23948sdkhjf

Hyundai støtter dansk team med i30 N-racer

Efter introduktionen af Hyundai i30 N - mærkets første GTI - går Hyundai Danmark for første gang ind i motorsport med støtte til et rent dansk hold i TCR-klassen med langdistanceløb på 12 og 24 timer.

MARKEDSFØRING Den pivfrække og lynhurtige Hyundai i30 N har fået en flot modtagelse af både motorpresse og købere, og nu åbner det koreanske bilmærke et nyt kapitel med sin entre på motorsportsscenen i en specialudgave af i30 N med 350 hk. Den allerførste bil, som Hyundai Motorsport leverer fra sit Customer Racing Project på fabrikken i Alzenau i Tyskland, lander hos et dansk team anført af Søren Jönsson og Jan Engelbrecht, der har årelang erfaring med langdistanceløb i de såkaldte Endurance serier. Også de erfarne kørere Jacob Kristensen og Per Poulsen er i teamet.

- Hyundai er på landevejene kendt for sin høje driftssikkerhed, og vi satser på at kunne overføre den holdbarhed til racerbanernes langdistanceløb. Da i30 N samtidig er et stærkt bud på en moderne GTI, syntes vi, at det var oplagt projekt for os at støtte, da Søren Jönsson, Jönsson Consulting, præsenterede os for ideen med et rent dansk team i TCR-serien, siger Annegrethe Skovby, pressechef i Hyundai Danmark.

Bilimportøren har holdt møde med sin forhandlerskare og motorsportsteamet for at klarlægge, hvordan det nye initiativ kan benyttes markedsføringsmæssigt i bilsalget.

Fabriksracer fra bunden

Hyundai i30 N har, som gadeversion, 275 hk, og er fintunet på den udfordrende Nürburgring i Tyskland. Bilen, som Hyundai Motorsport leverer til Søren Jönsson og hans team, er bygget fra bunden til racerformål. Jönsson & Co. var i den forgangne weekend i den spritny bil, de modtog 19. februar, på legendariske Silverstone i England til 24 timers løb. Her måtte de udgå på grund af indtrængende vand i forlygterne samt en knækket trækaksel, der ellers også bruges i WRC-rally, efter ni timer.

- Bilen kører suverænt stærkt, det kunne vi se allerede da den vandt i TCR i Kina med den tidligere touringcar-verdensmester og Formel 1-kører Gabriele Tarquini bag rattet. Ved vores egen test i Valencia i august oplevede vi en vinderbil. Så nu ser vi frem til næste løb på italienske Imola i slutningen af maj, og vi forventer helt klart podiepladser i det kommende løb, siger Søren Jönsson til Motor-magasinet.

Ved løbet på Silverstone var der fabriksteknikere fra Hyundai til stede. De samsendte data med en testkørsel i Valencia på samme tid, og opdaterede blandt andet det danske teams abs-bremser og speederrespons under løbet i England.

Fakta om i30N-racerversionen
Team Hyundai Danmark et skal forsøge at komme til tops i en Hyundai i30 N TCR med Endurance kit. Bilen er født med en 2.0 liters turbo motor med 350 hk og en sekventiel gearkasse.
Racermanager Glen Sivertsen og hans mekanikerteam er bekendte med de specielle forhold ved 12 og 24 timers international racerløb i TCR-serien.

Løb på ikoniske baner
Efter løbet på Silverstone skal Team Hyundai Danmark efter planen i slutningen af maj deltage i et 12 timers løb på Imola i Italien. I starten af juli bliver der kørt 24 timers løb på Portimao banen på Algarve-kysten i Portugal. I september gælder det et 24 timers løb på Formel 1 banen i Barcelona, og midt i oktober skal der køres 12 timers løb på den ikoniske Formel 1 bane i Belgien, Spa-Francorchamps. Sæsonen sluttes af i november med et 24 timers løb på Formel 1 banen Circuit of the Americans også kaldet COTA i Austin, Texas i USA.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111