23948sdkhjf
Annonce

Elbiler og biogas skal klare klimamål og krav

En prisrigtig recept på at nå EU’s og Danmarks egne CO2-mål er udrulning af elbiler, lastbiler på biogas og varmepumper mener Dansk Energi.

ANALYSE Mellem 21 og 38 millioner ton drivhusgasser - eller 2-4 gange den årlige CO2 udledning fra personbiler i Danmark. Så meget ventes Danmark at skulle skære af CO2-regnskabet fra transport, landbrug, individuel opvarmning og mindre industri, som Danmark er forpligtet til af EU i perioden 2021-2030.

Her kan energi- og transportsektoren levere omkostningseffektivt og bringe Danmark på vej mod det langsigtede mål om det brede politiske ønske om, at Danmark skal være uafhængigt af fossile brændsler 2050.

Samtidig vil det tage en del af presset af de konkurrenceudsatte sektorer som landbrug og industri, hvor høje reduktionsmål i sidste ende kan betyde tabt konkurrenceevne.

Sådan lyder det fælles budskab fra brancheorganisationerne Dansk Energi og Landbrug & Fødevarer i en stor rapport, Lad Energisektoren løfte Danmarks klimaindsats.

Dansk Energi har regnet på klimagevinsten på en række teknologier. Og pilen peger på en ambitiøs udrulning af elbiler med en halv million biler, varmepumper, mere energieffektivisering i erhverv og øget brug af biogas i tung transport, forklarer Lars Aagaard, adm. direktør i Dansk Energi.

- Hvis vi vil nå i mål med vores klimaforpligtelse, bør vi satse på at skifte benzin, diesel, olie og gas ud med el fra vedvarende energi. Den vej gavner klimaet, og det kan være med til at sikre fødevareerhvervets konkurrencedygtighed. Og sidst men ikke mindst, så flugter det med vores langsigtede mål om at blive uafhængig af fossile brændsler, siger Lars Aagaard.

Målet på 39 procent er et forslag fra EU-Kommissionen, der ventes at blive vedtaget som direktiv. Herefter er det op til regeringen at fastlægge en kurs, der kan realisere målsætningen. En kurs, der blandt andet skal lægges i den kommende energiaftale.

Ifølge analysen bør der på en række områder sættes tidligt ind for at reducere brugen af olie og gas, da tiltagene enten giver samfundsøkonomisk overskud allerede i dag eller har meget lave omkostninger.

Det gælder for eksempel udskiftning af oliefyr med varmepumper, hurtig indfasning af elbiler med kort rækkevidde, visse energibesparelser i erhvervslivet, udskiftning af vinduer og isolering i huse med oliefyr - og naturgas til tung transport.

Omkostningsneutral er en sen indfasning af elbiler og busser med lang række rækkevidde, drevet af faldende batteriomkostninger. 

Kommenter artiklen
Annonce
Annonce
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

    Nyhedsbreve

    Send til en kollega

    0.145