23948sdkhjf

LEDEREN I FREMTIDENS AUTOBRANCHE: First-moverne er kørt

Fremtiden kommer af sig selv - men fremtiden giver ikke succes af sig selv. Det er tid at analysere og lægge en plan. Og have modet til at udføre den, siger Flemming Haslund i magasinets leder.

 LEDER

FORLEDEN SKULLE JEG have synet min ene bil. Google en synshal i nærheden. Nå, Dekra nede på Fabriksvej – det er tæt på, hvor jeg bor. Ind på Dekras hjemmeside. Ledigt der og der. Bestille tid direkte på hjemmesiden. Bekræftelse med det samme på pc’en. Og sekundet efter på min mobil. Dagen før syn en reminder pr. sms. Hen og få synet. Betale pr. Dankort – kunne også have været med Mobile Pay.

HOLD DA OP – hvor var det let. Selvfølgelig fordi bilen blev godkendt. Men ikke mindst fordi det hele foregik digitalt.

DET ER PRÆCIST sådan kundeservice skal være i dag. Og til de virksomheder, der ikke har fået alt dette på plads: Det kan kun gå for langsomt. For det er en forudsætning i dag.

 

UD OVER KRAVET om alt digitalt er kigget ind i autobranchens fremtid oplyst af ét: Elbilerne. Elbiler, elbiler, elbiler. Og derefter alt, det fører med sig ude i verden på bilfabrikkerne selvfølgelig, men derefter ind i hele den danske fødekæde fra importør via forhandler og værksteder til genbrugerne. Alt skal styres ind efter dette ene: Elbilerne.

DET ER HER og nu salget af nye – plus i øvrigt brugte - elbiler stiger, så det er nu, der skal geares om i alle branchens led, hvis man vil nå at være med. Og det er vitterligt nu – for first-moverne er kørt for længst. Nu er det tid at komme med på elbil-toget – men måske er det heller ikke så dårlig timing, for af og til viser eftertiden jo, at det er dyrt at være first-mover og profitabelt at være second-mover.

 

MEN ER DET nu alligevel nu? For der er jo to facts, der lurer. Det ene er, at der på forskellige planer mases meget med alternativet til elbiler og batterier. Alt dette er samlet under betegnelsen Power-to-X. Mange regeringer – fx den danske – vil gerne markere sig her. Virksomheder verden over ser enormt potentiale og forsker lige her. Og tankevækkende; Formel 1 har besluttet af ramme fremtiden med motorer på – benzin. Grøn benzin, ganske vidst, men dog benzin.

DERNÆST ER DER fortsat mange, ja alene i Danmark millioner af biler på benzin og diesel, der vi blive solgt de kommende år. De skal fortsat repareres og vedligeholdes og sælges som brugte. Og til sin tid genbruges. Og dem er der j penge i, mange penge.

ALT DETTE SKAL også regnes ind i den enkelte virksomheds ligning for fremtiden. Ingen siger det er let; ét er dog sikkert: Det er tid at analysere og lægge en plan. Og have modet til at udføre den.

 

Gas geben!

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109