23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
30.01.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S

50.86 Biler (2025)


Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S

64893-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Transportudstyr og transporthjælpemidler – 50.86 Biler (2025)
OJ S 21/2025 30/01/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Varer
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
E-mail st@ski.dk
Køberens retlige status Offentlig virksomhed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Økonomiske anliggender
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel 50.86 Biler (2025)
Beskrivelse SKI udbyder hermed et dynamisk indkøbssystem (herefter Systemet) vedrørende anskaffelse af biler. Systemet omfatter anskaffelse af biler indenfor nedenstående 4 kategorier. Kategoriernes indhold er nærmere defineret i bilag C Systemets genstand: • Kategori 1a, som omfatter anskaffelse af personbiler på baggrund af tildelingskriteriet "Omkostninger" • Kategori 1b, som omfatter anskaffelse af personbiler på baggrund af tildelingskriteriet "Bedste forhold mellem pris og kvalitet" • Kategori 2a, som omfatter anskaffelse af arbejdsbiler på baggrund af tildelingskriteriet "Omkostninger" • Kategori 2b, som omfatter anskaffelse af arbejdsbiler på baggrund af tildelingskriteriet "Bedste forhold mellem pris og kvalitet" Kunder skal ved anvendelse af Systemet altid benytte tildelingskriteriet ”Omkostninger” (kategori 1a og 2a), medmindre de(n) bil(er), der anskaffes i Systemet, udgør en arbejdsplads for brugeren af bilen, eller hvis der behov for at foretage en evaluering af bilens sikkerhedsfunktioner. I disse tilfælde skal der gennemføres en lovpligtig arbejdspladsvurdering (APV) af bilen, hvorfor det konkrete indkøb i dette tilfælde skal foretages i kategori 1b eller 2b under anvendelse af tildelingskriteriet ”Bedste forhold mellem pris og kvalitet”. I kategori 1a og 1b kan der kun anskaffes biler, som Færdselsstyrelsen til enhver tid definerer som en personbil i indregistreringskategori M1 (i Systemet er M1 benævnt som personbiler). I kategori 2a og 2b kan der kun anskaffes biler, som Færdselsstyrelsen til enhver tid definerer som en personbil M2, varebil N1 eller en lastbil N2 , det er dog alene den del af køretøjsart 025 N2 lastbil, der er omfattet af et kørekort til kategori B, som kan anskaffes i systemet (i Systemet er biler omfattet af M2, N1 og N2 benævnt under fællesbetegnelsen arbejdsbiler). Statslige myndigheder er via ”Statens indkøbscirkulære” automatisk forpligtet til at anvende aftalen, ligesom de Forberedende grunduddannelser (FGU) er det. Kommunale kunder skal have aktiveret deres aftageforpligtelse overfor SKI for at kunne anvende aftalen ved idriftsættelsen. Alle øvrige SKI kunder har ret men ikke pligt til at bruge aftalen. Kundebegreberne og kundernes aftageforpligtelse er beskrevet i detaljer i bilag B Kundeliste.
Identifikator for proceduren 5c3701d6-f273-461e-8d4f-5eaf836d8aa1
Intern ID 50.86
Udbudsprocedure Begrænset
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren SKI udbyder et dynamisk indkøbssystem 50.86 Biler (2025). Ansøgninger om optagelse i systemet modtaget inden ansøgningsfristen, vil blive behandlet inden for senest 15 arbejdsdage efter ansøgningsfristen. Ansøgninger om optagelse i systemet som modtages efter ansøgningsfristen, vil blive behandlet i løbet af 10 arbejdsdage, medmindre særlige forhold gør sig gældende jf. udbudslovens § 104, stk. 5 og 6 i relation til mulighed for at forlænge perioden for vurdering af ansøgninger.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  34000000   Transportudstyr og transporthjælpemidler
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  34100000   Motorkøretøjer, 34110000   Personbiler, 34120000   Motorkøretøjer til befordring af 10 personer eller derover, 34130000   Motorkøretøjer til godstransport, 34200000   Karrosserier til motorkøretøjer; påhængsvogne eller sættevogne, 34300000   Dele og tilbehør til motorkøretøjer og motorer hertil, 34900000   Diverse transportudstyr og reservedele, 50100000   Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende køretøjer og beslægtet udstyr
2.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
Yderligere oplysninger • DK011 Byen København • DK012 Københavns omegn • DK013 Nordsjælland • DK014 Bornholm • DK021 Østsjælland • DK022 Vest- og Sydsjælland • DK031 Fyn • DK032 Sydjylland • DK041 Vestjylland • DK042 Østjylland • DK050 Nordjylland • DKZZZ Extra-Regio NUTS 3
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 8 933 235 247,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene anført under “Udelukkelsesgrunde” i punkt 5.1 i udbudsbetingelser og i denne bekendtgørelse. Systemet har en varighed på 25 år, og der kan sendes ansøgninger løbende i hele systemets varighed. For at være sikker på at kunne deltage i indkøb fra systemets idriftssættelse, skal ansøgninger om optagelse indsendes senest den 3. marts 2025 kl. 13 CET. SKI afholder et informationsmøde for interesserede virksomheder i forbindelse med offentliggørelsen. På mødet fortæller vi om det dynamiske indkøbssystem og gennemgår processen for at søge om optagelse. Mødet afholdes online fredag den 7. februar 2025 kl. 12.30 – 14.00 på Teams. Tilmelding sker i linket herunder senest den 6. februar 2025 kl. 12.00. https://www.tilmeld.dk/optagelsesomleverandoerpaadetnyedispaa5086biler