23948sdkhjf

Nyt fra udlandet: Kineser-opkøb, batterikamp og robotbiler

Kom med rundt i den store verden for eftermarked, nye biler og opkøbsplaner.

Kinesere meget interesserede i Jeep
Den kinesiske bilproducent Great Wall Motor er angiveligt meget interesseret at købe Jeep ud af Fiat Chrysler-koncernen (FCA). Det skriver flere udenlandske medier. Foreløbigt har ingen fra FCA villet kommentere på eventuelle salgsplaner, men skulle det falde på plads, sidder FCA tilbage med Fiat, Chrysler, Dodge og RAM. Great Wall Motor har eksisteret siden 1984 og producerer i dag i omegnen af en million biler om året, hvoraf størstedelen er SUV’er. Foruden produktion i Kina har organisationen også anlæg i blandt andre Bulgarien, Ecuador, Egypten, Iran og Rusland.

Webasto går ind i batteri-kamp
Efterhånden som stadig flere globale bilproducenter er hoppet ind i kapløbet om el- og hybridbiler, så stiger efterspørgslen og tiltroen til markedet for batterier. Den kage vil også Webasto have del i. Normalt forbinder man virksomheden med soltag og konstruktioner i den kategori, men igennem de senere år har Webasto også i stigende grad fokuseret på auto-el, herunder varmeanlæg. Derfor mener Holger Engelmann, der er bestyrelsesformand for Webasto, at det giver god mening, at virksomheden nu retter blikket med batterier. Konkret har det mundet ud i en division kaldet e-solutions. Den skal gøre Webasto klar til tiden efter 2020, hvor både mobilitet og den batteridrevne autobranche for alvor tager fart, hvis man skal tro Webasto selv.

Støvsuger-firma suger i Aston Martin
På mindre end et år har Aston Martin mistet to ledende personer i organisationen til det britiske firma Dyson, som især er kendt for støvsugere og systemer til håndtørring. I denne uge var det David Wyer, som vinkede farvel til Aston Martin, mens det i september i fjor var Ian Minards. Begge ansættelser hos Dyson kan ifølge flere iagttagere tyde på, at Dyson pønser på et eller andet, der ligger sig op af elektriske biler. Ingen af virksomhederne ønsker dog at kommentere konkret på de to jobskift, men Dyson siger blot, at man rekrutterer bredt, også på hjemmemarkedet i Storbritannien.

Topchef: Ro på med robotbiler
Hvis man sidder og frygter, at selvkørende og selvstyrende biler lige om lidt rydder bordet fuldstændig og nærmest overflødiggør føreren, så skal man tro om igen. I hvert fald hvis man vil høre på Jim Hackett, der er adm. direktør hos Ford Motor Company. Det kom frem på et oplæg, topchefen holdte på eventet City of Tomorrow, som Ford stod bag. Han sagde Jim Hackett, at man tager fejl, hvis man tror, at robotbiler alene kommer til at stå for den del af kørslen, hvor det handler om mobilitet. I stedet fokuserer topchefen på robotbilernes brug i forbindelse med trængslen og parkering, områder, hvor mennesker kan være en afgørende hæmsko. Derfor køber han ikke argumentet om, at mennesker er uperfekte sammenlignet med de selvkørende biler og de tilhørende computere.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078