Nordiske Medier fik igen tocifret millionoverskud
Trods investeringer, ekspansion og opkøb slog Nordiske Medier egne forventninger og kom ud af 2022 med et resultat før af- og nedskrivninger (Ebitda) på 22,8 mio. kr.
-Især vores fortsatte fokus på recurring strategy har båret frugt med en stigning på knap 10 pct. i abonnementsforretningen, men også eventforretningen har klaret sig rigtig godt, siger adm. direktør Jesper Hansen, Nordiske Medier.
Resultatet er skabt i et år, hvor koncernomsætningen stiger til knap 200 mio. kr. Væksten skal ses i lyset af en svag svensk kurs, og bortset fra et mindre fald på printannoncer forbedres alle væsentlige forretningsområder i både Danmark og Sverige.
Vi er kommet fornuftigt ind i året og har en forsigtig forventning om at vækste omsætningen yderligere. Jesper Hansen, adm. dir., Nordiske Medier
Tre nye medier - og to tilkøbte
I bestræbelserne på at understøtte den gode udvikling på abonnementsforretningen har Nordiske Medier investeret i et kvalitetsløft af de redaktionelle produkter og udvidet porteføljen af nichemedier med fem nye titler i 2022.
Ikke mindst dækningen af byggeriet er blevet løftet markant. Det er blandt andet sket med tre nye digitale medier, der har fokus på de største, mest komplicerede og dyreste anlægsbyggerier i Danmarkshistorien. De nye medier er LynetteholmNews, FemernNews og EnergyislandNews.
Derudover har Nordiske Medier styrket transportmedierne med overtagelsen af Lastbil Magasinet samt Transport Today.
Projektagenten - nu også i Sverige
Årets resultat skal også ses i lyset af investeringer i Projektagenten i Danmark samt en udbredelse af konceptet til også at gælde Sverige.
-Siden etableringen forrige år har Projektagenten bevist, at konceptet er bæredygtigt i Danmark, og vi har oplevet en flot vækst i antallet af brugere. Derfor har vi valgt at lancere Projektagenten i Sverige også, siger Jesper Hansen.
På koncernniveau er antallet af medarbejdere øget til 202 i 2022 fra 185 året før. I Danmark er antallet af medarbejdere steget fra 111 til 123.
Markedet er blevet hårdere i de tre lande, som Nordiske Medier opererer i. Og især indenfor byggeri og anlægsindustrien ser vi en øget usikkerhed.
-Men vi er kommet fornuftigt ind i året og har en forsigtig forventning om at vækste omsætningen yderligere. Derudover kommer vi fortsat til at investere yderligere i at styrke produkterne, siger Jesper Hansen.
Udsigten for 2023 er et resultat i underkanten af niveauet i 2022.