Der vil efterfølgende blive sendt en invitation til at deltage i et Teams-møde. Hvis ansøger baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit C: Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet. Den eller de andre enheder skal hver udfylde og underskrive et særskilt ESPD med de krævede oplysninger. Hvis ansøger er del af et konsortium, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit A: Oplysninger om den økonomiske aktør, i feltet ”Deltager den økonomiske aktør i udbudsproceduren sammen med andre?”, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde og underskrive et særskilt ESPD med de krævede oplysninger. Ansøger samt eventuelle konsortiedeltagere og støttende virksomheder må ikke være omfattet af udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 134 a. Der skal ikke fremlægges dokumentation herfor. Hvis ansøger støtter sig på støttende enheder, skal disse enheder aflevere støtteerklæring eller anden dokumentation, der dokumenterer, at ansøger faktisk råder over disse enheders formåen. Dokumentationen skal afleveres sammen med ansøgningen om optagelse i systemet i overensstemmelse med udbudslovens § 151, stk. 2. Ved køb på systemet vil der blive indgået en leveringskontrakt mellem kunden og leverandøren. Der indgås endvidere en trepartsaftale mellem leverandøren, kunden og SKI, som indeholder regulering af leverandørens forpligtelser overfor SKI, herunder om rapportering og opkrævning af betaling fra kunden til SKI. Ansøgernes opmærksomhed henledes endvidere på, at der på systemet opstilles minimumskrav til CSR, ligesom materialet indeholder regulering vedrørende samhandel med Rusland. Det offentliggjorte Orienteringsnotat indeholder principperne for opbygningen af udbudsmaterialet samt det ændringsrum, henholdsvis SKI og SKI's kunder har heri. SKI forbeholder sig retten til, indenfor rammerne af det skitserede og udbudsloven, at tilpasse udbudsmaterialet i systemets varighed. Den skønsmæssige vurdering af det dynamiske indkøbssystems anslåede værdi er angivet i afsnittet ”Værdi” for hele Systemet. Den anslåede værdi er baseret på et skøn over den anslåede værdi af samtlige kontrakter, der forventes tildelt i det dynamiske indkøbssystems løbetid. Den skønsmæssige vurdering af kategoriernes anslåede værdier er angivet i afsnit 5.1.5. Den er baseret på: • Omsætning og omsætningsudvikling for det tidligere dynamiske indkøbssystem 50.86 Biler (2017) • Forventninger til udviklingen på markedet for personbiler og arbejdsbiler • Forventninger til det fremtidige forbrug på 50.86 Biler (2025) Hen over den samlede varighed på 25 år, samt på tværs af alle kunderne på aftalen, er der således også en usikkerhed om, hvad det dynamiske indkøbssystems værdi ender med at blive. Skønnet indebærer derfor både en vurdering af den anslåede værdi af det dynamiske indkøbssystem, og en vurdering af aftalens maksimale værdi. På den baggrund er det dynamiske indkøbssystems maksimale værdi for kategori 1a fastsat til DKK 6.809.969.979, for kategori 1b er maksimalværdien fastsat til DKK 8.999.174.347. For kategori 2a er maksimalværdien fastsat til DKK 3.999.506.178, og for kategori 2b til DKK 5.285.229.378. Samlet er det dynamiske indkøbssystems maksimale værdi fastsat til DKK 25.093.879.882. Disse værdier anses ikke for klart usandsynlig. De maksimale værdier kan dog ændres i henhold til de enhver tid gældende udbudsregler. Forskellen mellem det dynamiske indkøbssystems anslåede værdi og maksimale værdi er begrundet i usikkerheden om, hvad det dynamiske indkøbssystems værdi ender med at blive. I den forbindelse er der blandt andet lagt vægt på følgende forhold: Følgende forhold kan påvirke omsætningsestimatet i en positiv retning: • Udviklingen i inflation, både bagudrettet og fremadrettet • Udviklingen på markedet for personbiler samt arbejdsbiler • SKI’s forventede markedsandel på markedet • Bilafgifternes dynamiske effekter Skønnet af aftalens anslåede værdi og aftalens maksimale værdi er udtryk for SKI's mest kvalificerede og gennemsigtige saglige skøn af forbruget på det dynamiske indkøbssystem på udbudstidspunktet og på tværs af alle aktører på det dynamiske indkøbssystem, uanset antallet heraf. Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver i enhver henseende er ansvarlig for de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under aftalen i det dynamiske indkøbssystem, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra estimaterne i såvel opad- som nedadgående retning.” Opmærksomheden henledes på, at Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2022/2560 af 14. december 2022 om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre marked, finder anvendelse, såfremt værdien af et specifikt udbud under det udbudte DIS er på mindst 250 mio. EUR. Tilbudsgivere er fra den 12. oktober 2023, forpligtede til som en del af deres tilbud på de konkrete indkøb over den anførte værdi at fremsende en anmeldelse/erklæring vedrørende eventuelle finansielle bidrag fra tredjelande. jf. nærmere forordningens artikel 28 og 29.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.5.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Tilbudsgiveren skal indgive tilbud på alle delkontrakter
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret Er den økonomiske aktør i en situation, som svarer til konkurs i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national ret?
