Fakta om udbudet
Udbyder
Danske Spil A/S
Vindere
Rammeaftale om operationel leasing af motorkøretøjer
(18.08.2016)
DNB Bank ASA, Filial af DNB Bank ASA, Norge
Arne Jacobsens Allé 15
2300 København S
Rammeaftale om operationel leasing af motorkøretøjer
Danske Spil A/S
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
64011715
Korsdalsvej 135
Brøndby
2605
DANMARK
Kontaktperson: Maj-Britt Böwadt
E-mail: mab@ramboll.com
NUTS-kode: DK012
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.danskespil.dk
33034482
Korsdalsvej 135
Brøndby
2605
DANMARK
Kontaktperson: Maj-Britt Böwadt
E-mail: mab@ramboll.com
NUTS-kode: DK012
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.danskespil.dk
Del II: Genstand
Rammeaftale om operationel leasing af motorkøretøjer.
Udbuddet omfatter indgåelse af en rammeaftale om operationel leasing af motorkøretøjer til brug for ordregivers sælgere og teknikere, herunder en drift- og servicepakke i tilknytning til de leasede motorkøretøjer.
Hos ordregiver i Brøndby. Drifts- og servicepakken skal kunne leveres i hele Danmark.
Udbuddet omfatter indgåelse af en rammeaftale om operationel leasing af motorkøretøjer til brug for ordregivers sælgere og teknikere, herunder en drift- og servicepakke i tilknytning til de leasede motorkøretøjer.
Rammeaftalen indgås med én leverandør.
Der er tale om et fælles udbud, idet udbuddet sker på vegne af følgende ordregivere: Danske Spil A/S og Danske Lotteri Spil A/S.
Rammeaftalen omfatter leasing af personbiler på såvel hvidplade som papegøjeplade samt varevogne og kassevogne på papegøjeplade. Der kan kun tilbydes én bilmodel/type for hhv. personbil, varevogn og kassevogn.
Varevogne og kassevogne skal indgå i ordregivers daglige drift, mens personbiler vil være fast tilknyttet en bestemt person. Personbilerne skal kunne anvendes til såvel tjenestekørsel som privatkørsel.
Det forventes, at ordregivers initiale træk på rammeaftalen omfatter 13 personbiler, 7 varevogne og 1 kassevogn til brug for ordregivers salgs- og servicefunktioner.
Derudover omfatter rammeaftalen leasing af motorkøretøjer i rammeaftalens løbetid som følge af eksempelvis nyansættelser, udskiftning af motorkøretøjer ved udløb af individuelle leasingkontrakter samt generelle kapacitetsudvidelser hos ordregiver. Indgåelse af sådanne leasingaftaler vil ske løbende efter behov i hele rammeaftalens løbetid. Det er ordregivers skøn, at rammeaftalen kommer til at omfatte yderligere 4 personbiler og 2 varevogne.
Udover leasing af motorkøretøjer skal leverandøren levere en drifts- og servicepakke, der bl.a. omfatter reparation og vedligeholdelse, skift af vinter- og sommerdæk, autoassistance og lånebilsordning. Drifts- og servicepakken skal kunne leveres i alle dele af Danmark.
Ordregiver forpligter sig ikke til at foretage et bestemt træk på rammeaftalen i dennes løbetid. Det ovenfor estimerede antal motorkøretøjer er baseret på historiske data samt antagelser om fremtidigt behov.
Rammeaftalen løber i 4 år uden option på forlængelse. Leasing af motorkøretøjer vil ske på individuelle leasingkontrakter med de tilhørende drifts- og servicepakker for en leasingperiode på 3 år.
Leasing af motorkøretøjer er karakteriseret som et varekøb. Udover varekøbet omfatter udbuddet de nævnte serviceydelser, der er kategoriserede som tjenesteydelser.
I henhold til Udbudslovens § 49, stk. 2 om opdeling af udbuddet i delkontrakter (opdel-eller-forklar-princippet), kan det oplyses, at det er ordregivers vurdering, at den omfattede anskaffelse ikke har en sådan størrelse eller kompleksitet, at anskaffelsen med fordel kan opdeles på flere delkontrakter.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal, jf. Udbudslovens § 148, som en del af sit tilbud aflevere et »fælleseuropæisk udbudsdokument« (også kaldet ESPD-dokumentet), hvori tilbudsgiver skal afgive erklæringer om følgende forhold:
— Hvorvidt tilbudsgiver er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 1-6, og stk. 2 og stk. 3 (obligatoriske udelukkelsesgrunde om deltagelse i kriminel organisation, bestikkelse, svig, terrorhandlinger, hvidvaskning, børnearbejde, ubetalt forfalden gæld mv.), og
— Hvorvidt tilbudsgiver er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 136, nr. 1 — 3 (obligatoriske udelukkelsesgrunde om interessekonflikter, konkurrencefordrejning, groft urigtige oplysninger mv.), og
— Hvorvidt tilbudsgiver er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 (vedrører konkurs, insolvens- eller likvidationsbehandling, rekonstruktion, indstillet erhvervsvirksomhed og lignende situationer)
Ved sammenslutninger af tilbudsgivere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen vedlægge et særskilt ESPD-dokument, som omfatter ovennævnte erklæringer.
Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders økonomiske/finansielle formåen og/eller teknisk/faglige formåen (f.eks. underleverandører eller enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge et særskilt ESPD-dokument, som omfatter ovennævnte erklæringer.
Ved afgivelse af tilbud som konsortium skal konsortiet endvidere udfylde og underskrive dokumentet »Erklæring om konsortiedannelse«.
Tilbudsgiver skal, jf. Udbudslovens § 148, som en del af sit tilbud aflevere et »fælleseuropæisk udbudsdokument« (også kaldet ESPD-dokumentet), hvori tilbudsgiver skal afgive erklæringer om følgende forhold:
— Tilbudsgivers samlede omsætning i de 3 seneste disponible regnskabsår (afhængigt af, hvornår tilbudsgiver blev etableret eller startede sin virksomhed).
— Tilbudsgivers soliditetsgrad i de 3 seneste disponible regnskabsår (afhængigt af, hvornår tilbudsgiver blev etableret eller startede sin virksomhed). Soliditetsgraden beregnes i procent som egenkapitalen divideret med de samlede aktiver.
Ved tilbud fra konsortier og tilbud med underleverandører: Der vil ved vurderingen af samlet omsætning og soliditetsgrad ikke ske en sammenlægning af konsortiedeltagernes eller hovedleverandør og underleverandørs økonomiske nøgletal med henblik på at beregne en gennemsnitlig omsætning og/eller en gennemsnitlig soliditetsgrad for konsortiet i sin helhed. Vurderingen af konsortiedeltagernes og tilbud med underleverandører økonomiske og finansielle formåen vil derimod ske på basis af dels en vurdering af de enkelte konsortiedeltagere / hovedleverandør / underleverandør, dels en samlet overordnet vurdering af konsortiets/hovedleverandør og underleverandørs økonomiske og finansielle formåen i sin helhed.
Ved sammenslutninger af tilbudsgivere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen vedlægge et særskilt ESPD-dokument, som omfatter ovennævnte erklæringer.
Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge et særskilt ESPD-dokument, som omfatter de relevante dele af ovennævnte erklæringer. Tilbuddet skal endvidere være vedlagt støtteerklæring(er) eller anden dokumentation, der godtgør, at tilbudsgiver faktisk kan råde over den nødvendige økonomiske og finansielle formåen. Herunder skal dokumentationen godtgøre, at den/hver af de nævnte enheder er juridisk forpligtet over for tilbudsgiver til at stille de nødvendige ressourcer til rådighed.
Som dokumentation kan dokumentet »Støtteerklæring — økonomisk og finansiel formåen« anvendes.
Tilbudsgiver skal, jf. Udbudslovens § 148, som en del af sit tilbud aflevere et »fælleseuropæisk udbudsdokument« (også kaldet ESPD-dokumentet), hvori tilbudsgiver skal afgive erklæringer om følgende forhold:
— Forelæggelse af en liste over de betydeligste tilsvarende leverancer og tjenesteydelser, tilbudsgiver har udført i løbet af de sidste 3 år. Referencelisten bør maksimalt omfatte de 15 betydeligste lignende leasingkontrakter, som tilbudsgiver har udført indenfor de seneste 3 år. Der gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver ved udfyldelsen af sine referencer i ESPD-dokumentet i feltet »beskrivelse« skal sørge for, at beskrivelsen af de enkelte referencer er fyldige og fyldestgørende, således at ordregiver kan vurdere referencerne i forhold til, hvorvidt og i hvilket omfang de er udtryk for tilsvarende leverancer og tjenesteydelser.
Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders faglige erfaringer vedrørende udførelsen af konkrete dele af tjenesteydelserne, skal de pågældende konkrete dele af tjenesteydelserne udføres af den enhed, som tilbudsgiver baserer sit tilbud på, jf. udbudslovens § 144, stk. 3.
