23948sdkhjf

UGENS LEDER - ...om batterier og børnesygdomme

Bilfabrikkrene er ved at flade over deres egen fødder i iver efter at lancere elbiler - men stop nu, advarer chefredaktør, det må aldrig, aldrig gå ud over sikkerheden, som det sker lige nu.

LEDER FORD STÅR I skudlinje med Kuga Plug-in Hybrid. Der er seks eksempler på, at Kugaer er brudt i brand som følge af et batteriproblem. Og højt estimerede mærker som BMW og Hyundai er i en lignende situation. Så spørgsmålet rejser sig: Hvilken betydning får det for kundernes lyst til at købe elektrificerede biler?

ÅBENBART IKKE DET store. El- og plugin-biler stormer frem på salgslisten, og FDM - der om nogen kender de danske bilister - er heller ikke bekymret. Her siger chefkonsulent Ilyas Dogru, at "folk (altså Ford Kuga-kunder) er glade for, at problemet er løst og at bilernes batteripakke udskiftes - også selv om det først sker til næste år."

FDM VURDERER VIDERE, at de øjeblikkelige tilbagekaldelser næppe får en varende, negativ effekt på efterspørgslen. "Vi er jo vant til, at biler bliver tilbagekaldt, og selv om det nu er måneder siden, de første problemer med Kuga opstod, stiger salget af denne type bil fortsat."

MEN ELBILER HAR flere problemer, der ikke udelukkende skyldes den forsinkede leverance af dele fra coronaramte Kina; mange elbiler har også forskellige software-problemer.

DE FLESTE KAN placeres under rubrikken børnesygdomme. Men det er kritisabelt - i hvert fald når det gælder sikkerhed. Forklaringen på, at bilerne lanceres så tidligt, kan være, at bilfabrikker vil undgå at betale milliardbøder for ikke at nå et tilstrækkelig lavt samlet CO2-udslip - og i dét regnskab tæller de to typer elektrificerede biler ganske effektivt.

HER ER MORALEN, at lancering af en ny bil aldrig må gå forud for sikkerhed - og da slet ikke, når det handler om noget så alvorligt, som risikoen for at en bil bryder i brand.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109