Konkurs Er den økonomiske aktør gået konkurs?
Korruption Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør.
Tvangsakkord uden for konkurs Er den økonomiske aktør under tvangsakkord uden for konkurs?
Deltagelse i en kriminel organisation Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Svig Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Børnearbejde og andre former for menneskehandel Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1).
Insolvens Er den økonomiske aktør under insolvens- eller likvidationsbehandling?
Aktiver, der administreres af en kurator Administreres den økonomiske aktørs aktiver af en kurator eller af retten?
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer: a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt, b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger, c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, og d) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling?
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne.
Betaling af socialsikringsbidrag Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Erhvervsvirksomheden er indstillet Er den økonomiske aktørs erhvervsvirksomhed blevet indstillet?
Betaling af skatter og afgifter Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0001
Titel Personbiler (kategori 1a)
Beskrivelse I kategori 1a kan der anskaffes personbiler. En personbil er i systemet defineret som en "Bil med højst otte siddepladser ud over førerens siddeplads. Der må ikke være afsat plads til stående passagerer", jf køretøjsart nr. 021 ” Personbil M1” i bilag 1 i Færdselsstyrelsens ”Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning, udstyr og anvendelse” – lovbekendtgørelse nr. 1440 af 06/12/2024 Tildelingskriteriet i kategori 1a er omkostninger (TCO).
Intern ID Kategori 1a
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  34000000   Transportudstyr og transporthjælpemidler
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  34100000   Motorkøretøjer, 34110000   Personbiler, 34120000   Motorkøretøjer til befordring af 10 personer eller derover, 34130000   Motorkøretøjer til godstransport, 34200000   Karrosserier til motorkøretøjer; påhængsvogne eller sættevogne, 34300000   Dele og tilbehør til motorkøretøjer og motorer hertil, 34900000   Diverse transportudstyr og reservedele, 50100000   Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende køretøjer og beslægtet udstyr
5.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
Yderligere oplysninger • DK011 Byen København • DK012 Københavns omegn • DK013 Nordsjælland • DK014 Bornholm • DK021 Østsjælland • DK022 Vest- og Sydsjælland • DK031 Fyn • DK032 Sydjylland • DK041 Vestjylland • DK042 Østjylland • DK050 Nordjylland • DKZZZ Extra-Regio NUTS 3
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 25   År
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 2 424 298 838,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)
5.1.7.
Strategiske udbud
Udbuddet falder ind under anvendelsesområdet for Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/33/EF (direktivet om renere køretøjer)
Retsgrundlaget fra direktivet om renere køretøjer der fastslår, hvilken kontraktype, der medfører direktivets anvendelse Køb, leasing eller leje af køretøjer
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Samlet årsomsætning
Beskrivelse Det er et minimumskrav, at Ansøger i seneste disponible regnskabsår har haft en nettoomsætning på minimum DKK 5 mio. eksklusive moms. Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for ansøgers regnskabsaflæggelse på tidspunktet for ansøgningsfristen. Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes ansøgers samlede nettoomsætning som summen af nettoomsætning i sammenslutningen og den samlede egenkapital beregnes som summen af egenkapital i sammenslutningen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes samlet nettoomsætning og egenkapital på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører. Ovenstående oplysninger skal indgives i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD).
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Finansielle nøgletal
Beskrivelse Det er et minimumskrav, at Ansøger i det seneste disponible regnskabsår har haft en positiv egenkapital. Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for ansøgers regnskabsaflæggelse på tidspunktet for ansøgningsfristen. Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes ansøgers samlede nettoomsætning som summen af nettoomsætning i sammenslutningen og den samlede egenkapital beregnes som summen af egenkapital i sammenslutningen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes samlet nettoomsætning og egenkapital på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører. Ovenstående oplysninger skal indgives i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD).
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Anvendelse af dette kriterium Ikke anvendt

Kriterium
Type Teknisk og faglig formåen
Navn For så vidt angår vareindkøbskontrakter: levering af leverancer af den anførte type
Beskrivelse Det er et minimumskrav, at Ansøger oplyser 3 referencer på konkrete leverancer, der hver: o er udført indenfor de seneste 3 år regnet fra Ansøgningsfristen o vedrører en samlet levering af minimum 3 biler omfattet af kategorierne for personbiler (kategori 1a og 1b), jf. kategoribeskrivelsen i bilag C. Oplysninger herom skal angives i ESPD-formularens Del IV, afsnit C. Én reference skal omfatte hele eller dele af en konkret leverance under én Leveringskontrakt. Én reference kan således ikke omfatte flere Leveringskontrakter, uanset om modtageren er den sam-me. Da en reference skal omfatte én konkret leverance, kan referencen ikke omfatte en rammeaftale. Én reference kan dog godt omfatte hele eller dele af en konkret leverance under én kontrakt, der er baseret på en rammeaftale. Hver reference skal vedrøre en gennemført levering af henholdsvis mindst 3 personbiler (ved an-søgning i kategori 1a og 1b) eller mindst 1 arbejdsbil (ved ansøgning i kategori 2a og 2b), jf. køretøjsdefinitionen i kategoribeskrivelsen i bilag C, for den kategori, der søges om optagelse i, indenfor 3 år før Ansøgningsfristen . Følgende skal angives for hver reference, for at SKI kan vurdere, om referencen opfylder minimumskravene: • En kort beskrivelse af leverancen med angivelse af, hvilke og hvor mange biler (fabriksnye eller demobiler/let brugte biler), jf. kravene i punkt 5.3 ovenfor, der er indeholdt i leverancen. SKI opfordrer Ansøger til at holde beskrivelsen kortfattet og præcis. • Et leveringstidspunkt/en overdragelsesdato (slutdato). • Modtageren, dvs. kundens navn, kontaktperson, tlf.nr. samt e-mailadresse. Beskrivelsen skal udelukkende omhandle bilerne og ikke eventuelle serviceydelser eller andet, som er en del af leverancen SKI forbeholder sig mulighed for at rette henvendelse til Ansøger med henblik på at kontrollere en references rigtighed, hvis der er angivet oplysninger, der giver SKI anledning til tvivl.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
Type Omkostninger
Navn TCO
5.1.11.
