Derfor vælger køberne et bilmærke
UGENS TAL Analyseinstituttet Voxmeter fortsætter med at produktudvikle sin CEM Cars database. Senest er der detaljeret spurgt ind til, hvorfor køberne har valgt netop den bil, der er deres primære. Respondenterne har så 22 valgmuligheder. De er:
• Bilens hestekræfter/motorkraft
• Bilens komfort
• Bilens størrelse
• Bilmærket dækker mine behov
• Blev opfordret/positiv omtale
• Brændstoftype
• Design
• Driftssikker/solid bil
• Ekstraudstyr
• Firmaaftale
• God garantiordning
• God kundeservice
• Gode køreegenskaber
• Gode tilbud
• Høj kvalitet
• Kendskab til mærket
• Kendskab/tillid til forhandler
• Loyalitet over for mærket
• Miljøbevidsthed (fx el/hybrid)
• Prestige
• Sikkerhed
• Økonomisk godt valg.
Audi i bund
Vi har i denne artikel udelukkende valgt at fokusere på parameteret Kendskab/tillid til forhandler. Grafen viser listen over de mærker, hvor loyalitet med forhandleren har vægtet højest. Her er Nissan og Peugeot i top. Helt i bund ligger Audi efterfulgt af Chevrolet, Volvo og BMW, mens et eller populært mærke som Volkswagen er nummer 15.
Svarene er fremkommet ved såkaldt åbne svar, hvor respondenterne ikke har haft en liste af bilmærker at vælge ud fra.