Bilsalget i marts slog alle rekorder
WLTP Usikkerheden om stigende bilpriser 1. april grundet den nye WLTP-norm medførte et rekordstort marts salg, hvor der rullede 26.323 nye personbiler ud på de danske veje, hvilket er 6.567 flere biler end marts 2018 – altså en fin stigning på 33 procent i forhold til samme periode sidste år. I årets første kvartal er der samlet kommet 66.288 nye personbiler ud på vejene, hvilket er 16 procent højere end sidste års salg på 56.946 biler.
- Der har de seneste måneder været udsigt til afgiftsstigninger på en lang række bilmodeller. Det har fået forbrugerne til at købe biler i februar og marts, hvilket har resulteret i et rekordhøjt salg. Folketinget (Regeringen, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet) greb lykkeligvis ind og holdt bilafgifterne uændret og dermed forbrugerne skadesløse, hvilket de ansvarlige partier bag aftalen naturligvis skal have ros for, luder vurderingen, fra Gunni Mikkelsen, direktør hos De Danske Bilimportører.
Regeringen og Dansk Folkeparti meddelte d. 14. marts, at de ville fremsætte et lovforslag som skulle sikre at afgiftsforholdene ville forblive uændret. Forbrugernes incitamentet til at købe nogle af bilerne på markedet blev dermed reduceret, hvilket umiddelbart resulterede i et mindre fald i efterspørgslen og markedet anses nu for at være på normalt niveau igen. Den ekstraordinær store efterspørgsel, i tiden op til midten af marts, har resulteret i det meget høje antal biler som er kommet ud på vejene i marts. Gunni Mikkelsen forventer, at efterspørgslen i de kommende måneder vil være mere normal.
- Vi værdsætter at regeringen med dens støttepartier har handlet ansvarligt og skabt ro om afgiftsforholdene – således ser vi frem til en stabil efterspørgsel fra forbrugerne den kommende tid, siger han.
Flere grønne biler
Det første kvartal af 2019 har været mere grønt end tidligere. Det er gået aldeles godt for salg af el og plug-in biler.
- Sidste år var præget af tumult med nye afgifter på elbiler og plug-in hybrid. De seneste politiske tiltag har skabt ro og danskerne er begyndt at være trygge ved at købe de 0-, og lavemissionsbiler, hvilket også tydeligt afspejles i salgsudviklingen for elbiler og plug-in hybrid, siger Gunni Mikkelsen.
Der er i marts indregistreret 530 elbiler, hvilket er en stigning på 377 procent i forhold til de 111 elbiler som blev indregistreret i marts sidste år.
Plug-in hybridbiler (opladningshybrider) har ligeledes haft en positiv salgsudvikling. Der blev i marts solgt 391 plugin hybrider og sidste år blev der i samme periode solgt 252 plugin. Plugin hybrider har dermed opnået en stigning på 55 procent i forhold til marts 2018.
Efter første kvartal er der således allerede solgt i alt 1.006 elbiler mod samlet set 1.545 i hele 2018, samt allerede 1.221 plug-in mod samlet set ca. 3.100 i hele 2018.
De almindelige hybridbiler (som ikke kan oplades) har ligeledes haft en god måned. Der er solgt 1.603 hybridbiler marts 2019 og dermed er der en stigning på 144 procent, i forhold til marts sidste år, hvor der blev solgt 656 hybridbiler.
Også fortsat fart på leasing
De positive tendenser på leasingmarked fortsætter. Det faktum, at der er kommet afklaring omkring det seneste års tumult med nye afgifter og brændstofangivelser, har givet forbrugerne tillid til marked.
Gunni Mikkelsen uddyber:
- Leasing af privatbiler opnår stor interesse hos forbrugerne. Flere danskere begynder igen at kunne se fordele ved leasing og det har sat gang i hjulene på leasingmarked. Der er ingen tvivl om, at de politiske afklaringer, som fandt sted i løbet af 2018, har skabt ro og sikret stabilitet på leasingmarked, hvilket har givet forbrugerne tillid til markedet.”
Der er samlet kommet 23.757 leasingbiler (privat og erhverv) ud på det danske veje i årets første kvartal. Hvilket er en stigning på 28 procent i forhold til første kvartal sidste år. Deler vi tallene op i privat- og erhverv leasing, forholder det sig som følger:
Privatleasing har i det første kvartal opnået en stigning på 47 procent, i forhold til samme periode sidste år. Der var 4.710 privatleasinger januar – marts 2018, op imod 6.943 privatleasinger i år. Erhvervsleasing har i det første kvartal opnået en stigning på 21 procent, i forhold til samme periode sidste år. Der var 13.913 erhvervsleasinger januar – marts 2018, op imod 16.814 erhvervsleasinger i år.
Inden for privatleasing kom der i marts 2.983 nyregistreret leasingbiler på de danske veje. Det er primært biler i segmenterne lille, mellem og SUV C (mellem) som forbrugerne efterspørger – disse tre segmenter udgør tilsammen lidt over 68 procent.
Erhvervsleasing har opnået 6.654 nyregistreret leasingbiler. Til sammenligning var der i marts sidste år 5.480 nyregistreret erhverv leasingbiler. Ved erhvervsleasingen er det ofte lidt større biler som efterspørges. Det er primært biler i segmenterne mellem, stor og SUV C (mellem) – disse tre segmenter udgør tilsammen over 54 procent.
- Leasing af privatbiler opnår stor interesse hos forbrugerne. Flere danskere begynder igen at kunne se fordele ved leasing og det har sat gang i hjulene på leasingmarked. Der er ingen tvivl om, at de politiske afklaringer, som fandt sted i 2018, har skabt ro og sikret stabilitet på leasingmarked, hvilket har givet forbrugerne tillid til markedet, udtaler Gunni Mikkelsen.
Nissans Qashqai topper
Månedens mest solgte bilmodel blev Nissans Qashqai med 1.488 styks i marts. På 2. pladsen kom Peugeot 208 med 819 solgte. Toyota Yaris kom på 3. pladsen med 774 solgte.
Marts bedst solgte bilmærke var Volkswagen med 3.249 biler. Peugeot kom på 2. pladsen med 2.465 solgte, mens Toyota tog 3. pladsen med 2.301 solgte biler.
Kilde: Tallene er baseret på tal fra Motorstyrelsens datakørsel fra d. 30. marts 2019 og De Danske Bilimportørers egne registreringer til og med 31. marts 2019 - præcisionen antages at være på mere end 99,9 procent.