Udbudsdokumenter
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Avanceret eller kvalificeret elektronisk signatur eller segl (jf forordning (EU) nr 910/2014) er påkrævet
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse 20/03/2050   22:59:00 (UTC)
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse En virksomhed der afgiver teknisk og faglig støtte til en ansøger i forbindelse med optagelse i det dynamiske indkøbssystem skal påtage sig en uigenkaldelig forpligtelse til at stille de ressourcer til rådighed for ansøger, der er forbundet med den tekniske og faglige støtte, i forbindelse med opfyldelsen af leveringskontrakter, der tildeles ansøger under det dynamiske indkøbssystem.
Der kræves en fortrolighedsaftale nej
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
Oplysninger om finansiering og betaling Hvis ansøger er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig at hæfte solidarisk for opfyldelse af leveringskontrakter, der tildeles i systemet, og udpege en fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til SKI.
Oplysninger om klagefrister Ved et udbud med prækvalifikation efter udbudsloven skal en klage over ikke at være blevet prækvalificeret indgives inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens afsendelse af underretning om prækvalifikation, jf. § 7, stk. 1 Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer). Klager over indgåelse af en kontrakt baseret på et dynamisk indkøbssystem omfattet af udbudslovens afsnit II eller III skal være indgivet til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen, jf. § 7, stk. 2, nr. 2 Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer). Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 6, stk. 4. Klageren skal angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen. Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem Dynamisk indkøbssystem, som også kan bruges af købere, der ikke er nævnt i denne bekendtgørelse
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der behandler tilbud Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
TED eSender Mercell Holding ASA
5.1.
Delkontrakt LOT-0002
Titel Personbiler (kategori 1b)
Beskrivelse I kategori 1b kan der anskaffes personbiler. En personbil er i systemet defineret som en "Bil med højst otte siddepladser ud over førerens siddeplads. Der må ikke være afsat plads til stående passagerer", jf køretøjsart nr. 021 ” Personbil M1” i bilag 1 i Færdselsstyrelsens ”Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning, udstyr og anvendelse” – lovbekendtgørelse nr. 1440 af 06/12/2024 Tildelingskriteriet i kategori 1b er bedste forhold mellem pris og kvalitet (APV).
Intern ID Kategori 1b
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  34000000   Transportudstyr og transporthjælpemidler
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  34100000   Motorkøretøjer, 34110000   Personbiler, 34120000   Motorkøretøjer til befordring af 10 personer eller derover, 34130000   Motorkøretøjer til godstransport, 34200000   Karrosserier til motorkøretøjer; påhængsvogne eller sættevogne, 34300000   Dele og tilbehør til motorkøretøjer og motorer hertil, 34900000   Diverse transportudstyr og reservedele, 50100000   Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende køretøjer og beslægtet udstyr
5.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
Yderligere oplysninger • DK011 Byen København • DK012 Københavns omegn • DK013 Nordsjælland • DK014 Bornholm • DK021 Østsjælland • DK022 Vest- og Sydsjælland • DK031 Fyn • DK032 Sydjylland • DK041 Vestjylland • DK042 Østjylland • DK050 Nordjylland • DKZZZ Extra-Regio NUTS 3
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 25   År
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 3 203 639 237,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)
5.1.7.
Strategiske udbud
Udbuddet falder ind under anvendelsesområdet for Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/33/EF (direktivet om renere køretøjer)
Retsgrundlaget fra direktivet om renere køretøjer der fastslår, hvilken kontraktype, der medfører direktivets anvendelse Køb, leasing eller leje af køretøjer
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Samlet årsomsætning
Beskrivelse Det er et minimumskrav, at Ansøger i seneste disponible regnskabsår har haft en nettoomsætning på minimum DKK 5 mio. eksklusive moms. Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for ansøgers regnskabsaflæggelse på tidspunktet for ansøgningsfristen. Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes ansøgers samlede nettoomsætning som summen af nettoomsætning i sammenslutningen og den samlede egenkapital beregnes som summen af egenkapital i sammenslutningen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes samlet nettoomsætning og egenkapital på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører. Ovenstående oplysninger skal indgives i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD).
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Finansielle nøgletal
Beskrivelse Det er et minimumskrav, at Ansøger i det seneste disponible regnskabsår har haft en positiv egenkapital. Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for ansøgers regnskabsaflæggelse på tidspunktet for ansøgningsfristen. Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes ansøgers samlede nettoomsætning som summen af nettoomsætning i sammenslutningen og den samlede egenkapital beregnes som summen af egenkapital i sammenslutningen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes samlet nettoomsætning og egenkapital på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører. Ovenstående oplysninger skal indgives i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD).
