Svensk nervøsitet for sprængfarlige biler
Flere ulykker med gasbiler betyder nu, at branchen i Sverige kigger nærmere på sikkerheden - også på autoværkstederne.
Tjeklisten ved inspektion:
Det svenske Motor-magasinet har sammen med foreningen for gasbiler i Sverige SFVF lavet en tjekliste til værksteder, der skal servicere og kontrollere gasbiler. Her er de overordnede punkter:
1. Tjek for skader på gassystemet som helhed, inklusive gastanken.
2. Gennemgå gasbeholderen og dens samlinger nøje, herunder alle rør og ledninger ud fra tanken.
3. Tjek gasbeholderens sikkerhedsventil, der kan være afgørende i tilfælde af ulykker.
4. Kontroller, at gastanken er opmærket korrekt i forhold til producentens anvisninger.
5. Tjek også holdbarhedsdatoen for gassen.
6. Lav et lækageeftersyn og kontroller tyske TÜV for testproceduren.
Generelle sikkerhedsanvisninger:
1. Lukke-ventilen på gastanken skal aktiveres, inden man begynder at kigge nærmere på bilen.
2. Tøm gassystemet, hvis der er tale om at kontrollere trykket i gastanken.
3. Udskift om nødvendigt sikkerhedsventilen, der ikke må genanvendes, hvis den afmonteres.
4. Alle antændelseskilder skal fjernes fra værkstedet, inden man begynder sin kontrol af gasbiler.
5. Uddan de medarbejdere, der fra tid til anden skal kontrollere og håndtere gasbiler, så de er opdaterede på den nyeste lovgivning, opmærkning, service og generel håndtering.
Kilde: Motor-magasinet.se og SVFV.
Det svenske Motor-magasinet har sammen med foreningen for gasbiler i Sverige SFVF lavet en tjekliste til værksteder, der skal servicere og kontrollere gasbiler. Her er de overordnede punkter:
1. Tjek for skader på gassystemet som helhed, inklusive gastanken.
2. Gennemgå gasbeholderen og dens samlinger nøje, herunder alle rør og ledninger ud fra tanken.
3. Tjek gasbeholderens sikkerhedsventil, der kan være afgørende i tilfælde af ulykker.
4. Kontroller, at gastanken er opmærket korrekt i forhold til producentens anvisninger.
5. Tjek også holdbarhedsdatoen for gassen.
6. Lav et lækageeftersyn og kontroller tyske TÜV for testproceduren.
Generelle sikkerhedsanvisninger:
1. Lukke-ventilen på gastanken skal aktiveres, inden man begynder at kigge nærmere på bilen.
2. Tøm gassystemet, hvis der er tale om at kontrollere trykket i gastanken.
3. Udskift om nødvendigt sikkerhedsventilen, der ikke må genanvendes, hvis den afmonteres.
4. Alle antændelseskilder skal fjernes fra værkstedet, inden man begynder sin kontrol af gasbiler.
5. Uddan de medarbejdere, der fra tid til anden skal kontrollere og håndtere gasbiler, så de er opdaterede på den nyeste lovgivning, opmærkning, service og generel håndtering.
Kilde: Motor-magasinet.se og SVFV.
Som situationen er i dag er der nemlig ingen lovpligtig kontrol af gasbilernes tanke, skriver avisen, ej heller af de sikkerhedsventiler, der skal sikre, at en brand på en gasbiler eller bus bliver tæmmet så meget som muligt af hensyn til det redningsmandskab, der i ulykkestilfælde skal håndtere køretøjet. Motor-magasinet i den svenske udgave er derfor gået sammen med Sveriges Fordonverkstäders Förening (SFVF) om en række guidelines til de værksteder, som håndterer gasbiler - se boksen her til højre. henmo