Tyske og franske mærker i tæt dansk reklame-kapløb
UNDERSØGELSE Alle bilmærker higer og søger efter kundernes opmærksomhed. Der reklameres på flere og flere kanaler, og det sker både i traditionelle medier og på sociale medier.
I denne uges Motor-magasinet kan man for eksempel læse, hvad Skoda får ud af at sponsorere Tour de France.
Og skal man tro Voxmeters seneste tal, så er der måske en god grund til at Skoda fortsat kaster penge efter verdens største cykelløb og dermed håber at få fat i millioner af tv-seeres opmærksomhed.
For på listen over, hvilke bilmærker flest danskere husker at have stødt på reklamer fra, er Skoda blot at finde på en niendeplads. Der er med andre ord fortsat lidt at arbejde med, hvis man vil blande sig i topstriden, der udgøres af VW på førstepladsen, skarpt efterfulgt af Peugeot, Audi og Citroen.
I den helt modsatte ende er der en flok bilmærker, som under én procent af danskerne husker at have set reklamer fra. Det drejer sig om Smart, Aiways, Maxus, Subaru, Jeep, Jaguar og DS.
Den ganske markante forskel må give stof til eftertanke for sidstnævnte.