Digitale værktøjer sælger flere biler
Hos Auto IT har månederne med Covid-19 været travle, fordi bilforhandlerne i høj grad har haft blikket rettet mod at udvikle og styrke de digitale salgskanaler i en tid, hvor danskerne skulle blive hjemme.
”Vores fornemste opgave er at bistå bilforhandlerne med at digitalisere processerne omkring salg og sikre, at forhandlerne aldrig mister leads. Gennem de senere år kan vi mærke, at mange forhandlere har haft stigende fokus på vigtigheden af den digitalisering, som er altafgørende for branchens fremtid,” siger Claus W. Nyboe, direktør hos Auto IT A/S, der er en it-og rådgivningsvirksomhed, som udvikler it-løsninger til bilbranchen.
Alt samlet på en platform
For at hjælpe den digitale udvikling har Auto IT blandt andet skabt salgsværkstøjet AutoDesktop, der er et CRM- og salgsstyringsprogram, som er skræddersyet til salg af biler. Platformen har integrationer til førende finansierings- og forsikringsselskaber; alt er samlet et sted, så forhandlerne kan sælge flere biler.
AutoDesktop digitaliserer hele salgsprocessen fra prøvekørsler til slutsedler. Programmet gør det let at holde styr på både biler og kunder i alle faser af salgssituationen. Programmet er også et annonceringsværktøj, hvor forhandleren nemt kan sætte biler til salg på bl.a. biltorvet.dk og andre bilportaler. Værktøjet gør det muligt effektivt at styre visningen af bilerne på egen hjemmeside og/eller hos forhandlerforeninger.
Bilsalg begynder online
I dag begynder langt de fleste bilhandler online, så hos Auto IT hjælper de også bilforhandlerne med at udvikle hjemmesider og ikke mindst at styrke annonceringen og synligheden på onlinemedier som Facebook og Google, så forhandlerne via onlineannoncering og søgemaskineoptimering kan få kunderne ned i butikkerne.
”Vi rådgiver også forhandlerne i, hvordan de kan bruge platformen AutoDesktop til at optimere og udnytte data til at styrke forretningen og dermed sikre salg af flere biler,” forklarer Claus W. Nyboe.
Data giver fx forhandlerne indsigt i, om en kampagne med prøvekørsler har ført til, at der er underskrevet flere slutsedler. Data kan også bruges til at udvikle strategien og styrke sælgerne.
”Hvis data viser, at en sælger har mange prøvekørsler, der fører til få slutsedler, kan det give god mening at udvikle den sælgers potentiale sammen med en anden sælger, hvor data viser få prøvekørsler, der resulterer i mange slutsedler,” fortæller Claus W. Nyboe.
Biltorvet.dk samler forhandlerne
Auto IT blev især kendt for www.biltorvet.dk i 2012, som udsprang af et samarbejde mellem DAF - Danmarks Automobilforhandler Forening og omkring 400 af de største bilforretninger i Danmark.
”Biltorvet blev i sin tid lanceret for at tage kampen op mod den tendens til polarisering og ringe konkurrence, der var på markedet med digitale bilannoncer. En situation, der medførte, at priserne for annoncerne var på himmelflugt,” siger Claus W. Nyboe.
Siden etableringen af Biltorvet.dk er det gået stærkt, og Auto IT, der to år i træk, er blevet kåret til Gazellevirksomhed, tæller i dag omkring 50 medarbejdere, der både
udvikler it-løsninger, forhandlernes hjemmesider samt rådgiver i digitalisering. I et nyt samarbejde med Mommark Handelskostskole har Auto IT skabt en ny uddannelse for fremtidens digitale bilforhandlere.
Innovation i egne rækker
Hos Auto IT innoverer de i egne værdikæder. Virksomheden geninvesterer en stor del af overskuddet i ny viden og teknologi, så autobranchen også fremadrettet får
en stærk samarbejdspartner.
”Vi har udviklet os som virksomhed, hvor vi er med til at støbe kuglerne til den digitalisering og vækst, som kommer til at præge fremtidens bilbranche,” siger Claus W. Nyboe.
Auto IT kigger i øjeblikket mod udlandet for at se, om der kunne være et interessant udviklingspotentiale, der vil gøre den danske it-leverandør endnu stærkere til gavn for bilforhandlerne fordelt over hele landet.
AUTO IT A/S |