UGENS LEDER - ...om mere indflydelse til værkstederne
LEDER
DET KAN IKKE passe - vi kan simplethen ikke reparere den front på så kort tid. Det er umuligt. Så vi får slet og ret for lidt ud af at reparere den front. Og det er Autotaks skyld. Og det er Forsis skyld!
SÅDAN HER - OG sikkert også ofte tilsat en række ord, der ikke egner sig til denne plads - lyder det dag efter dag ude på værkstederne. Problemet er i dag, som det har været i årevis med opgørelsessystemerne Autotaks og Forsi, der jo fastslår, hvor lang tid en given reparation må tage - eller rettere, systemet, der afgør tidsforbruget, som værkstedet får godtgørelse for fra forsikringsselskaberne.
DEN STRID HAR været der - ja, altid.
MEN NU BLÆSER der nye vinde. Seneste har der været afholdt to - tør jeg sige - fredsmøder mellem Forsikring & Pension, der er brancheforening for forsikringsselskaberne, og forskellige af autobranchens organisationer, blandt dem Bilbranchen/DI, SKAD, AutoBranchen Danmark og Dansk Bilbrancheråd.
AT SAMTALE FREMMER forståelsen beviser de to møder. Jeg forstår, at parterne nærmer sig hinanden i en ny forståelse, ikke mindst båret frem af F&P’s nye underdirektør med ansvar for Autotaks/Forsi, Maria Clausen.
ET AFGØRENDE PUNKT i vejen frem mod bedre betingelser for værkstederne - og dermed forståelse - er, at det nuværende monopol fjernes eller bliver blødt op.
ET NYT SKADESSYSTEM, SilverDAT, er på vej som alternativ til Autotaks/Forsi. Den idé hilser jeg velkommen. Men kunne yderligere et system dukke op, er også dét velkomment.
POINTEN ER, AT monopoler sjældent er visionære og som udgangspunkt bør fjernes - bærer du den frem Maria Clausen. For dét er altid en bedre vej; her i første omgang for værkstederne, men dernæst jo også kunderne. Og i øvrigt også for forsikringsselskaberne.