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Anvendelse af dette kriterium Ikke anvendt

Kriterium
Type Teknisk og faglig formåen
Navn For så vidt angår vareindkøbskontrakter: levering af leverancer af den anførte type
Beskrivelse Det er et minimumskrav, at Ansøger oplyser 3 referencer på konkrete leverancer, der hver: o er udført indenfor de seneste 3 år regnet fra Ansøgningsfristen o vedrører en samlet levering af minimum 3 biler omfattet af kategorierne for personbiler (kategori 1a og 1b), jf. kategoribeskrivelsen i bilag C. Oplysninger herom skal angives i ESPD-formularens Del IV, afsnit C. Én reference skal omfatte hele eller dele af en konkret leverance under én Leveringskontrakt. Én reference kan således ikke omfatte flere Leveringskontrakter, uanset om modtageren er den samme. Da en reference skal omfatte én konkret leverance, kan referencen ikke omfatte en rammeaftale. Én reference kan dog godt omfatte hele eller dele af en konkret leverance under én kontrakt, der er baseret på en rammeaftale. Hver reference skal vedrøre en gennemført levering af henholdsvis mindst 3 personbiler (ved ansøgning i kategori 1a og 1b) eller mindst 1 arbejdsbil (ved ansøgning i kategori 2a og 2b), jf. køretøjsdefinitionen i kategoribeskrivelsen i bilag C, for den kategori, der søges om optagelse i, indenfor 3 år før Ansøgningsfristen . Følgende skal angives for hver reference, for at SKI kan vurdere, om referencen opfylder minimumskravene: • En kort beskrivelse af leverancen med angivelse af, hvilke og hvor mange biler (fabriksnye eller demobiler/let brugte biler), jf. kravene i punkt 5.3 ovenfor, der er indeholdt i leverancen. SKI opfordrer Ansøger til at holde beskrivelsen kortfattet og præcis. • Et leveringstidspunkt/en overdragelsesdato (slutdato). • Modtageren, dvs. kundens navn, kontaktperson, tlf.nr. samt e-mailadresse. Beskrivelsen skal udelukkende omhandle bilerne og ikke eventuelle serviceydelser eller andet, som er en del af leverancen SKI forbeholder sig mulighed for at rette henvendelse til Ansøger med henblik på at kontrollere en references rigtighed, hvis der er angivet oplysninger, der giver SKI anledning til tvivl.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt
5.1.10.
Tildelingskriterier
Beskrivelse af den metode, der skal anvendes, hvis vægtningen ikke kan udtrykkes ved hjælp af kriterier Den tilbudte pris per kvalitetspoint beregnes for hvert tilbud, som har fået tildelt point for underkriteriet kvalitet over det fastsatte minimumskrav. Se nærmere i udbudsbetingelserne.
5.1.11.
Udbudsdokumenter
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Avanceret eller kvalificeret elektronisk signatur eller segl (jf forordning (EU) nr 910/2014) er påkrævet
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse 20/03/2050   22:59:00 (UTC)
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse En virksomhed der afgiver teknisk og faglig støtte til en ansøger i forbindelse med optagelse i det dynamiske indkøbssystem skal påtage sig en uigenkaldelig forpligtelse til at stille de ressourcer til rådighed for ansøger, der er forbundet med den tekniske og faglige støtte, i forbindelse med opfyldelsen af leveringskontrakter, der tildeles ansøger under det dynamiske indkøbssystem.
Der kræves en fortrolighedsaftale nej
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
Oplysninger om finansiering og betaling Hvis ansøger er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig at hæfte solidarisk for opfyldelse af leveringskontrakter, der tildeles i systemet, og udpege en fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til SKI.
Oplysninger om klagefrister Ved et udbud med prækvalifikation efter udbudsloven skal en klage over ikke at være blevet prækvalificeret indgives inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens afsendelse af underretning om prækvalifikation, jf. § 7, stk. 1 Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer). Klager over indgåelse af en kontrakt baseret på et dynamisk indkøbssystem omfattet af udbudslovens afsnit II eller III skal være indgivet til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen, jf. § 7, stk. 2, nr. 2 Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer). Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 6, stk. 4. Klageren skal angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen. Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem Dynamisk indkøbssystem, som også kan bruges af købere, der ikke er nævnt i denne bekendtgørelse
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der behandler tilbud Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
TED eSender Mercell Holding ASA
5.1.
Delkontrakt LOT-0003
Titel Arbejdsbiler (kategori 2a)
Beskrivelse I kategori 2a kan der anskaffes biler, som Færdselsstyrelsen til enhver tid definerer som en personbil M2, varebil N1 eller en lastbil N2, jf. køretøjsart nr. 022 ” Personbil M2”, nr. 024 Varebil N1 og nr. 025 Lastbil N2 i bilag 1 i Færdselsstyrelsens ”Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning, udstyr og anvendelse” – lovbekendtgørelse nr. 1440 af 06/12/2024. Det er dog alene den del af køretøjsart 025 N2 lastbil, der er omfattet af et kørekort til kategori B, som kan anskaffes i systemet (i Systemet er biler omfattet af M2, N1 og N2 benævnt under fællesbetegnelsen arbejdsbiler). På udbudstidspunkt definerer Færdselsstyrelsen de pågældende kategorier således: 022 - Personbil M2 Bil med mere end otte siddepladser ud over førerens siddeplads og med en tilladt totalvægt på højst 5.000 kg. 024 - Varebil N1 Bil, der er indrettet til at benyttes til godsbefordring, og som har en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg. 025 - Lastbil N2 Bil, der er indrettet til at benyttes til godsbefordring, og som har en tilladt totalvægt på mere end 3.500 kg, men ikke over 12.000 kg. Tildelingskriteriet i kategori 2a er Omkostninger (TCO).
