1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
FORSVARSMINISTERIETS MATERIEL- OG INDKØBSSTYRELSE
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Varevogne og minibusser
Beskrivelse
:
FMI indgik i marts 2023 af en rammeaftale vedrørende anskaffelse af varevogne og minibusser til Forsvaret og Beredskabsstyrelsen, service og reparation af disse samt hente-bringeordning i den forbindelse. Varevognene skal anvendes til transport på Forsvarets etablissementer og mellem disse elleransport til andre af Forsvarets lokationer. Minibusser forventes anvendt til persontransport på eller mellem Forsvarets etablissementer og til andre af Forsvarets lokationer, for eksempel til møde- og øvelsesvirksomhed. Minibusserne forventes anvendt lokalt og til transport mellem landsdelene og internationalt. Køretøjerne fordeler sig på etablissementer over hele landet. Opbygninger er et centralt element i rammeaftalen og en større andel af køretøjerne vil have indbygninger til specifikke opgaver. FMI har indgå tillæg om forlængelse af rammeaftale med Skandinavisk Motor Co. A/S vedr. levering af varevogne og minibusser, med 9 måneder og én uge, idet FMI har haft 9 måneder og én uge, hvor FMI ikke har kunne anvende aftalen til indkøb, da FMI afventede godkendelse af aktstykke.
Identifikator for proceduren
:
5df2afdf-c594-402b-82aa-f6a70f7bab8b
Intern ID
:
4600006330
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Supplerende kontrakttype
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
34000000
Transportudstyr og transporthjælpemidler
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
34115000
Andre personbiler,
34115200
Motorkøretøjer til befordring af færre end 10 personer,
34136000
Varevogne
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Sydjylland
(
DK032
)
Land
:
Danmark
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Rammeaftalens anslåede værdi er, som angivet i det oprindelige udbudsbekendtgørelse, 800 mio. DKK, mens rammeaftalens maksimale værdi er 1,4 mia. DKK. Forlængelsen ændrer hverken på indholdet i rammeaftalen, den anslåede værdi eller den maksimale værdi af rammeaftalen. Dato angivet under datoen for beslutning om valg af vinder er datoen for hvornår FMI traf beslutning om at FMI agtede at forlænge rammeaftalen. Dato angivet under datoen indgåelse af aftalen er datoen for indgåelse af tillægget vedr. forlængelsen.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
Udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015 med senere ændringer).
-
Udbudsloven implementerer udbudsdirektivet (2014/24/EU) i dansk ret.
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Varevogne og minibusser
Beskrivelse
:
FMI indgik i marts 2023 af en rammeaftale vedrørende anskaffelse af varevogne og minibusser til Forsvaret og Beredskabsstyrelsen, service og reparation af disse samt hente-bringeordning i den forbindelse. Varevognene skal anvendes til transport på Forsvarets etablissementer og mellem disse elleransport til andre af Forsvarets lokationer. Minibusser forventes anvendt til persontransport på eller mellem Forsvarets etablissementer og til andre af Forsvarets lokationer, for eksempel til møde- og øvelsesvirksomhed. Minibusserne forventes anvendt lokalt og til transport mellem landsdelene og internationalt. Køretøjerne fordeler sig på etablissementer over hele landet. Opbygninger er et centralt element i rammeaftalen og en større andel af køretøjerne vil have indbygninger til specifikke opgaver. FMI har indgå tillæg om forlængelse af rammeaftale med Skandinavisk Motor Co. A/S vedr. levering af varevogne og minibusser, med 9 måneder og én uge, idet FMI har haft 9 måneder og én uge, hvor FMI ikke har kunne anvende aftalen til indkøb, da FMI afventede godkendelse af aktstykke.
Intern ID
:
4600006330
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Supplerende kontrakttype
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
34000000
Transportudstyr og transporthjælpemidler
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
34115000
Andre personbiler,
34115200
Motorkøretøjer til befordring af færre end 10 personer,
34136000
Varevogne
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Sydjylland
(
DK032
)
Land
:
Danmark
5.1.6.
Generelle oplysninger
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
Rammeaftalens anslåede værdi er, som angivet i det oprindelige udbudsbekendtgørelse, 800 mio. DKK, mens rammeaftalens maksimale værdi er 1,4 mia. DKK. Forlængelsen ændrer hverken på indholdet i rammeaftalen, den anslåede værdi eller den maksimale værdi af rammeaftalen. Dato angivet under datoen for beslutning om valg af vinder er datoen for hvornår FMI traf beslutning om at FMI agtede at forlænge rammeaftalen. Dato angivet under datoen indgåelse af aftalen er datoen for indgåelse af tillægget vedr. forlængelsen.
