Når autobranchen slukker ’brande’
ARBEJDSKLIMA Hvis der er noget, man er optaget af hos TrekantBrand (brandvæsenet for Vejle, Kolding, Fredericia, Middelfart, Billund og Vejen Kommune, red.) er det at skabe et godt og sundt arbejdsmiljø for de brandfolk, der rykker ud, når der skal slukkes ild. I den sammenhæng har man fået øjnene op for den lille anordning Refresh-o-mat’en, som rengør brandbilernes klimaanlæg for svampe, bakterier og - ikke mindst - de røgpartikler, som uundgåeligt sætter sig i luftkanalerne i forbindelse med brandslukning.
- Vi gør meget ud af at reducere mængden af røgpartikler mest muligt i vores arbejde, og når vi skal slukke brand, forsøger vi eksempelvis at placere brandbilen på afstand af røgfanerne. Men det ændrer ikke på, at der kan komme røgpartikler ind i bilen, når brandfolkene skal op og hente en flaske vand, eller hvis vinden vender, så røgen blæser direkte mod bilen. Derfor er det vigtigt, at vi effektivt kan få renset brandbilerne, når de holder stille, siger Henrik Peetz, der er mekaniker hos TrekantBrand på stationen i Fredericia.
Udrykning ingen hindring
Her har Refresh-o-mat’en vist sig særlig egnet. Den rengør på 15-20 minutter brandbilens klimaanlæg for de røgpartikler og andet snavs, som måtte have sat sig i luftkanalerne og skaber dårlig luft. Og processen kan foregå uden at der skal tages hensyn til en eventuel udrykning.
- Hvis alarmen går, mens Refresh-o-mat’en er i gang, tager vi den blot ud af brandbilen, så snart vi kører, og det er en kæmpe fordel, siger Henrik Peetz og uddyber:
- Tidligere brugte vi det, der kaldes "bomber", når vi skulle rense brandbilerne, men det havde desværre som konsekvens, at vi måtte tage brandbilerne ud af drift i 15-20 minutter, fordi vi ikke kunne afbryde "bomben" I dag rykker vi, så snart alarmen går, og så kan vi rense færdigt efter endt arbejde.