23948sdkhjf

Ny test: Alternative dele er ringere end originale

Trafiksikkerheden er på spil, mener SKAD, som har fået undersøgt fem alternative versus fem originale dele i omfattende test.

SKADESDELE - Vi vil ikke pege fingre af nogen, men derimod sætte fokus på et problem, fordi det er værkstederne, der står med udfordringerne, også når de alternative dele ikke passer. Vi har gjort dette for den frie del af branchen - rapporten er udviklet, udført og betalt af SKAD, siger direktør Thomas Krebs, SKAD (Autoskade- og køretøjsbyggerbranchen i Danmark), og tilføjer:

- Det er første gang nogensinde, at enkelte bildele er testet på denne vis.

Tre års arbejde og en investering på 150.000 kroner er overstået, og rapporten ’Trafiksikkerhed og værditab i fokus. Uafhængig test af skadedele’ ligger klar. Alle interesserede kan bestille den hos SKAD for en pris af 995 kroner plus moms.

Bag selve testen står Force Technology i Brøndby, og her er konklusion klar:

"Der er i testene fundet en række forskelle i egenskaber og konstruktion mellem originale og uoriginale dele. Forskellene er af en sådan karakter og størrelse, at det er Force Technology’s vurdering, at det vil have indflydelse på sikkerheden i forbindelse med et eventuelt uheld".

Fem dele - fem trin

Det er Thomas Krebs, der har udviklet test-rækken og siden henvendt sig til Force, der har brugt de sidste fem måneder på test af de fem dele: Kofanger, tværvanger/tværstiver, motorhjelm og forskærm til biler fra Nissan, Ford, Citroën, Peugeot og Suzuki.

Undersøgelsen er delt op i fem trin: Visuel vurdering, 3D scanning, mekanisk test, materiale test og korrosionstest.

De testede dele er købt via Autoflex-funktionen i forsikringsselskabernes it-program Autotaks/forsi.

Force-rapporten viser eksempelvis tydelige vægt-forskelle mellem alternative og originale dele, ligesom eksempelvis deformationsstyrken for en tværstiver til en Ford Mondeo i uoriginal udgave kun var på 19 procent af den originale.

Også på video

- Vi er hverken imod alternative dele eller for originale dele. Alternative dele er gode og billige og redder tit biler fra afgiftsdøden (reparationsgrænsen). Men det nytter ikke, at forsikringsselskaberne udtaler, at værkstederne er ansvarlige for reparationen af en bil, samtidig med at de presser på for brug af alternative dele, siger Thomas Krebs og bemærker:

- Jeg fremlægger nu velbeskrevet og troværdig dokumentation for et lille udsnit af karrosseridele.

SKAD har også lagt enkelte videoer af selve testen på foreningens YouTube-kanal.

- Vi har ikke haft negative briller på ved udarbejdelsen af denne rapport, derimod objektive briller, hvilket har resulteret i en neutral rapport, mener Thomas Krebs.

Forslag til mærkning

Samtidig med selve Force-rapporten har Thomas Krebs også forfattet et forslag til standardisering af alternative dele under titlen: ’Oplæg til kvalitetsstandardisering af alternative karrosseridele. Trafiksikkerhed og kvalitet i højsædet’.

- Jeg har lavet et oplæg til en standard for mærkning af alternative dele, som jeg - sammen med selve rapporten - blandt andet har sendt til Folketingets trafikordførere, Færdselsstyrelsen og Forbrugerstyrelsen, udtaler han.

- Jeg vil også tage rapporten op i internationalt regi i forbindelse med generalforsamlingen i AIRC i Wien til maj, tilføjer Thomas Krebs.

Læs mere om: SKAD
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.246