Ved sammenslutninger af tilbudsgivere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen vedlægge et særskilt fælleseuropæisk udbudsdokument, som omfatter ovennævnte erklæringer.
Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders tekniske og faglige formåen (f.eks. underleverandører eller enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge et ESPD-dokument, som omfatter de relevante dele af ovennævnte erklæringer. Tilbuddet skal endvidere være vedlagt støtteerklæring(er) eller anden dokumentation, der godtgør, at tilbudsgiver faktisk kan råde over den nødvendige tekniske og faglige formåen. Herunder skal dokumentationen godtgøre, at den/hver af de ovennævnte enheder er juridisk forpligtet over for tilbudsgiver til at stille de nødvendige ressourcer til rådighed.
Som dokumentation kan dokumentet »Støtteerklæring — teknisk og faglig formåen« anvendes.
Del IV: Procedure
Tilbudsgiverne har ikke adgang til at overvære åbningen af tilbud, herunder til at få oplysninger om indholdet af de de øvrige tilbudsgiveres tilbud.
Del VI: Supplerende oplysninger
Rammeaftalen forventes genudbudt ved aftaleophør.
Der afholdes informations- og spørgemøde torsdag den 14.4.2014 kl. 15-17. Nærmere information fremgår af invitationsbrev og udbudsbetingelser.
Bemærk, at der i udbudsmaterialet er vedlagt vejledning til udfyldelse af ESPD, dels en vejledning fra ordregiver, dels Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning fra december 2015.
Hver tilbudsgiver kan alene afgive 1 tilbud.
Tilbudsgiver får fri, direkte og elektronisk adgang til udbudsmaterialet på: www.eu-supply.com/ds.asp
Tilbud skal uploades via EU-Supply. Tilbud kan ikke afgives på anden måde.
Til punkt III.1: En tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, såfremt de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 135-136 og/eller de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2, finder anvendelse, medmindre udbudsloven giver mulighed for at undlade at udelukke tilbudsgiveren (jf. herunder lovens § 138).
Til punkt III.1: Ordregiver kan på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren anmode tilbudsgiver om at fremlægge (endelig) dokumentation for de forhold, der er blevet erklæret i ESPD-dokumentet jf. udbudslovens § 151, stk. 2. Tilsvarende kan ordregiver anmode tilbudsgiver om at supplere eller præcisere modtaget dokumentation. I så fald skal den efterspurgte dokumentation fremsendes inden en kortere tidsfrist der fastsættes af ordregiver. Manglende fremsendelse af efterspurgt dokumentation kan føre til udelukkelse af den pågældende tilbudsgiver fra udbudsprocedure.
Følgende dokumentation vil blive krævet:
For opfyldelse af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 135, stk. 1, nr. 1-6, og stk. 3:
For danske virksomheder:
— Serviceattest
— Såfremt der er udenlandske medlemmer af bestyrelse, direktion og/eller tilsynsråd i virksomheden, skal der — som supplement til serviceattesten — indhentes en straffeattest for de pågældende personer, idet serviceattesten alene dækker danske forhold.
For udenlandske virksomheder:
— Uddrag fra relevant register, certifikat eller tilsvarende dokument(er) udstedt af kompetent myndighed. Udsteder det pågældende land ikke de nævnte dokumenter eller certifikater, eller dækker disse ikke alle de nævnte tilfælde, kan de erstattes af en erklæring under ed.
Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kan der anvendes en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig eller administrativ myndighed, for en notar eller for en kompetent faglig organisation i det land, hvor tilbudsgiveren er etableret.
For opfyldelse af den frivillige udelukkelsesgrund i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2:
For danske virksomheder:
— Serviceattest.
For udenlandske virksomheder:
— Certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land. Udsteder det pågældende land ikke de nævnte dokumenter eller certifikater, eller dækker disse ikke alle de nævnte tilfælde, kan de erstattes af en erklæring under ed.
Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kan der anvendes en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig eller administrativ myndighed, for en notar eller for en kompetent faglig organisation i det land, hvor tilbudsgiveren er etableret.
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
DANMARK
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:http://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
Klage skal være indgivet inden udløb af de klagefrister, der er fastsat i Lov om Klagenævnet for Udbud.
De nugældende fristregler af relevans for dette udbud er følgende:
Klager skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere om beslutningen om indgåelse af rammeaftalen, jf. lovens § 7, stk. 2, nr. 3.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
DANMARK
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Fax: +45 41715100
Internetadresse:http://www.kfst.dk