UGENS LEDER Dom presser de frie værksteder
LEDER
LAD MIG SLÅ fast: Et hvilket som helt værksted, mærkeværksted eller frit værksted, skal have lov til at servicere og reparere en hvilken som helst bil inden for garantiperioden. Og så længe fabrikkens forskrifter er overholdt og bilens ejer kan dokumenter det, skal garantien dække.
DEN SÅKALDTE KIA-SAG, der netop har fundet sit første, men ikke sidste punktum, giver anledning til at slå dette grundprincip fast.
MEN KIA-SAGEN HAR mange flere aspekter, der gør sagen snørklet og indviklet. Det er netop derfor, at dommen med det samme er blevet anket. I farten kunne det ligne en sag for nørdede jurister; men der er flere vinkler, der har betydning for autobranchen.
KIA-SAGEN HELT kort: En ejer af en Kia Pro Cee’d oplever, at motoren i hans bil flækker. Kia nægter imidlertid at skifte motoren ud – også selv om det er sket indenfor bilens 7-årige garantiperiode – fordi kunden efter Kias opfattelse ikke kan fremlægge tilstrækkelig dokumentation for at service er overholdt efter Kias forskrifter.
KUNDEN FREMLÆGGER ELLERS servicebog med stempler som dokumentation – hvilket Kia altså ikke betragter som tilstrækkelig dokumentation.
HEREFTER FÅR KUNDEN monteret en anden motor formedelst 35.000 kr. Han forventer at Kia refunderer dette beløb, hvilket Kia afviser – men henvisning til det, der kaldes utilstrækkelig dokumentation. Og det er dét, som Sø- og Handelsretten netop har givet Kia ret i.
DENNE AFGØRELSE ER nu ført videre til Landsretten, der herefter skal tage stilling til, om stempler i servicebogen er tilstrækkelig dokumentation for korrekt udført service- og reparationsarbejde på en bil.
HVIS LANDSRETTENS DOM falder ud til Kia-importørens fordel, vil det presse de frie værksteder. Hvis landsrettens dom falder ud til Kia-ejeren fordel, vil det atter cementere de frie værksteders ret til at reparere og servicere alle biler.