UGENS LEDER - ...om pengene i olie og olieskift
LEDER
OLIE OG OLIESKIFT er, som det så omhyggeligt er formuleret, et af de områder, hvor der fortsat er forholdsvis fornuftig indtjening for værkstederne.
NETOP DERFOR ER olie så vigtig for værkstederne – og dermed for grossisterne. De to store, FTZ og au2parts har endda hele to oliemærker hver på programmet – og hos Auto-G er der lige nu stor glæde over atter at have olie i kataloget.
MEN SELV OM det er let at tømme motoren for olie og hælde ny på, stiller de nye miljørigtige motorer og ikke mindst automatiske gearkasse konkrete krav til olien, så ukritiske bare at hælde en omgang 5W30 på er no go.
SÅ AT LØSE de komplicerede problemer er blevet en del af dette at sælge olie. Hvis et oliemærke har en særligt let forståelig oversigt over hvilke biler, der skal have hvilke olier, er det et salgsargument.
DERNÆST ER DET afgørende for et oliemærkes succes, om den også leveres i mindre portioner. Og hvor hurtigt den kan leveres. I eftermiddag kl. 14 eller først i morgen tidligt?
SÅ LIGE PRÆCIS her handler det faktisk om andet en bare prisen. Men med den konkurrence, der er på oliemarkedet, og med det store udbud, er det selvfølgelig fortsat muligt at finde en anden olie til en lavere pris.
MEN HVORDAN SÅ med olien lidt ude i fremtiden – elbilerne venter jo på os. Og en elmotor bruger jo mildest talt ikke megen olie, om end gearkassernes kommen på de elektriske biler ændrer lidt på dette forhold.
MEN ELBILERNES BATTERIER har brug for køling og dermed kølervæske. Nogle eksperter taler allerede om, at kølervæsken her er en slags elbilernes olie. Så her venter en forretningsmulighed i lighed med at skifte olie på en forbrændingsmotor og dens gearkasse.