Ford slår fast: Plugin-hybrider er grønne
PLUGIN Diskussionen om, hvorvidt plugin-hybrider nu også er grønne, raser videre. Ford, der med Kuga står bag den bedst sælgende plugin-hybrid både i Europa og i Danmark, forsøger endnu en gang at dokumentere, at en plugin-hybrid er langt mere CO2-venlig end det fossile alternativ.
På torsdag skal den nye skatteminister Jeppe Bruus i åbent samråd i Folketingets skatteudvalg om sagen. Dagbladet Informatrion har dokumneteret, at heller ikke de danske tal viser, at plugin-hybriderne er specielt grønne, men i egnnemsnit udleder 106g CO2 pr. kørt kilometer.
Disse tal kan Ford ikke genskabe, men anonymiserede tal viser, at Fods plugin-kunder i Europa oplader deres Kuga Plug‐in Hybrid 71 ud af 100 dages kørsel, mens danskerne når helt til tops og oplader deres bil hele 88 procent af dagene.
‐ De grønne biler leverede en fornem slutspurt i december måned i et år, hvor salget af grønne biler er gået langt bedre end de fleste havde turde håbe på. Elbilsalget er steget med 80 procent i forhold til 2020, mens plug‐in hybriderne er vækstet med over 120 procent, har Mads Rørvig, direktør for De Danske Bilimportører, blandt andet udtalt i forbindelse med de seneste tal.
Intensiv elektrificering
Ifølge Ford skal danskernes store interesse for særlig plug‐in hybrider ses i lyset af, at netop plug‐in hybriderne formår at tilbyde kunderne en optimal kombination af den velkendte og trygge konventionelle forbrændingsmotor, mens dens elektriske drivlinje giver kunderne en forsmag på livet med en elbil.
‐ Ford er allerede i gang med en intensiv elektrificering og ser meget gerne flere elbiler på de danske veje, men det står også klart for os, at det endnu ikke er alle kunder, der er tryg ved dette spring. Når jeg taler med kunderne, fylder elementer som usikkerhed omkring rækkevidde og den enkeltes mulighed for opladning meget. Her ser jeg tydeligt, hvordan vores populære Ford Kuga Plug‐in Hybrid udfylder en vigtig rolle i overgangen til el, siger Frank Skjærbæk, administrerende direktør, Ford Danmark.
‐ Jeg har en forventning om, at plug‐in hybridernes rolle på sigt bliver udfaset efterhånden som de danske bilejere føler sig mere komfortable og opnår kendskab til biler der oplades, siger Frank Skjærbæk.
Elektriske fordele
Danske kunder har for længst fået øjnene op for den attraktive SUV og fordelene ved at kunne køre på el fremfor benzin. Ford Kuga plug‐in Hybrid endte allerøverst på salgslisterne herhjemme – og blev både den absolut mest solgte personbil i Danmark i 2021 og den mest solgte plug‐in hybrid herhjemme.
I resten af Europa har man, ligesom danskerne, taget Ford Kuga Plug‐in Hybrid til sig, og med 48.000 solgte enheder på det europæiske marked var Ford Kuga Plug‐in Hybrid den mest solgte plug‐in hybrid i Europa i 2021. I otte ud af årets tolv måneder slog Ford Kuga Plug‐in Hybrid den nærmeste konkurrent i segmentet for til sidst at afslutte året som en samlet nummer et med hele 17 procent point ned til nummer to i Europa.
Tidligere data fra Ford har vist, at kunderne netop benytter sig af muligheden for at oplade bilen og køre elektrisk. Disse data bekræfter Fords nyeste undersøgelse endnu en gang.
De nye tal fra Ford er indsamlet gennem en 12 måneders periode (nov. 2020 – nov. 2021), og viser at Kuga Plug‐in Hybrid kunderne i Europa i gennemsnit kører lige over 10.000 km om året. Da mange af kilometerne køres på el, kan udledningen reduceres med potentielt 1.100 kg færre CO2 sammenlignet med samme distance i en konventionel Kuga 1,5 liters EcoBoost benzinmodel.
Det svarer til at hver enkelt Kuga Plug‐in Hybrid i gennemsnit årligt har sparet, hvad der svarer til at rejse tur/retur fra London til Buenos Aires alene målt i forhold til CO2 ‐udledning.
De danske tal er endnu mere imponerende. De danske Kuga Plug‐in Hybrid ejere har i gennemsnit kørt mere end 14.300 km om året og dermed kan den potentielle udledning reduceres med 1.690 kg færre CO2.
Tal fra 9000 danske Kuga’er
Datagrundlaget i undersøgelsen består af op til ca. 48.000 på europæisk plan heraf 9.000 danske anonymiserede data fra salget af Ford Kuga Plug‐in Hybrid i perioden november 2020 til november 2021.
Datagrundlaget i Danmark stiger i løbet af perioden fra ca 3.500 i november 2020 til ca 9.000 i november 2021 ‐ og er kontinuerligt stigende med salget gennem de 12 måneder.
