Test af bilbatterier i hjemmet
ENERGI Nissan overvåger alt fra opladningsmønstre til batteriforringelse på de mere end 400.000 Leaf-biler, som er solgt i Europa siden lanceringen af første generation i 2011. Data fra Nissan viser, at batterierne vil overleve selve Leaf-bilen med 10-12 år, idet batterierne forventes at holde mindst 22 år.
Nissan har i den forbindelse vurderet måder at øge indtægterne fra elbiler for sig selv og sine kunder, da traditionelle indtægtsstrømme for bilproducenten på eftermarkedet tørrer ud i omstillingen fra fossilbiler til elbiler.
- Vi bliver eksempelvis nødt til at genanvende disse bilbatterier som en forretningsform, siger Francisco Carranza, administrerende direktør for Renault-Nissan Energy Services.
Nissan har derfor gang i en række projekter til at bruge sine batterier, enten nye eller brugt i applikationer uden for bilen. Sidste år åbnede et tre megawatts opbevaringssystem med batterier fra 148 Leaf biler, både nye og brugte, på Amsterdams ArenA fodboldstadion med det formål at levere en mere pålidelig og effektiv energiforsyning og -brug.
Nissan tilbyder også solpaneler og batterilagring til boliger, Nissan Energy Solar, der ligner et program markedsført af Tesla. Solpaneler og batteri til opbevaring koster cirka 65.000 kroner. Systemet styres via en app.
- Vi træder væk fra veje og garager og tættere på folk stuer, siger Carranza.
Det handler om at afbalancere udbud og efterspørgsel af el i spidsbelastninger ved at lagre energi og derefter returnere den til nettet, når bilen ikke bruges. Et pilotprojekt i Danmark, med det italienske energiselskab Enel, har vist, at ejere kan tjene op til 10.000 kroner med Nissans hjemmesystem.
Leaf er certificeret som et energianlæg i Tyskland, Danmark og Storbritannien. Det gør det muligt at forbinde bilerne med netværket på samme måde som mere traditionelle kraftværker.