Ford Focus mest solgte bil i april
BILSALG Bilsalget i april var som ventet i den lunkne ende i forhold til marts, hvor udsigten til prisstigninger grundet WLTP fik gang i slutsedlerne. Men for årets første fire måneder er der i alt tale om en fremgang på ni procent i forhold ti 2018. Det var sådan set også ventet.
Hvad der derimod er mere overraskende er forskydningerne i top 10. Således har Fords nye C-bil, Focus, overhalet hele feltet og placeret sig på førstepladsen med 553 solgte biler. Nr. 2 er Citroen C3, mens tredjepladsen også er en sjælden gæst i Top 3: Skoda Octavia.
Genlæs testen af Ford Focus her.
Det betyder omvendt, at de seneste års evindelige duks, Peugeot 208 har tabt fart og er raslet end på en niende plads.
Top 10 i april1) Ford Focus. 553 2) Citroen C3: 525 3) Skoda Octavia: 525 4) Volkswagen Polo: 497 5) Nissan Qashqai: 420 6) Skoda Fabia: 11 7) Volkswagen Golf: 367 8) Renault Clio: 318 9) Peugeot 208: 313 10) Mercedes-Benz C-Klasse: 303 Kilde: De Danske Bilimportører. |
De danske Bilimportører anfører i en pressemeddelelse, at de første fire måneder af 2019 er forløbet rigtig flot. Der er i år solgt 82.468 personbiler, hvilket er en fin pæn stigning på knap 9 procent i forhold til sidste år, hvor der blev solgt 75.684 personbiler i samme periode.
”Der har som bekendt været udsigt til afgiftsstigninger på en lang række bilmodeller. Det har fået forbrugerne til at købe biler i februar og marts, der er således ikke noget at sige til at bilsalget i april er noget lavere end i forhold til året før. Personbilsalget for april, nåede op på 16.183 nye personbiler. Sidste år i april blev der solgt 18.713 nye personbiler, så specifikt for april er der tale om et fald på 13,5 procent,” hedder det i pressemeddelelsen. Direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen uddyber:
- Samlet set på årets første fire måneder, kan vi konkludere, at salget fortsat er på et ganske højt og på et meget tilfredsstillende niveau. April måneds personbilsalg har givetvis været præget af påsken samt det forhold at måneden før var rekordagtig høj. Men igen, hvis vi blot sammenligner de seneste fire måneder med samme periode sidste år, er vi fuldstændig på højde med 2018 og endda en knap 9 procent over.
Læs Q&A med Ford Danmarks adm. direktør her.
Fuld strøm på elbilerne
I april er der solgt 458 elbiler, hvilket er en stigning på hele 239 procent, sammenlignet med sidste års salgstal, som lå på 135 elbiler i samme periode.
Det er dog gået et mindre skridt tilbage for plug-in hybridbilerne. Der er i april 2019 kommet 170 plug-in på de danske veje, sammenlignet med sidste år er det et fald på cirka 45 procent.
Trods det mindre salg i plug-in hybriderne, er det samlet salg for både elbiler og plug-in hybrider i årets første fire måneder meget højere end i samme periode 2018.
De første fire måneder af 2019 viser, at de grønnere biler for alvor er begynder at sætte sit præ på det danske marked. Salget for elbiler og plug-in hybrider i årets første fire måneder ligger samlet på 2.855, hvilket er en stigning på 92 procent sammenlignet med de 1.490 elbiler og plug-in hybrider der blev solgt i januar – april sidste år.
- Det er bestemt positivt, at mange danskere har taget de grønnere biler til sig og importørerne melder ligeledes om en stigende interesse for elbilerne. 2019 byder på mange flere typer af elbiler i forskellige størrelser og det store klimafokus, der er kendetegnet for tiden, skubber også i den rigtige retning. For at kunne fortsætte den positive udvikling og dermed for alvor sætte skub i salget af de grønne biler, kræver det at der sikres langsigtede rammevilkår. Efter et valg skal det lange lys på: vi bør afskaffe registreringsafgiften på de grønne biler og indføre tekniske parametre som energieffektivitet og vægt, som skal opkræves løbende som vi kender det i dag med de grønne ejerafgifter. Vi kalder det fremtidens afgifter til fremtidens biler, udtaler Gunni Mikkelsen.
Fortsat fremgang for leasing
Den positive leasingudvikling fortsætter i 2019. Der er nemlig allerede indregistreret 21 procent flere leasingbiler i 2019 end i 2018 (både privat og erhvervsleasing). Tallet er steget fra 25.515 biler i januar - april 2018 til 30.741 biler i samme periode i år. Den positive udvikling ses blandt andet i lyset af, at forbrugeren har fået mere tillid til leasing marked.
Deles tallene op i hhv. privat- og erhvervsleasing, ses der en procentvis ændring på hele 42 procent for privatleasing, da tallet er steget fra 6.338 biler i 2018 til 8.987 biler i 2019. Erhvervsleasing har ligeledes haft en positiv udvikling siden sidste år, der har været en pæn stigning på 13 procent, da salget er steget fra 19.177 biler sidste år til 21.754 biler i år.
Fokuseres der på salget i april, har privatleasing haft en positiv fremgang og erhvervsleasing har haft et mindre fald, sammenlignet med april sidste år. Privatleasede biler er steget med hele 26 procent, fra 1.628 biler i april 2018 til 2.043 biler i år. Erhvervsleasing har haft et mindre fald på 6 procent, da der blev solgt 4.935 i år sammenlignet med 5.264 sidste år.