Stor bilkoncern lancerer online brugtbilsalg
ONLINE-SALG En række aktører i autobranchen har startet online salg af både nye og brugte biler online. Hos Nielsen Car Group, der med bilhusene Bjarne Nielsen A/S og Bilernes Hus er et af landets største bilhuse med 11 afdelinger, har man netop åbnet for onlinekøb af brugte biler.
- Det er i forvejen sjældent, vi sælger en bil, uden kunderne har været forbi vores hjemmeside, inden de besøger vores bilhuse. At man nu også kan købe bilen online i vores digitale bilhus er en naturlig udvikling, men der er ingen tvivl om, at det er grænseoverskridende for mange i starten. Der er dog en gruppe, som finder det meget naturligt, og dem giver vi nu muligheden for at købe online. Den gruppe vil helt sikkert vokse med tiden - så snart folk føler sig trygge og ved, at der er styr på fortrydelsesret og garantier, så vænner de sig hurtigt til det, siger Bjarne Nielsen, der er direktør i Nielsen Car Group.
Dansk Erhverv: Stærkt på vej
I Dansk Erhvervs afdeling Digital Handel vurderer chefkonsulent Henrik Theil, at nethandel af biler er kommet for at blive, selvom danskerne fortsat er tilbageholdende over for at klikke sig til en ny bil.
- Når vi spørger danskerne om, hvad der er det mest usandsynlige, de vil købe på nettet, så er svaret en bil. Men vi skal huske, at for ganske få år siden ville ikke mange købe dagligvarer på nettet, og pludselig gik det alligevel stærkt, siger Henrik Theil og understreger:
- Flere bilproducenter er allerede godt i gang med onlinesalget, og jeg tror, at vi kan se frem til, at det oftere bliver en mulighed, men man skal overbevise kunderne, og det er en proces, der tager tid.
Supplement til prøveturen
Indledningsvist regner man hos Nielsen Car Group med, at det primært er næsten nye biler, som bliver bestilt online, og at cirka fem til ti procent af bilkøbene af de næsten nye biler vil blive foretaget via den nye platform. Koncernen oplever allerede mange kunder købe bil på tværs af landet uden at have prøvekørt bilen først.
Fakta om Nielsen Car Group
Nielsen Car Group er moderselskab og fælles administration for bilvirksomhederne Bjarne Nielsen A/S, Bilernes Hus A/S og Leasing DK A/S. Virksomheden blev grundlagt i 1988 og beskæftiger mere end 500 medarbejdere i 11 afdelinger – syv i Jylland og fire på Sjælland.
- Hvis kunden har fundet den rette bil i Skive, men bor i Køge, er flere og flere villige til at købe bilen ubeset for herefter at få den leveret til det nærmeste bilhus eller hjemme hos sig selv, siger Bjarne Nielsen.
Samtidig giver digitale muligheder som videofremvisning, der især har vundet frem under Covid-19, mulighed for at gennemgå bilen direkte med salgskonsulenten inden køb.
- De nyere brugtbiler er jo i praksis lige så gode som fabriksnye biler og har ofte fortsat garanti, Det ved kunderne godt, og derfor forventer vi, at de ikke er så nervøse for at købe denne kategori af brugtbiler. Mange tilvælger også en udvidet garanti eller serviceaftale, så man slipper for at tage en risiko. Samtidig forventer vi også, at flere af de "normale" kunder i butikkerne fremover vil komme ned og prøvekøre bilen for herefter at afslutte handlen i ro og mag, når de er hjemme, siger Bjarne Nielsen.
Bilkøb en folkesport
Dansk Erhverv Digital Handel vurderer, at bilkøb på nettet ikke kommer til at erstatte det fysiske salg fuldstændigt.
- Når man forholdsvis sjældent lægger rigtig mange penge for en bil, vil man gerne prøve at sidde i den og mærke, hvordan den føles. Derfor bliver bilsalg nok oftere en hybridløsning, hvor man for eksempel får en prøvetur hos forhandleren, men i højere grad vælger og bestiller sine tilvalg og specifikationer på nettet, siger Henrik Theil.
Nielsen Car Group ser således også internethandel som et supplement til det ordinære bilsalg. Det handler om at gøre købet nemt og møde kunderne, hvor de er.
- I Danmark er det en folkesport at finde den rigtige bil til den rigtige pris. Det ændrer Internettet ikke på. Mange vil ganske givet stadig søge mod vores butikker, men samtidig bliver det meget nemmere at få fat i den bil, man drømmer om, selvom den står i den anden ende af landet. Det er set i mange andre brancher, at gør man noget nemt for kunderne, så skaber det grobund for succes, siger Bjarne Nielsen.
For og imod fra FDM om online-køb
FDM har samlet, hvad bilistforeningen mener bør være forholdsregler og overvejelser, som købere skal gøre sig før, under og efter køb af bil online. Især ved brugtbilkøb advarer FDM, hvis man som køber ikke har mulighed for at besigtige og prøve bilen, da brugte biler har en ’historik’ omkring slid og brug, der kan indebære skjulte fejl, som ikke fremgår af salgsannoncen. FDM råder online-købere til at lade en uvildig fagmand gennemgå bilen med en tilstandsrapport, også selvom der er 14 dages fortrydelsesret.
Fordele ved online-køb
● Man kan handle i ro hjemmefra
● Man kan selv konfigurere (farver, udstyr, indtræk m.m.) hjemme på computeren
● Intet pres fra sælger
● Bilen bør være billigere, da forhandler ikke har udgifter til lokaler/salgsorganisation m.m.
● Man har fortrydelsesret
Ulemper ved online-køb
● Man kan ikke fysisk se, røre og prøve bilen på hjemmesiden
● Det kan være sværere at forhandle om prisen
● Man kan ikke umiddelbart lade den gamle bil indgå i handlen
● Man har ikke direkte kontakt til/dialog med sælger, som kan rådgive eller inspirere
● Udfordringer ved udlevering af bilen – af hvem og hvor?
● Usikkerhed om, hvor og hvordan man reklamerer over fejl og mangler
● Omregistrering bør ske i forbindelse med køb og ved slutseddel.