En god bil til en god pris
LEDER DENNE WEEKEND LANCERER Volkswagen en af de vigtigste bilnyheder i år, mini-SUV’en Volkswagen T-Cross. Så vigtig især af tre grunde: T-Cross vil understrege biltypen mini-SUV’s fremgang, T-Cross vil være med til at fastholde Semlers placering som landets største bilimportør, og T-Cross vil i sig selv være en storsælger.
DET KRÆVER IKKE en blankpoleret krystalkugle at forudsige dette. Men dybest set er det jo tankevækkende, idet Volkswagen T-Cross jo slet ikke er en ny bil. For rent teknisk svarer den til Seat Arona, der blev valgt til Årets Bil i Danmark 2018.
MEN DÉN VENDTE jo ikke op og ned på bilsalget i Danmark. Det kommer den nye Volkswagen T-Cross til - importøren satser på et salg i omegnen af de 3.000 biler på et år; og det rykker igennem.
AT T-CROSS BLIVER markant større end Seat Arona skyldes ikke mindst, at det beslutter importøren Semler, der jo importerer begge mærker. Det ligger i hele salgsstrategien: Prissætning, udvalg i udstyr og brandvalue samt, og ikke mindst, hele markedsføringen, der er afgørende og bestemmende for hvem af de to, der kommer bedst i mål.
MEN OM T-CROSS så kører i mål med et bedre salg end Interdans tilsvarende Peugeot 2008 - og outsideren Renault Captur i øvrigt? Lige her er min krystalkugle ikke nær så blankpudset. For vel er de begge ældre biler - begge er fra 2013 - og uden en række af de mest moderne førerassistenter burde de vel være dømt ude.
MEN SÅDAN ER det ikke nødvendigvis her i bildanmark. Når det kommer til stykket, vil mange slet og ret bare have en god bil til en god pris. Hvis du ikke er begejstret for denne konstatering, kan du bare kigge på salgstallene; til sidst kommer Peugeot 208 fra 2012 alligevel og rydder bordet.
I ØVRIGT SKAL hverken Semler eller Interdan tro, at de har den nye mini-SUV-bane får sig selv . Koreanerne er der allerede, og Ford har lige meldt sin tilbagekomst med genfødslen af navnet Puma.