Tjek altid forsikringsdata
JURA På det seneste er der sket en stigning i sager, som forsikringsselskaberne behandler om snyd med bilforsikringer.
En ny tendens er begyndt at gøre sig gældende mellem bilforhandlere og især unge og nye bilkøbere.
Mange bilforhandlere har på det seneste solgt biler til unge kunder, som ikke har opbygget en anciennitet hos forsikringsselskaberne. Det betyder, at deres forsikringspræmier og selvrisiko typisk vil være højere end den almene bilist, som har haft bil i en længere årrække.
Dobbelttjek oplysninger
Når der sælges bilforsikringerne for forsikringsselskabet, er det derfor vigtigt, at bilforhandlerne får indhentet de rigtige oplysninger og dobbelttjekker dem. Hvis det ikke sker, kan forhandleren blive mødt med et erstatningskrav fra forsikringsselskabet.
Når bilforhandlere dernæst stiller personlige spørgsmål til køberen, skal der stilles spørgsmål om køberens anciennitet i et forsikringsselskab, og i hvor mange år køberen har kørt skadefri.
De subjektive oplysninger kan fra en forhandler være svære at kende til, og forhandlere skal derfor i videst muligt omfang spørge ind til de forskellige oplysninger - måske flere gange.
Bevisbyrde kan ende hos forhandler
Ukorrekte registrerede oplysninger kan være lig med et erstatningskrav, som kan blive rettet mod bilforhandleren, hvis kunden nægter ansvaret for de fejlagtige oplysninger og løfter bevisbyrden for, at han eller hun ikke er skyld i de forkerte oplyste oplysninger til forsikringsselskabet.
Generelle misforståelser bør derfor udpensles, og svære ord bør forklares grundigt, hvis køberen bliver i tvivl over, hvad han eller hun skal svare på et forsikringsrelateret spørgsmål.
Stadig et fåtal
Det er stadig ganske få bilforhandlere, der stilles til ansvar på grund af forkerte oplysninger.
Vender man den om, kan det øgede fokus på området betyde, at forsikringspræmierne bliver billigere for den gængse forsikringstager, og det er altid godt nyt i forhold til at kunne brede sit bilsalg ud på alle aldersgrupper.
Jeg mener altid, at forhandlerne skal sikre deres side og gøre hvad de kan for at få fremlagt de korrekte informationer om kunderne.
Hvis en kunde f.eks. kun har været registreret ejer og bruger af en bil i to år, kan kunden ikke have opbygget sig en status som elitebilist hos et forsikringsselskab.
Det bedste råd er derfor, at bilsælgerne løbende er opdaterede på de forsikringsprodukter, de sælger, og at de essentielle spørgsmål bliver forklaret på en forbrugervenlig måde.
Det kan måske lyde basalt og betyde lidt længere behandlingstid, men det er tiden værd.