Tesla scorer bundplacering i kvalitetstjek
Med 250 problemer pr. 100 køretøjer har bilmærket Tesla uden konkurrence ramt bunden i en ny undersøgelse af bilmarkedet lavet af det amerikanske analysebureau J.D. Power.
Undersøgelsen tager udgangspunkt i antallet af fejl, store som små, som amerikanske bilejere oplever på deres nye biler, inklusive problemer med nye teknologier. Jo færre fejl desto højere placering på listen.
Teslas debut på listen, der rangerer ca. 30 forskellige mærker, er teknisk set uofficiel, da Tesla "i modsætning til andre producenter ikke giver os tilladelse til at undersøge dets ejere i 15 stater, hvor det er påkrævet," udtaler Doug Betts, chef for autodivisionen hos J.D. Power, i en pressemeddelelse i forbindelse med udgivelsen.
- Dog kunne vi indsamle nok informationer fra ejere i de øvrige 35 stater og udfra dem udregne Teslas score, uddyber han.
Den officielle sidsteplads tilfalder Land Rover, hvis ejere i gennemsnit har rapporteret 228 fejl på deres nye biler i 2020. I modsatte ende indtager Dodge og Kia en delt førsteplads med 136 problemer pr. 100 køretøjer, der er blevet undersøgt.
Gennemsnittet blandt de undersøgte bilmærker er 166 fejl pr. 100 biler.
- De højere problemniveauer, vi ser i dette års undersøgelse, betyder ikke, at køretøjernes kvalitet er blevet dårligere, men at vi har redesignet analysen og stiller flere spørgsmål, der giver ejere mulighed for at oplyse flere af de problemer, de oplever, forklarer Dave Sargent, vicedirektør for køretøjskvalitet hos J.D. Power.
Den mest typiske fejl er problemer med infotainment-systemerne. Næsten en fjerdedel af alle problemer blandt alle adspurgte nye bilejere relaterer dertil. Det drejer sig blandt andet om indbygget stemmegenkendelse, touchskærme, bluetooth- og Android Auto/Apple CarPlay-forbindelser.