23948sdkhjf

Kosmetiske reparationer i voldsom vækst under coronakrisen

Med en ny opfindelse lå HBC System klar til et heftigt forår, men så kom Covid-19 og udskød alt. Da chokket havde lagt sig, steg efterspørgslen til gengæld hastigt på prisvenlig kosmetik – virksomhedens kerneprodukt.

Historien starter egentlig i marts 2019, da smart repairproducenten HBC System blev udskilt fra moderselskabet Carheal.

HBC System fortsatte under samme navn og ledelse med den tidligere ejer af Carheal, Henrik Bro Christensen, tilbage i ejerkredsen. Og som direktør.

Siden er det gået stærkt i virksomheden, og særligt én opfindelse springer nu i øjnene.

”I marts stod vi lige over for at skulle lancere vores nye Wheel Restore-maskine på Automechanika 2020. Men så kom coronaen og alt blev aflyst,” beretter direktøren.

Wheel Restore er en fuldautomatisk maskine til hurtig reparation af fælge. En maskine, der til en billig penge får en beskadiget fælg til at se ud som ny.

”Du kan selvfølgelig også bare købe en ny fælg, men hvorfor ikke reparere den gamle til en god pris,” som Henrik Bro Christensen siger.

Wheel Restore er nu et koncept, mange forhandlere forventer sig meget af.

360 graders bilsyn boomer

Egentlig er HBC System tre virksomheder i én. Udover basisforretningen, der sælger værktøj og udstyr til at reparere mindre kosmetiske skader (smart repair), rummer man også førnævnte Wheel Restore.

Og endelig det nyeste medlem - HBC Coating, der tilbyder en bred vifte af unikke bilpleje-produkter til polering, rengøring og beskyttelse af lak, fælg og interiør. Under smart repair, eller 360 graders kosmetisk bilsyn, afholder HBC system i dag produktkurser i over 80 lande, og her har virksomheden haft en naturlig udfordring
under krisen.

”Det er jo meget svært at arbejde med undervisning i en tid, hvor folk får bøder for at forlade deres hjem, men derfor er vi også glade for, at vi har åbnet nye veje. De sidste halvandet år har vi haft en trebens-strategi, og vi kører faktisk fantastisk godt som gruppe,” siger Henrik Bro Christensen.

Han fortæller, at krisen har gjort det nemmere at sælge smart repair-løsninger, simpelthen fordi folk er blevet mere prisbevidste under krisen.

”Vi giver forhandlerne mulighed for at give en billigere pris til slutkunden på et 360 graders kosmetisk bilsyn, når de alligevel har bilen inde til et teknisk serviceeftersyn. Og det er nøjagtigt nøglen. Det er et naturligt supplement til traditionel service – billigt, hurtigt og miljørigtigt. Og det er vi glade for, at forhandlerne har opdaget.”

Krise for alle

Hvis man går et halvt år tilbage, var der imidlertid ikke den samme store efterspørgsel på smart repair-løsninger i Danmark, da økonomien bragede derudaf.

”Vi kan virkelig mærke forskellen. Forhandlerne havde jo utrolig travlt med at sælge biler og servicere - og huhej hvor det gik. Og så kom krisen. Nu er kunderne bare klar,” fortæller Henrik Bro Christensen og tilføjer:

”Det bevirker, at vi trods det første chok som gruppe indtil videre faktisk nærmest er fløjet igennem krisen. Vi er vant til at arbejde meget i udlandet, men pludselig bruger de os virkelig herhjemme – i maj lå vi 30 procent over budget i Danmark, hvor vi har femdoblet salget.”

Online træning

I en tid, hvor man ikke har mulighed for at tage kundekurser som i gamle dage, har HBC System som nævnt måtte gøre tingene på en anden måde. Direktøren uddyber:

”Vi har lavet online træning og webseminarer, og vi har haft flere hundrede mennesker koblet op på det her. Vi prøver at lave alt muligt forskelligt og simpelthen spørge, hvordan det går hos vores kunder - om der er noget, vi kan gøre. Bare det, at vi viser den interesse er med til at opbygge et godt og troværdighed samarbejde,” siger Henrik Bro Christensen og tilføjer:

”Før mødte vi oftere den der med ’hvad er det der smart repair for noget - jeg skal jo bare have service.’ Men nu har vi også kunder, som f.eks. importerer biler
fra Tyskland, og som enten skal skaffe et Audi-sæde til 20.000 kroner eller reparere det gamle. Jeg ved, hvad jeg ville foretrække. Desuden mærker vi stor interesse for at reparere fælge, for der er jo fire hjul på alle biler - stort set,” siger direktøren med et smil.

Præsentation i Las Vegas

Det bringer os tilbage til HBC Systems nye opfindelse til at reparere fælge, som skulle være præsenteret i foråret. Maskinen kom i spil trods manglende præsentation på Automechanika 2020.

”Wheel Restore kører i dette øjeblik næsten 24/7 ude ved flere forhandlere i Danmark og resten af verden. Vi arbejder hårdt i produktionen, så vi kan følge med efterspørgslen,” beretter Henrik Bro Christensen.

Vidunderet bliver dog først officielt præsenteret til efteråret, til det store SEMA bilshow i november i Las Vegas.

”Det er bekræftet i juni. Selvom en del af vores planlægning er crashet pga. corona, er vi enormt glade for, at vores udviklingsprojekter er gået så godt. Vi har nemlig lagt mange millioner i udvikling,” fortæller direktøren.

HBC System har desuden lagt mange kræfter i at tilvejebringe kundesupport og marketingmateriale til forhandlerne, så de er klar til at møde kundernes mere
prisbevidste behov – post corona.

”Vi ved at slutkunderne og markedet i høj grad efterspørger kosmetiske reparationer på bilen, så vi føler, at vores samlede pallette kan medvirke til at komme godt ud på den anden side af krisen. Vi er i hvert fald klar,” slutter Henrik Bro Christensen.

HBC SYSTEM
HBC System er en global smart repair-producent, der beskæftiger sig med økonomisk fordelagtige måder at håndtere kosmetiske bilskader på. Virksomheden har imidlertid også to andre ben.

Dels Wheel Restore - en fuldautomatisk maskine der reparerer fælge, så de bliver som nye. Og
dels HBC Coating, der leverer bilplejeprodukter til polering, rengøring og beskyttelse.


https://hbc-system.com

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062