Chefredaktøren om 2022: En branche i granatchok
KRIG I EUROPA. Alt for høje energipriser. Og værre endnu er det med inflationen. Det er de ydre 2022-betingelser.
MEN SOM OM det i sig selv ikke var nok, har 2022 sendt de største omvæltninger ind over vores samlede branche. For hør nu:
I ÅR ER Teslamodellen med salg af biler udenom en egentlig importør gået fra en enlig svane til om end ikke den sædvanlige konstruktion, så i hvert fald måden som mange af de nye mærker organiserer sig på – fx kinamærkerne Xpeng og Nio.
I MODSATTE RETNING trækker dog, at tre af de andre nye kinamærker i år, først BYD, senere JAC og senest Hongqi går i land i Danmark via en traditionel importør – henholdsvis Nic. Christiansen Gruppen, RSA Danmark (dem med Maxus) og senest K.W.Bruun.
BLANDT FORHANDLERE ER mange måske oprørte, andre opildnede ved tanken om at blive agent i stedet for forhandler. Fordelene for forhandlerne (eller rettere agenterne) er til at få øje på: Man kan komme i gang med et nyt bilmærke for en beskeden investering. Men hvor er fælderne?
ER EN AF de største i virkeligheden, at importøren og/eller bilfabrikken overtager kontakten til kunden – ikke mindst fordi biler i dag er online med fabrikken? Mange forhandlere er dog rolige lige her – ”det er jo os, der har den virkelige kontakt med kunden.”
PLEJER ER OM muligt endnu mere død i grossistverdenen og blandt værkstederne – også her kommer omvæltningen fra de nye mærker. Bare et par eksempler:
GROSSISTEN AU2PARTS HAR indgået et samarbejde med importøren af MG, Nellemann Gruppen om at være officiel leverandør af reservedele til den kinesiske bil. Og et skridt længere tager det kommende bilmærke Fisker, der teamer op med FTZ, der både skal stå for reservedelslageret og -leverancen, ligesom en FTZ-kæde skal tage sig at service og reparation. Senere kommer FTZ til at indgå et lignende samarbejde med et kinesiske bilmærke. Og er er flere varianter – fx bilmærket Nios samarbejde med klargøringcentret NettoBiler.
Plejer er om muligt endnu mere død i grossistverdenen og blandt værkstederne – også her kommer omvæltningen fra de nye mærker. Bare et par eksempler:
APROPOS VÆRKSTEDER: DEN stadigt hårdere konkurrence blandt grossisterne sikrer alt andet lige lavere priser og større service. Og det kan blive bedre endnu, idet værkstedskæder – fx Bosch – gerne vil udvide antallet af værksteder, mens der er nye værkstedskæder på vej her i landet. Således har tyske WM, der nu er landet i Danmark, erklæret, at de satser på en kæde. Og der kommer mere.
DERTIL KOMMER STADIGT flere opkøb, sammenlægninger og generationsskifte. Alt imens langt fra alle har fået styr på alt det nye i forlængelse af den grønne omstilling. Og mens elbilerne ikke er endeligt på plads ser det ud til, at næste bølge bliver brintbilerne.
DEN VOLDSOMME KONKURRENCE og jagten på de mange milliarder af kroner, der løber gennem branchen og her værkstederne, giver nye muligheder. Og hvis der er noget, det kendetegner den danske autobranche er det evnen til et hurtigt fodskifte. Helt aktuelt hører jeg, at i hvert fald værkstederne kommer helt ok ud af 2022 og videre ser afdæmpet optimistisk på ’23.
Nu er det jul – ro på – og derefter: Gas geben!
Flemming