Debatten om autoruder er vigtig for branchen
DEBAT Indledningsvis vil jeg gerne takke Gitte Seeberg for at "hejse flaget" for at vi skal have sikkerhed, kvalitet og kompetencer i top, hvis vi skal fastholde det høje sikkerhedsniveau, bilerne har i dag. Det giver rigtig god mening.
Blot for at understrege vigtigheden af det budskab, Gitte Seeberg kommer med, kan jeg nævne, at antallet set fra vores side, er cirka fire gange større end beskrevet, da totalmarkedet for udskiftning af forruder med ADAS angiveligt ligger et sted på den anden side af 25.000 årligt.
Globalt producerer Pilkington/NSG Group hvert år millioner af frontruder med ADAS, som leveres til bilproducenter og til eftermarkedet.
Produktkvalitet "hvis forruden ikke erstattes med en original"...
Jeg deler til fulde bekymringen over kvaliteten og over dokumentationen af alle de forskellige typer af reservedele, der konstant flyder ind over Europas grænser. Jeg har med stor interesse fulgt med i den generelle debat om kvaliteten af originale reservedele kontra uoriginale reservedele og skal IKKE gøre mig til dommer over andres valg, i den sammenhæng.
Markedsleder
Pilkington har været markedsleder i udviklingen af forruder med ADAS gennem de sidste ti år, og som anført ovenfor producerer vi hvert år millioner af forruder til bilfabrikker og til eftermarkedet.
Erfaringerne har bl.a. lært os, at ADAS kræver streng kontrol af rudens optiske kvalitet. Derfor investerer vi til stadighed i at optimere vores processer og tests for at sikre, at produktet lever op til både OE kundernes krav og til eftermarkedet.
Deler bekymring
Uden for denne artikels kontekst deler vi dog også Gitte Seebergs bekymring over prisbillige produkter af tvivlsom kvalitet, hvad enten de importeres til Europa og eller produceres her, og som IKKE har en OE-kvalitet. Men som interessent i sagen vil vi overlade denne vurdering til andre.
Vi vil dog understrege, at for os betyder Pilkington Kvalitet = Original OE Kvalitet.
Afslutningsvis mener vi tillige, at når forsikringsselskaberne træffer en beslutning om, at der skal benyttes ruder af "original kvalitet", så er denne nok ikke grebet ud af luften, så må det baseres på konkret viden.
Monteringskvalitet
Hvis vi lader produktet hvile lidt, så er der en anden og mindst lige så vigtig del af problemet, nemlig hele arbejdsprocessen.
Som det er påpeget, er den blevet yderligere kompliceret af alle de sikkerhedssystemer, som bilerne leveres med fra fabrikken. Dette medfører store krav til viden om, hvordan udskiftningen af ruden skal foregå før, under og efter. Her stilles der naturligvis store krav til specialistviden og til at kunne kalibrere ruden korrekt før og efter monteringen.
Fysiske rammer for udskiftning
Det tredje og sidste element er et omdiskuteret emne, nemlig hvor selve udskiftningen bør foregå - indendørs eller udendørs. Jeg skal ikke her gøre mig til dommer, men blot rejse spørgsmålet om, hvorvidt teknikken og kompleksiteten er ved at løbe fra markedets (slutkundens) lystbetonede krav til convenience, hvis fagligheden og sikkerheden skal bevares?
Pilkington Danmark kan til fulde stå inde for produktets kvalitet. Men som ovenfor beskrevet er det endelige resultat et samspil af mange faktorer: produktet, kompetencerne, kvaliteten af det udførte arbejde og de rigtige fysiske faciliteter. Det er alle led, der skal være i orden, hvis man vil sikre at slutproduktet mod kunden er i top.
Rude-pres på værkstederne SIKKERHED I et debatindlæg i en serie om trafiksikkerhed på Altinget.dk den 6. maj skriver Gitte Seeberg, direktør for Autobranchen Danmark, at ”det er helt uacceptabelt, hvis forsikringsselskaberne presser værksteder til at montere ruder, hvor den oprindelige sikkerhed ikke kan garanteres”. |