Corona skubber til ny salgstrend
Tesla gør det. MG gør det. Ford har også meldt sig ind i klubben af trendsettere.
Online bilsalg er ikke længere en fiks ide eller en dille. Bekvemmeligheden for kunden ved at konfigurere, bestille og betale bilen på nettet på samme måde som en nummer 27 fra det lokale pizzeria er kommet for at blive.
Udviklingen er uden tvivl mere eller mindre ufrivilligt blevet hjulpet på vej af coronakrisen. Senest har regeringen indført en ny nedlukning af detailhandlen – bilforhandlere inklusive – i perioden 25. december til og med 3. januar for at bremse smittespredningen i Danmark.
Belært af forårets nedlukning har Nielsen Car Group derfor indrettet sig med bred online tilstedeværelse og vil i stedet klare bilsalget digitalt.
- Vi lukker vores salgsafdelinger for fysisk fremmøde, som myndighederne har påkrævet. Men vores salgskonsulenter vil fortsat være på arbejde i vores bilhuse og kunne fremvise bilerne virtuelt over mobilen gennem Facetime eller Skype, siger direktør for Nielsen Car Group Bjarne Nielsen i en pressemeddelelse.
Desuden er der mulighed for at chatte med medarbejderne i kundecentret, der også kan udføre pristjek og rådgive.
- Vi erfarede under første nedlukning i marts, at vores trafik på hjemmesiden og over telefonen steg markant. Corona satte altså ikke umiddelbart en stopper for købelysten. Med nye afgifter og nytårstilbud forventer vi også en stor trafik mellem jul og nytår og i begyndelsen af det nye år, fortæller leder af Bjarne Nielsens kundecenter Klaus Dünser.
Der er ikke udsigt til, at de danske bilforhandlerhuse bliver lukket og konverteret til rent digitale salgsportaler lige med det første. Men onlinesalg med fysiske showrooms vinder hurtigt indpas og giver nye muligheder for branchen.