23948sdkhjf

Biltest for pro: Kia Ceed 1,4

Som en hård koreansk modstander til f.eks. Golf og Focus stiller Kia Ceed op. Her test med særlig info til mekanikere og sælgere.

HATCHBACK Kias bil i den stenhårde Golfklasse er Ceed - bilen, der tidligere hed det samme, men blev staet på en anden måde, nemlig Cee’d.

Den nye er tredje generation, første kørte fra 2006 til 2012, anden fra 2012 til 2018 og nu; ny og altså tredje Kia Ceed.

Det danske program omfatter hele tre karrosserier og fire modelrækker: Den almindelige hatchback, som vi ser her - Ceed hedder den slet og ret. Dernæst stationcarudgaven med navnet Ceed SW og så den smarte, næsten shooting brake-agtige Kia ProCeed, som den hedder. En raffineret kombination af stationcarens grundform, men med coupeens taglinje.

Dertil en fjerde række, Kia Ceed GT - samme 5-dørs hatchback-karrosseri, men med motor med 200 plus hk. Som en GTI i det, vi kalder de gode gamle dage.

Den nye Ceed ligner sig selv, men man har ikke været længe bag rattet, inden man ved, at dette er den nye. Bilen er bliver mere voksen i den forstand, at den er blevet mere komfortabel, på en møde "større" at køre i. På den måde er den blevet mere Golf-agtig.

Plusser

✔ Garanti

✔ Bagsædeplads

✔ Førerassistenter


Minusser

÷ Forbrug

÷ Display på skærm

÷"Grov" vognbaneassistent


DET SKAL MEKANIKEREN VIDE

Allerede i anden generation dukkede bilen op med den koreanske version af nutidens vigtigste miljømotor, nemlig den 3-cylindrede, 1-liters turbomotor. Så den er ingen nyhed i Ceed 2019. Bilen i denne test kører med en 1,4-liters 4-cylindret rækkemotor med 140 hk. Netop omkring denne effekt er der en skarp konkurrence i øjeblikket - Kia, der tidligere har været bagud på forbrug og dermed CO2, klarer sig pænt på tallene. I virkeligheden kniber det mere. De nøgne tal viser dog, at Focus er en my foran på udslip. Dermed viser Fords 3-cylindrede motor, at færre cylindre kan have deres effekt.

Hvis man er interesseret i Ceed netop som følge af dens traditionelle måde at køre på, er versionerne med automatgear interessante; alle Ceed-variant med DTC-gearkasse har to køreprogrammer, normal og sport. Klikket over i sport minder den nye Ceed om den - ja, mere sporty måde, den tidligere udgave kørte på.

DET SKAL SÆLGEREN VIDE

Et stærkt argument er selvfølgelig, at Ceed nu fås med et bredt udvalg af førerassistenter, først og fremmest automatisk nødbremse, men desuden med adaptiv fartkontrol, samt et system, der holder bilen inden for den aktuelle vognbane. Netop denne assistent er dog noget grov i sin funktion og styrer bilen med ubehageligt store bevægelser.

Ceed har hele tiden været kendt og anerkendt for sin rigelige bagsædeplads - og sådan er det fortsat.

Testen her viser, at Ceed har skiftet karakter; fra at være en af de mest sporty og måske frækkeste biler i Golf-klassen, til nu at være mere elegant og luksuriøs i sin udstråling og i sin køremåde. Dét er en afgørende pointe for alle, der kigger småforelsket i retning Ceed.

En mulig Ceed-kunde, der efterlyser skarpere og for mange sjovere køreegenskaber skal selvfølgelig over i en Ceed GT eller som en anden mulighed, den smarte Ceed ProCeed.

Bilen i denne test:

Kia Ceed 1,4 med automatgear: 272.999 kr.

Andre Ceed-varianter: F.eks. 1,0 benzin fra 234.999 kr. og 1,6 diesel fra 219.994 kr.



Kia Ceed 1,4 versus to konkurrenter

Bil                  Motor      Effekt  Acc.      Topfart     Forbrug   CO2        Pris

Kia Ceed 1,4 1,4 R4 b 140 hk 9,2 sek. 210 km/t 16,1 km/l 141 g/km 272.999 kr.

Ford Focus 1,5 R3 b 150 hk 8,8 sek. 210 km/t 16,1 km/l 139 g/km 253.535 kr.

VW Golf 1,5 R4 b 150 hk 8,3 sek. 216 km/t 15,9 km/l 143 g/km 292.195 kr.

*) Vi sammenligner Kia Ceed 1,4 med Ford Focus 1,5 EcoBoost og Volkswagen Golf 1,5 TSI Evo DSG

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078