Intern ID Kategori 2a
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  34000000   Transportudstyr og transporthjælpemidler
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  34100000   Motorkøretøjer, 34110000   Personbiler, 34120000   Motorkøretøjer til befordring af 10 personer eller derover, 34130000   Motorkøretøjer til godstransport, 34200000   Karrosserier til motorkøretøjer; påhængsvogne eller sættevogne, 34300000   Dele og tilbehør til motorkøretøjer og motorer hertil, 34900000   Diverse transportudstyr og reservedele, 50100000   Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende køretøjer og beslægtet udstyr
5.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
Yderligere oplysninger • DK011 Byen København • DK012 Københavns omegn • DK013 Nordsjælland • DK014 Bornholm • DK021 Østsjælland • DK022 Vest- og Sydsjælland • DK031 Fyn • DK032 Sydjylland • DK041 Vestjylland • DK042 Østjylland • DK050 Nordjylland • DKZZZ Extra-Regio NUTS 3
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 25   År
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 1 423 794 556,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)
5.1.7.
Strategiske udbud
Udbuddet falder ind under anvendelsesområdet for Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/33/EF (direktivet om renere køretøjer)
Retsgrundlaget fra direktivet om renere køretøjer der fastslår, hvilken kontraktype, der medfører direktivets anvendelse Køb, leasing eller leje af køretøjer
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Samlet årsomsætning
Beskrivelse Det er et minimumskrav, at Ansøger i seneste disponible regnskabsår har haft en nettoomsætning på minimum DKK 5 mio. eksklusive moms. Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for ansøgers regnskabsaflæggelse på tidspunktet for ansøgningsfristen. Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes ansøgers samlede nettoomsætning som summen af nettoomsætning i sammenslutningen og den samlede egenkapital beregnes som summen af egenkapital i sammenslutningen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes samlet nettoomsætning og egenkapital på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører. Ovenstående oplysninger skal indgives i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD).
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Finansielle nøgletal
Beskrivelse Det er et minimumskrav, at Ansøger i det seneste disponible regnskabsår har haft en positiv egenkapital. Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for ansøgers regnskabsaflæggelse på tidspunktet for ansøgningsfristen. Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes ansøgers samlede nettoomsætning som summen af nettoomsætning i sammenslutningen og den samlede egenkapital beregnes som summen af egenkapital i sammenslutningen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes samlet nettoomsætning og egenkapital på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører. Ovenstående oplysninger skal indgives i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD).
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Anvendelse af dette kriterium Ikke anvendt

Kriterium
Type Teknisk og faglig formåen
Navn For så vidt angår vareindkøbskontrakter: levering af leverancer af den anførte type
Beskrivelse Det er et minimumskrav, at Ansøger oplyser 3 referencer på konkrete leverancer, der hver: o er udført indenfor de seneste 3 år regnet fra Ansøgningsfristen o vedrører en samlet levering af minimum 1 bil omfattet af kategorierne for arbejdsbiler (kategori 2a og 2b), jf. kategoribeskrivelsen i bilag C. Oplysninger herom skal angives i ESPD-formularens Del IV, afsnit C. Én reference skal omfatte hele eller dele af en konkret leverance under én Leveringskontrakt. Én reference kan således ikke omfatte flere Leveringskontrakter, uanset om modtageren er den samme. Da en reference skal omfatte én konkret leverance, kan referencen ikke omfatte en rammeaftale. Én reference kan dog godt omfatte hele eller dele af en konkret leverance under én kontrakt, der er baseret på en rammeaftale. Hver reference skal vedrøre en gennemført levering af henholdsvis mindst 3 personbiler (ved ansøgning i kategori 1a og 1b) eller mindst 1 arbejdsbil (ved ansøgning i kategori 2a og 2b), jf. køretøjsdefinitionen i kategoribeskrivelsen i bilag C, for den kategori, der søges om optagelse i, indenfor 3 år før Ansøgningsfristen . Følgende skal angives for hver reference, for at SKI kan vurdere, om referencen opfylder minimumskravene: • En kort beskrivelse af leverancen med angivelse af, hvilke og hvor mange biler (fabriksnye eller demobiler/let brugte biler), jf. kravene i punkt 5.3 ovenfor, der er indeholdt i leverancen. SKI opfordrer Ansøger til at holde beskrivelsen kortfattet og præcis. • Et leveringstidspunkt/en overdragelsesdato (slutdato). • Modtageren, dvs. kundens navn, kontaktperson, tlf.nr. samt e-mailadresse. Beskrivelsen skal udelukkende omhandle bilerne og ikke eventuelle serviceydelser eller andet, som er en del af leverancen SKI forbeholder sig mulighed for at rette henvendelse til Ansøger med henblik på at kontrollere en references rigtighed, hvis der er angivet oplysninger, der giver SKI anledning til tvivl.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
Type Omkostninger
Navn TCO
5.1.11.
