Tallene viser det: Bilkøbere er ligeglade med hjemmesider
UGENS TAL Online synlighed er for mange virksomheder og brands altafgørende, når det gælder at fange og beholde kunder - men er det også sådan i bilbranchen? Dét emne har Voxmeter i denne uge undersøgt nærmere med data fra CEM Cars Intelligence.
Voxmeter har set på to spørgsmål, nemlig hvorvidt bilejerne benytter bilforhandlernes hjemmesider, og hvilken betydning de tillægger online selvbetjening i forbindelse med bilkøb. For begge spørgsmål er inkluderet data for de seneste fire år fremgår tydeligt, at den største andel af bilejerne ikke benytter hjemmesider for bilforhandlere eller bilmærker. På samme måde tillægger de fleste ’slet ikke’ eller kun ’i lav grad’ selvbetjeningsmuligheder betydning.
Overordnet set, er der ikke sket en særlig udvikling på området de seneste fire år. I forhold til spørgsmålet om at benytte en bilforhandler eller et bilmærkes hjemmeside, ses kun lidt aktivitet. De seneste to år er sket en lille stigning i andelen, der bruger bilforhandlers hjemmeside. Samtidig spores et mindre fald i andelen af dem, der ikke benytter nogen af delene.
I forhold til online betjeningsmuligheder, har det kun betydning for bilkøbet hos en lille andel bilejere. Det har nogen betydning for 15,5 %, mens det for hhv. 3,9 % og 2,1% i høj grad eller meget høj grad har betydning (2019). Det kan ikke afvises, at de online-services, der findes, ikke anvendes. Der kan derimod konkluderes på, hvorvidt det påvirker bilkøbet.