23948sdkhjf

Debatten om autoruder er vigtig for branchen

DEBAT: Pilkington-direktør Poul Thomsen svarer her på Gitte Seebergs indlæg bragt på Altinget.dk under overskriften "Misligholdte sikkerhedssystemer koster menneskeliv".

DEBAT Indledningsvis vil jeg gerne takke Gitte Seeberg for at "hejse flaget" for at vi skal have sikkerhed, kvalitet og kompetencer i top, hvis vi skal fastholde det høje sikkerhedsniveau, bilerne har i dag. Det giver rigtig god mening.

Cirka 6500 rudeskift pr. år med ADAS!

Blot for at understrege vigtigheden af det budskab, Gitte Seeberg kommer med, kan jeg nævne, at antallet set fra vores side, er cirka fire gange større end beskrevet, da totalmarkedet for udskiftning af forruder med ADAS angiveligt ligger et sted på den anden side af 25.000 årligt.

Globalt producerer Pilkington/NSG Group hvert år millioner af frontruder med ADAS, som leveres til bilproducenter og til eftermarkedet.

Produktkvalitet "hvis forruden ikke erstattes med en original"...

Jeg deler til fulde bekymringen over kvaliteten og over dokumentationen af alle de forskellige typer af reservedele, der konstant flyder ind over Europas grænser. Jeg har med stor interesse fulgt med i den generelle debat om kvaliteten af originale reservedele kontra uoriginale reservedele og skal IKKE gøre mig til dommer over andres valg, i den sammenhæng.

Markedsleder
Pilkington har været markedsleder i udviklingen af forruder med ADAS gennem de sidste ti år, og som anført ovenfor producerer vi hvert år millioner af forruder til bilfabrikker og til eftermarkedet.

Erfaringerne har bl.a. lært os, at ADAS kræver streng kontrol af rudens optiske kvalitet. Derfor investerer vi til stadighed i at optimere vores processer og tests for at sikre, at produktet lever op til både OE kundernes krav og til eftermarkedet.

Deler bekymring

Uden for denne artikels kontekst deler vi dog også Gitte Seebergs bekymring over prisbillige produkter af tvivlsom kvalitet, hvad enten de importeres til Europa og eller produceres her, og som IKKE har en OE-kvalitet. Men som interessent i sagen vil vi overlade denne vurdering til andre.

Vi vil dog understrege, at for os betyder Pilkington Kvalitet = Original OE Kvalitet.

Afslutningsvis mener vi tillige, at når forsikringsselskaberne træffer en beslutning om, at der skal benyttes ruder af "original kvalitet", så er denne nok ikke grebet ud af luften, så må det baseres på konkret viden.

Monteringskvalitet

Hvis vi lader produktet hvile lidt, så er der en anden og mindst lige så vigtig del af problemet, nemlig hele arbejdsprocessen.

Som det er påpeget, er den blevet yderligere kompliceret af alle de sikkerhedssystemer, som bilerne leveres med fra fabrikken. Dette medfører store krav til viden om, hvordan udskiftningen af ruden skal foregå før, under og efter. Her stilles der naturligvis store krav til specialistviden og til at kunne kalibrere ruden korrekt før og efter monteringen.

Fysiske rammer for udskiftning

Det tredje og sidste element er et omdiskuteret emne, nemlig hvor selve udskiftningen bør foregå - indendørs eller udendørs. Jeg skal ikke her gøre mig til dommer, men blot rejse spørgsmålet om, hvorvidt teknikken og kompleksiteten er ved at løbe fra markedets (slutkundens) lystbetonede krav til convenience, hvis fagligheden og sikkerheden skal bevares?

Pilkington Danmark kan til fulde stå inde for produktets kvalitet. Men som ovenfor beskrevet er det endelige resultat et samspil af mange faktorer: produktet, kompetencerne, kvaliteten af det udførte arbejde og de rigtige fysiske faciliteter. Det er alle led, der skal være i orden, hvis man vil sikre at slutproduktet mod kunden er i top.

Rude-pres på værkstederne

SIKKERHED I et debatindlæg i en serie om trafiksikkerhed på Altinget.dk den 6. maj skriver Gitte Seeberg, direktør for Autobranchen Danmark, at ”det er helt uacceptabelt, hvis forsikringsselskaberne presser værksteder til at montere ruder, hvor den oprindelige sikkerhed ikke kan garanteres”.
Videre konstaterer Gitte Seeberg, at sikkerhedssystemerne ikke må blive en sovepude, så bilisterne tror, at bilens sikkerhedssystemer vil redde dem uanset hvad, hvis de måtte kigge lidt for længe på mobilen. Moderne biler med sikkerhedssystemer er ikke selvkørende og kræver stadig bilistens fulde opmærksomhed, skriver hun.
Korrekt reparation afgørende
Den anden udfordring er vedligeholdelse og reparation af de selvsamme systemer. Mange af sikkerhedssystemerne er placeret i eller bag bilens forrude, som der årligt skiftes cirka 6500 af i Danmark.
Reparationerne er typisk forsikringsskader, hvilket giver forsikringsselskabernes taksatorer stor indflydelse på reparationen. Det er bestemt ikke ligegyldigt, hvordan disse reparationer foretages, hvis bilens sikkerhedssystemer skal fungere på samme niveau efter reparationen.
Hvis forruden ikke erstattes med en original forrude, er det ikke sikkert, at systemerne fungerer på den rigtige måde. Selv om den efterfølgende kalibrering af sikkerhedssystemerne foretages korrekt, er det ikke sikkert, at man opnår samme sikkerhed som før udskiftningen, bemærker Gitte Seeberg.
Meget bekymrende
Derfor er det meget bekymrende for AutoBranchen Danmark, at nogle taksatorer er begyndt stille krav om, der fremover skal benyttes ruder af ”original kvalitet” – ikke originale ruder, skriver direktøren og fortsætter:
Det efterlader en stor uvished om hvilken forrude, man har fået, og dermed om sikkerhedssystemerne fungerer, som de skal. Det er unægteligt et tiltag, der er sat i søen for at spare forsikringsselskabet penge, men det har den konsekvens, at det skaber usikkerhed om sikkerhedssystemernes funktionalitet.
Sikkerhed før profit
Det er helt uacceptabelt, hvis forsikringsselskaberne presser værksteder til at montere ruder, hvor den oprindelige sikkerhed ikke kan garanteres. Sikkerhed må komme før profit.
Problemet kan paradoksalt nok blive større fra 2022, hvor nye EU-krav gør en række sikkerhedssystemer obligatoriske i nye biler. Det er et rigtigt godt tiltag, som vil redde mange liv.
Men det vil udbrede problemet med vedligeholdelse og reparation til endnu flere biler – derfor skal problemet løses hurtigst muligt. Bilens sikkerhed er et fælles ansvar for bilisterne, forsikringsselskaberne og autobranchen, skriver Gitte Seeberg.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.105