem Würth og Ejner Hessel, så produkter og processer dækker de forskellige behov i afdelingerne. Og netop det samspil har været det allervigtigste, når det handlede om at finde et koncept, der passede ind i deres arbejdsrytme og forretning, siger Brian Kramer.

Struktur på uddannelse
Uddannelse er ikke overraskende en central del af Würths bilplejekoncept, fordi det er med til at sikre, at produkter bruges sikkert, korrekt og hurtigt.

- Vi har seks store afdelinger, der er foregangsafdelinger for de øvrige. Her har vi samlet vores klargøringsteams til skoling i hvordan, hvornår og hvor man anvender Würth produkterne. Skolingen var selvfølgelig tilpasset de enkelte afdelinger i forhold til hvilken pakke, der var relevant, siger Halfdan Ravn Haslam og tilføjer:

- Når vi alle har det samme udgangspunkt i hverdagen, kan vi levere den høje kvalitet, vi er kendt for.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.475