De anonymiserede data hjælper Ford med at forstå og optimere Plug‐in Hybrid ejernes oplevelsen og gav indsigt i, hvordan kunderne får mest muligt ud af Kuga Plug‐in Hybrids alsidighed.
Undersøgelsen giver ikke kun en større indsigt i kundernes ladeadfærd, men den giver også et mere overordnet billede af, hvordan kunderne bruger deres Ford Kuga Plug‐in Hybrid i hverdagen, skriver Ford i en pressemeddelelse.
Kunderne oplader regelmæssigt deres bil: For hver 100 dages kørsel er der foretaget opladninger på 71 af dagene, hvilket indikerer, at kunderne i Europa hyppigt vælger at oplade deres bil.
Derudover blev bilen i gennemsnit sat til at oplade med 30 procent strøm tilbage på batteriet, hvilket tyder på at kunderne sjældent kører med et afladt batteri, men at de i stedet sørger for at oplade batteriet for at maksimere den elektriske rækkevidde.
I Danmark har kunderne opladt deres plug‐in hybrid endnu hyppigere – nemlig med opladninger på 88 ud af de 100 dages kørsel. I gennemsnit er plug‐in hybriden sat til at lade med 32 procent strøm tilbage på batteriet.
Kørsel over 100 km
Den gennemsnitlige kørte afstand per dag samt antallet af kørsel over 100 km toppede i sommermånederne juli, august og september for de europæiske kunder.
For de danske kunder var dette også gældende i juni måned udover juli, august og september.
Meget tyder altså på, at kunderne netop her benyttede sig af Kuga Plug‐in Hybridens kombination af benzin og el, når de tog af sted på sommerferie og andre oplevelser i sommerperioden.
I de seneste 12 måneder er der registreret mere end 5,7 millioner opladninger af Kuga Plug‐in Hybrid i Europa. Her forekom 46 procent af opladningerne i Europa om natten, hvor den hyppigste opladningstid varede i 12 timer eller derover.
De danske kunder er også glade for at oplade deres biler om natten, og her har 53 procent af opladningerne fundet sted. Udover at drage fordel af billigere el om natten, så tyder tendensen på, at danskerne oplader bilen på samme måde som for eksempel vores smartphones og tablets ‐ nemlig natten over.
Ifølge undersøgelsen oplader kunderne derudover også meget gerne bilen om dagen i interval på en til to timer med hurtige opladninger for eksempel via offentlige ladestandere.
Ifølge Ford er det vigtigt at sammenligne reelle fordele og ulemper på tværs af gængse teknologier og ikke sammenligne æbler med pærer i en diskussion om berettigelsen af plug‐in hybrid biler. Når det handler om en samfundsændring ser det ud til at plug‐in hybrid teknologien er en effektiv overgangsteknologi, der kan tilbyde os de første oplevelser af at køre elektrisk i hverdagen.
FDM har berørt dette i deres artikel: ”Fup eller fakta – Er plugin‐hybrider reelt grønne?” I 2021 stod plug‐in hybrider og elbiler for 19 procent af det samlede salg af nye biler i Europa. Til sammenligning var 21,7 procent af bilerne konventionelle forbrændingsmotorer.
‐ Ford Kuga Plug‐in Hybrid kan tilbyde kunderne det bedste fra begge verdener. Ud fra salgstallene, hvor Ford Kuga Plug‐in Hybrid ligger nummer et som den mest solgte plug‐in hybrid i Europa i 2021, ser det ud til at vi har ramt den helt rigtige kombination, siger Glen Goold, Ford Kuga vehicle line director.
Lades op om natten
At kunderne er glade for at køre elektrisk og dermed også ivrige efter at oplade deres plug‐in hybrid, bekræfter tallene fra Fords undersøgelse. Næsten halvdelen af al opladning finder for eksempel sted natten over, så bilen er klar den efterfølgende dag. Korte opladninger på en til to timer i løbet af dagtimerne er også populære, og Ford forventer at netop denne type opladninger vil stige yderligere, efterhånden som opladningsmulighederne bliver endnu bedre over hele Europa, skriver Ford i meddelelsen.
‐ Ford er overbeviste om, at fremtiden er elektrisk. Med Ford Kuga Plug‐in Hybrid kan vi tilbyde kunderne fordelene ved at køre elektrisk på en tryg måde, og for mange kan det være dén oplevelse der skal til, før springet til en 100 procent elektrisk bil tages, siger Frank Skjærbæk.
- Med en rækkevidde på 64 km (WLTP) og 71‐89 km under bykørsel alene (WLTP) er der rig mulighed for, at kunderne kan få god erfaring med elektrisk kørsel, når de kører hyppige ture på ren el. Derudover kan kunderne skifte mellem forskellige køreindstillinger, så de selv vælger hvornår på deres tur, de ønsker at køre elektrisk. Det er også muligt at vælge en auto‐tilstand, hvor bilen selv disponerer over brugen af el for at opnå en så brændstoføkonomisk kørsel som muligt. Selv når batteriet er afladt sikrer regenerativ opladning under kørslen, at der automatisk opsamles strøm under fx opbremsning, der normalvis ville være gået tabt, siger Frank Skjærbæk.