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister
:
FMI har fulgt proceduren i § 4 i klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer) og indrykket bekendtgørelse om forudgående gennemsigtighed forud for kontraktindgåelsen. I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en aftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende i tilfælde, hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele aftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på klagenævnets hjemmeside.
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
:
FORSVARSMINISTERIETS MATERIEL- OG INDKØBSSTYRELSE
Organisation, der udfører betalingen
:
FORSVARSMINISTERIETS MATERIEL- OG INDKØBSSTYRELSE
Organisation, der underskriver kontrakten
:
FORSVARSMINISTERIETS MATERIEL- OG INDKØBSSTYRELSE
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Skandinavisk Motor Co. A/S
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
1
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
800 000 000,00
DKK
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
1
Titel
:
Levering af varevogne og minibusser
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
01/10/2024
Dato for indgåelse af kontrakten
:
13/11/2024
Organisation, der underskriver kontrakten
:
FORSVARSMINISTERIETS MATERIEL- OG INDKØBSSTYRELSE
7.
Kontraktændring
7.1.
Kontraktændring
Identifikator for den tidligere kontraktstildelingsmeddelelse
:
155181-2022
Identifikator for den ændrede kontrakt
:
CON-0001
Begrundelse for ændringen
:
Behov for ændringer på grund af omstændigheder, som en omhyggelig køber ikke kunne forudse.
Beskrivelse
:
FMI har indgået tillæg om forlængelse af rammeaftale med Skandinavisk Motor Co. A/S vedr. levering af varevogne og minibusser, med 9 måneder og én uge, idet FMI har haft 9 måneder og én uge, hvor FMI ikke har kunne anvende aftalen til indkøb, da FMI afventede godkendelse af aktstykke.
7.1.1.
Ændring
Beskrivelse af kontraktændringer
:
FMI har indgået indgå tillæg om forlængelse af rammeaftale med Skandinavisk Motor Co. A/S vedr. levering af varevogne og minibusser, med 9 måneder og én uge. Det er FMI’s vurdering, at rammeaftaletillægget kan indgås – uden udbud – på baggrund af uforudsete forhold, jf. udbudsloven § 183 samt Udbudsloven § 95, stk. 2, 1. pkt. vedr. maksimal varighed på rammeaftaler. FMI har haft 9 måneder og én uge, hvor FMI ikke har kunne anvende aftalen til indkøb, da FMI afventede godkendelse af aktstykke. Der sker ikke ændringer i det udbudte, det er stadig det samme, der kan anskaffes via rammeaftalen. Desuden vil den udbudte målværdi ikke ændres som følge af forlængelsen. Rammeaftaletillægget tildeles direkte som følge af udbudsloven § 183 særlig henset til, at FMI som en påpasselig ordregiver ikke kunne forudse, at den bevillingsmæssige proces tog uforudsigelig lang tid samt det hensyn at der fortsat er tale om samme leverance på uændrede vilkår, og ændringen ikke overstiger 50% af den oprindelige aftales værdi. FMI kunne først anvende rammeaftalen, da aktstykke var godkendt. Forlængelsen af rammeaftalen vil ikke give mulighed for FMI at anskaffe på en rammeaftale i mere end fire år, idet det reelle ikrafttrædelsestidspunktet først var da aktstykke blev godkendt. Rammeaftalen har således reelt set ikke en længere varighed end hovedreglen med den maksimale varighed på fire år i Udbudslovens § 95, stk. 2, 1. pkt. FMI vurderer derfor, at anskaffelsen kan gennemføres i medfør af udbudsloven § 183 vedr. uforudsete forhold samt Udbudsloven § 95, stk. 2, 1. pkt. vedr. maksimal varighed på rammeaftaler.
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
FORSVARSMINISTERIETS MATERIEL- OG INDKØBSSTYRELSE
Registreringsnummer
:
16-28-71-80
Postadresse
:
Lautrupbjerg 1-5
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Charlotte Glavind
Telefon
:
41710779
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Klagenævnet for Udbud
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Skandinavisk Motor Co. A/S
Registreringsnummer
:
70515113
Postadresse
:
Park Allé 355
By
:
Brøndby
Postnummer
:
2605
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
43288200
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
e942a18d-9541-495a-bd61-6687f0c02445
-
01
Formulartype
:
Kontraktændring
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om kontraktændring
Bekendtgørelsesundertype
:
38
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
28/11/2024
09:49:10 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
28/11/2024
09:49:36 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
729235-2024
EUT-S-nummer
:
233/2024
Offentliggørelsesdato
:
29/11/2024