Udbudsdokumenter
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Avanceret eller kvalificeret elektronisk signatur eller segl (jf forordning (EU) nr 910/2014) er påkrævet
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse 20/03/2050   22:59:00 (UTC)
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse En virksomhed der afgiver teknisk og faglig støtte til en ansøger i forbindelse med optagelse i det dynamiske indkøbssystem skal påtage sig en uigenkaldelig forpligtelse til at stille de ressourcer til rådighed for ansøger, der er forbundet med den tekniske og faglige støtte, i forbindelse med opfyldelsen af leveringskontrakter, der tildeles ansøger under det dynamiske indkøbssystem.
Der kræves en fortrolighedsaftale nej
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
Oplysninger om finansiering og betaling Hvis ansøger er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig at hæfte solidarisk for opfyldelse af leveringskontrakter, der tildeles i systemet, og udpege en fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til SKI.
Oplysninger om klagefrister Ved et udbud med prækvalifikation efter udbudsloven skal en klage over ikke at være blevet prækvalificeret indgives inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens afsendelse af underretning om prækvalifikation, jf. § 7, stk. 1 Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer). Klager over indgåelse af en kontrakt baseret på et dynamisk indkøbssystem omfattet af udbudslovens afsnit II eller III skal være indgivet til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen, jf. § 7, stk. 2, nr. 2 Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer). Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 6, stk. 4. Klageren skal angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen. Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem Dynamisk indkøbssystem, som også kan bruges af købere, der ikke er nævnt i denne bekendtgørelse
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der behandler tilbud Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
TED eSender Mercell Holding ASA
5.1.
Delkontrakt LOT-0004
Titel Arbejdsbiler (kategori 2b)
Beskrivelse I kategori 2b kan der anskaffes biler, som Færdselsstyrelsen til enhver tid definerer som en personbil M2, varebil N1 eller en lastbil N2, jf. køretøjsart nr. 022 ” Personbil M2”, nr. 024 Varebil N1 og nr. 025 Lastbil N2 i bilag 1 i Færdselsstyrelsens ”Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning, udstyr og anvendelse” – lovbekendtgørelse nr. 1440 af 06/12/2024. Det er dog alene den del af køretøjsart 025 N2 lastbil, der er omfattet af et kørekort til kategori B, som kan anskaffes i systemet (i Systemet er biler omfattet af M2, N1 og N2 benævnt under fællesbetegnelsen arbejdsbiler). På udbudstidspunkt definerer Færdselsstyrelsen de pågældende kategorier således: 022 - Personbil M2 Bil med mere end otte siddepladser ud over førerens siddeplads og med en tilladt totalvægt på højst 5.000 kg. 024 - Varebil N1 Bil, der er indrettet til at benyttes til godsbefordring, og som har en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg. 025 - Lastbil N2 Bil, der er indrettet til at benyttes til godsbefordring, og som har en tilladt totalvægt på mere end 3.500 kg, men ikke over 12.000 kg. Tildelingskriteriet i kategori 2b er bedste forhold mellem pris og kvalitet (APV).
Intern ID Kategori 2b
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  34000000   Transportudstyr og transporthjælpemidler
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  34100000   Motorkøretøjer, 34110000   Personbiler, 34120000   Motorkøretøjer til befordring af 10 personer eller derover, 34130000   Motorkøretøjer til godstransport, 34200000   Karrosserier til motorkøretøjer; påhængsvogne eller sættevogne, 34300000   Dele og tilbehør til motorkøretøjer og motorer hertil, 34900000   Diverse transportudstyr og reservedele, 50100000   Reparation, vedligeholdelse og tilhørende tjenesteydelser vedrørende køretøjer og beslægtet udstyr
5.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
Yderligere oplysninger • DK011 Byen København • DK012 Københavns omegn • DK013 Nordsjælland • DK014 Bornholm • DK021 Østsjælland • DK022 Vest- og Sydsjælland • DK031 Fyn • DK032 Sydjylland • DK041 Vestjylland • DK042 Østjylland • DK050 Nordjylland • DKZZZ Extra-Regio NUTS 3
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 25   År
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 1 881 502 486,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)
5.1.7.
Strategiske udbud
Udbuddet falder ind under anvendelsesområdet for Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/33/EF (direktivet om renere køretøjer)
Retsgrundlaget fra direktivet om renere køretøjer der fastslår, hvilken kontraktype, der medfører direktivets anvendelse Køb, leasing eller leje af køretøjer
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Samlet årsomsætning
Beskrivelse Det er et minimumskrav, at Ansøger i seneste disponible regnskabsår har haft en nettoomsætning på minimum DKK 5 mio. eksklusive moms. Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for ansøgers regnskabsaflæggelse på tidspunktet for ansøgningsfristen. Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes ansøgers samlede nettoomsætning som summen af nettoomsætning i sammenslutningen og den samlede egenkapital beregnes som summen af egenkapital i sammenslutningen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes samlet nettoomsætning og egenkapital på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører. Ovenstående oplysninger skal indgives i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD).
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Finansielle nøgletal
Beskrivelse Det er et minimumskrav, at Ansøger i det seneste disponible regnskabsår har haft en positiv egenkapital. Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for ansøgers regnskabsaflæggelse på tidspunktet for ansøgningsfristen. Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes ansøgers samlede nettoomsætning som summen af nettoomsætning i sammenslutningen og den samlede egenkapital beregnes som summen af egenkapital i sammenslutningen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes samlet nettoomsætning og egenkapital på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører. Ovenstående oplysninger skal indgives i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD).
