Giv os arbejdsro i 2018
BILBRANCHEN Så gik 2017. Endnu et samlet set godt år for bilforhandlerne. Et år med et meget højt antal indregistrerede biler, god aktivitet på værkstederne og en tilfredsstillende indtjening for de fleste. Og alligevel er vi mange, der sidder med en følelse af, at året kunne og burde have været endnu bedre. Det blev nemlig tredje gang, politikerne valgte at føre forhandlinger om registreringsafgiften for åbne mikrofoner i en alt for lang periode med stilstand i bilsalget til følge.
Bilbranchen og Dansk Industri har i mange år skubbet på for en sænkning og om-lægning af registreringsafgiften. Hvorfor er vi så ikke entydigt begejstrede, når sænkningerne trods alt trækker i den rigtige retning? Fordi prisen hver gang har været høj. Hver gang afgiften sænkes med et fingerknips, falder værdien af bilfor-handlernes lagre af biler tilsvarende. De sidste tre år med hundredvis af millioner kroner og hver gang har statsstøtteregler forhindret kompensation for forhandler-ne, selvom vi i branchen har arbejdet intensivt for det.
Udover det betragtelige tab på lagrene måtte vi også i 2017 se vort salg af biler stå nært ved stille i tre måneder. Allerede efter sommerferien kom de første udmel-dinger i pressen, og dernæst fulgte den politiske armlægning og de dertil hørende drillerier. Det var først et godt stykke inde i november, mere end en måned efter aftalen, da de sidste leasing-tilbud var på plads, at forhandlerne berettede om nær ved normale tilstande.
Vi ønsker i branchen en omlægning af registreringsafgiften, men det skal gøres or-dentligt og én gang for alle. Denne "salami-metode", hvor der hvert år skæres lidt af afgiften samtidig med, at dette diskuteres åbenlyst i pressen, er simpelthen for dyr. I mange år har der på Christiansborg været en tradition for, at bilafgifter er noget man taler om bag lukkede døre. Og at den dag, man ændrer på afgifterne, kommer det, af respekt for branchen, som en tyv om natten. Den tradition skal vi tilbage til.
Med mindre der tegner sig et flertal for en egentlig omlægning, ønsker branchen sig derfor først og fremmest arbejdsro i 2018. For arbejdsro får vi brug for. Det nye år byder blandt andet på deadline for persondataforordning, nye emissionsstandar-der for både lastbiler og personbiler, evaluering af den nye registreringsafgift, eva-luering af elbilaftale, øget indsats for tiltrækning af lærlinge til branchen, fortsat fokus på digitalisering og meget mere.
Det er spændende tider forude, og der er rigeligt at tage fat på. Jeg ønsker derfor medlemmer, kolleger og samarbejdspartnere et godt og lykkebringende nytår.
Thomas Møller Sørensen,
direktør i Bilbranchen under DI
Artiklen er en del af temaet NYTÅRSUDTALELSER 2018.