UGENS LEDER Hurtige vs. langvarige penge
LEDER
FRA MANGE HJØRNER af branchen jubles der over salget af el- og hydridbiler denne sommer – en tredjedel af salget i juli var således elektrificerede biler, som de to typer biler kaldes under ét.
EN STOP NU en halv, for de egentlige elbiler udgør kun ti procent af det samlede salg. Og uanset hvad - så er ti procent jo ikke ret meget.
MEN KUNDERNE er dybest set langt mere interesserede i elbiler end salget afspejler. Det viser de nyeste tal fra Voxmeter – her svarer tyve procent af de adspurgte, at de planlægger at købe en elbil næste gang. Så der er altså et langt større potentiale. Tallene viser også, at ønsket om en hybridbil er faldende, men dog – og det er en pointe – stadigt større end drømmen om en bil på el og udelukkende på el.
SÅ DET ER tid at skærpe sin strategi: Skal der her og nu sælges hybrider og her især mellemløsningen plugin-hybrider eller er det i realiteten et klogere bud nu at få kunderne over i egentlige elbiler? Det er de hurtige penge versus de langvarige penge.
”Men stop nu en halv - de egentlige elbiler udgør kun ti procent af det samlede salg. Og ti procent er jo ikke meget
MED I DEN store plan for andet halvår 2021 hører, at der næppe er udsigt til et afgørende større bilsalg end sidste år, der jo var coronaåret. Det må være en skuffelse mange steder – lige nu er det jo målt på mange måder økonomiske medvindstider; skulle de ikke kunne omsættes til et afgørende bedre salg end i 2020?
MÅSKE IKKE SAMLET set – men for de dygtigste skal det nok lykkes. Måske er de dygtigste dem, der nu satser på den moderne måde af sælge biler – via nettet og med fremvisning i eksklusive bilhuse på hundedyre adresser.