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Anvendelse af dette kriterium Ikke anvendt

Kriterium
Type Teknisk og faglig formåen
Navn For så vidt angår vareindkøbskontrakter: levering af leverancer af den anførte type
Beskrivelse Det er et minimumskrav, at Ansøger oplyser 3 referencer på konkrete leverancer, der hver: o er udført indenfor de seneste 3 år regnet fra Ansøgningsfristen o vedrører en samlet levering af minimum 1 bil omfattet af kategorierne for arbejdsbiler (kategori 2a og 2b), jf. kategoribeskrivelsen i bilag C. Oplysninger herom skal angives i ESPD-formularens Del IV, afsnit C. Én reference skal omfatte hele eller dele af en konkret leverance under én Leveringskontrakt. Én reference kan således ikke omfatte flere Leveringskontrakter, uanset om modtageren er den samme. Da en reference skal omfatte én konkret leverance, kan referencen ikke omfatte en rammeaftale. Én reference kan dog godt omfatte hele eller dele af en konkret leverance under én kontrakt, der er baseret på en rammeaftale. Hver reference skal vedrøre en gennemført levering af henholdsvis mindst 3 personbiler (ved ansøgning i kategori 1a og 1b) eller mindst 1 arbejdsbil (ved ansøgning i kategori 2a og 2b), jf. køretøjsdefinitionen i kategoribeskrivelsen i bilag C, for den kategori, der søges om optagelse i, indenfor 3 år før Ansøgningsfristen . Følgende skal angives for hver reference, for at SKI kan vurdere, om referencen opfylder minimumskravene: • En kort beskrivelse af leverancen med angivelse af, hvilke og hvor mange biler (fabriksnye eller demobiler/let brugte biler), jf. kravene i punkt 5.3 ovenfor, der er indeholdt i leverancen. SKI opfordrer Ansøger til at holde beskrivelsen kortfattet og præcis. • Et leveringstidspunkt/en overdragelsesdato (slutdato). • Modtageren, dvs. kundens navn, kontaktperson, tlf.nr. samt e-mailadresse. Beskrivelsen skal udelukkende omhandle bilerne og ikke eventuelle serviceydelser eller andet, som er en del af leverancen SKI forbeholder sig mulighed for at rette henvendelse til Ansøger med henblik på at kontrollere en references rigtighed, hvis der er angivet oplysninger, der giver SKI anledning til tvivl.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt
5.1.10.
Tildelingskriterier
Beskrivelse af den metode, der skal anvendes, hvis vægtningen ikke kan udtrykkes ved hjælp af kriterier Den tilbudte pris per kvalitetspoint beregnes for hvert tilbud, som har fået tildelt point for underkriteriet kvalitet over det fastsatte minimumskrav. Se nærmere i udbudsbetingelserne.
5.1.11.
Udbudsdokumenter
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Avanceret eller kvalificeret elektronisk signatur eller segl (jf forordning (EU) nr 910/2014) er påkrævet
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse 20/03/2050   22:59:00 (UTC)
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse En virksomhed der afgiver teknisk og faglig støtte til en ansøger i forbindelse med optagelse i det dynamiske indkøbssystem skal påtage sig en uigenkaldelig forpligtelse til at stille de ressourcer til rådighed for ansøger, der er forbundet med den tekniske og faglige støtte, i forbindelse med opfyldelsen af leveringskontrakter, der tildeles ansøger under det dynamiske indkøbssystem.
Der kræves en fortrolighedsaftale nej
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
Oplysninger om finansiering og betaling Hvis ansøger er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig at hæfte solidarisk for opfyldelse af leveringskontrakter, der tildeles i systemet, og udpege en fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til SKI.
Oplysninger om klagefrister Ved et udbud med prækvalifikation efter udbudsloven skal en klage over ikke at være blevet prækvalificeret indgives inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens afsendelse af underretning om prækvalifikation, jf. § 7, stk. 1 Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer). Klager over indgåelse af en kontrakt baseret på et dynamisk indkøbssystem omfattet af udbudslovens afsnit II eller III skal være indgivet til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen, jf. § 7, stk. 2, nr. 2 Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer). Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 6, stk. 4. Klageren skal angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen. Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem Dynamisk indkøbssystem, som også kan bruges af købere, der ikke er nævnt i denne bekendtgørelse
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Organisation, der behandler tilbud Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
TED eSender Mercell Holding ASA
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Registreringsnummer 17472437
Postadresse Pakkerivej 6    
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Susanne Taarnehøj
E-mail st@ski.dk
Telefon +45 51 72 31 55
Internetadresse https://www.ski.dk
Denne organisations roller
Køber
Indkøbscentral, der tildeler offentlige kontrakter eller indgår rammeaftaler om bygge- og anlægsarbejder, vareindkøb eller tjenesteydelser tiltænkt andre købere
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Toldboden 2    
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland   ( DK041 )
Land Danmark
Enhed Klagenævnet for Udbud
Telefon +45 72405600
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35    
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) https://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11    
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo   ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
11. Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID d2efc81f-256e-4fe5-b358-625395a56125   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 29/01/2025   11:50:21 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 29/01/2025   12:14:44 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer 64893-2025
EUT-S-nummer 21/2025
Offentliggørelsesdato 30/01/2025

Send til en kollega

0.063