Grossist vinder over 3F
OVERENSKOMST Efter præcis to måneders venten blev Arbejdsretten den 11. juni klar med sin dom i overenskomst striden mellem au2parts og 3F.
I sin dom fastslår dommer Poul Dahl Jensen, at ”indklagede (3F, red.) skal anerkende, at de varslede hoved- og sympatikonflikter ikke kan opretholdes. Indklagede frifindes for påstanden om bod. I sagsomkostninger skal indklagede, Landsorganisationen i Danmark for Fagligt Fælles Forbund, inden 14 dage efter afsigelsen af denne dom betale 2000 kroner til Arbejdsretten”.
Sagen drejer sig, om varslede hoved- og sympatikonflikter mod en række au2partsselskaber var lovlige.
- Vi er bestemt tilfredse i at have fået medhold i vores klage hos Arbejdsretten. Det betyder, at vi nu har en ensartet overenskomstdækning – med 3F Industri og HK – i de au2parts selskaber, som vi har indflydelse på. Sagen er således for nuværende afsluttet, udtaler Thomas Jensen 14. juni til Motor-magasinet.
3F: Ærgerligt
Hos modparten, 3F, siger forhandlingssekretær Tina Petersen til fagavisen:
- Man er altid ærgerlig over at tabe en sag. Vi overvejer nu, hvad vi gør. Vi er nødt til først at tale med de centrale personer i sagen, og så må vi se, hvad der sker. Der er jo en grund til, at vi har forskellige overenskomster, som dækker forskellige brancher. Det er ikke ligegyldigt, hvilken overenskomst, man er dækket af.
Intern 3F kamp
Konflikten mellem de to parter blev først beskrevet i Motor-magasinet tilbage i november 2017, og efter en længere udsættelse var der såkaldt hovedforhandling den 11. april, og to måneder senere kom dommen den 11. juni.
Tidligere sagde Jan Villadsen, formand for Transportgruppen hos 3F, til Motor-magasinet, at ”sagen i Arbejdsretten blot var en udsættelse af sagen. Vi forventer, at konflikten træder i kraft efter Arbejdsrettens afgørelse, idet arbejdet hos au2parts naturligt er dækket af 3F Transports overenskomst”.
Derimod sagde en ærgerlig CAC-direktør Thomas Jensen dengang til Motor-magasinet, at man følte sig som offer for en intern kamp mellem to 3F afdelinger, Industri og Transport. Og han fik altså ret ifølge Arbejdsretten – her syv måneder senere.
Ifølge Fagbladet 3F startede sagen i foråret 2017, hvor 3F forsøgte at få au2parts til at underskrive 3F’s lager- og transportoverenskomst. Grossisten afviste i første omgang, men efter et konfliktvarsel mødtes 3F med ledelsen for fondsejede Carl Christensen A/S (CAC), som blandt andet ejer au2parts.