1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Vejdirektoratet
Køberens retlige status
:
Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Generelle offentlige tjenesteydelser
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
VIN 11 - Levering af saltspredere
Beskrivelse
:
Dette udbud omhandler rammeaftaler vedrørende levering af saltspredere til kørebaner som led i vores løbende udskiftning af materiel til vintertjeneste på statsvejene i Danmark. Det forventede omfang forventes i alt at blive cirka 20-25 spredere årligt, fordelt på henholdsvis kombispredere og fugtsaltspredere med tørstofkapacitet på 5, 7 og 9m3. Den samlede forventede værdi for rammeaftalerne forventes at være 32.826.348 kr. ekskl. moms. Rammeaftalens maksimummængde afviger fra den forventede mængde, da rutelængder samt bestykning af hver rute og dermed mængder af materiel kan ændres over tid, hvilket har betydning for omfanget af købte spredere.
Identifikator for proceduren
:
1538ca11-0a54-4206-a02c-08609bbb724f
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
34144400
Køretøjer til vejvedligeholdelse
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Yderligere oplysninger
:
Hele landet
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
32 826 348,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Rapporten for godkendt test af sprederen, som bruges til evalueringen af underkriterie B, accepteres på engelsk, tysk eller dansk. Resten af tilbuddet skal afgives på dansk, men bilag vedr. betingelser for deltagelse accepteres på dansk, engelsk, norsk og svensk. Eventuelle spørgsmål stilles til e-mailadressen anført i udbudsmaterialet, bestemmelser om udbud og tilbud, afsnit 4. Spørgsmål og svar vil blive gjort tilgængelige på internetadressen anført under punkt 5.1.11. Udbuddet gennemføres ved anvendelse af et to-kuvertsystem. Proceduren er beskrevet i detaljer i udbudsmaterialet.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0001
Titel
:
Levering af fugtsaltspreder
Beskrivelse
:
Se punkt 2.1 Den anslåede værdi af delkontrakten er angivet i udbudsbekendtgørelsen, punkt 5.1.5, og den anslåede mængde, der forventes indkøbt på delkontrakten, er angivet i tilbudslisten. Den maksimale mængde er anført i udbudsbekendtgørelsen, punkt 5.1.1, og den er ca. 50 % større end mængden angivet i tilbudslisten.
Intern ID
:
VIN 11 1
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
34144420
Saltspredere
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
44113910
Materialer til vintervedligeholdelse
Mængde
:
84
stykker
5.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato
:
01/02/2025
Varighed
:
36
Måneder
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
1
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her
:
Rammeaftalen kan forlænges på uændrede vilkår op til 1 gang à 12 måneders varighed.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
16 266 888,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
Konstruktion/Kvalitet af spredebillede
Beskrivelse
:
Vurdering af underkriteriet er beskrevet i udbudsmaterialet.
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
Levering/Dokumentation/Instruktion/Kontrolboks
Beskrivelse
:
Vurdering af underkriteriet er beskrevet i udbudsmaterialet.
Kriterium
:
Type
:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Vurdering af underkriteriet er beskrevet i udbudsmaterialet.
Beskrivelse af den metode, der skal anvendes, hvis vægtningen ikke kan udtrykkes ved hjælp af kriterier
:
Kriterium for tildeling er det bedste forhold mellem pris og kvalitet. Evalueringsmodellen er af typen prismodeller, og det indebærer, at der for hvert tilbud beregnes en samlet evalueringspris, som består af tilbudssummen korrigeret med et fiktivt tillæg eller fradrag for hvert af de kvalitative underkriterier. Disse tillæg/fradrag fastsættes ud fra tilbuddets kvalitet. Kontrakten tildeles den tilbudsgiver, der har opnået den laveste samlede evalueringspris. Modellen er nærmere beskrevet i udbudsmaterialet.
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller klagenævnslovens § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen. I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1. 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2. 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3. seks måneder efter, at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. klagenævnslovens § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4. 4. 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. klagenævnslovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. klagenævnslovens § 12, stk. 1.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Vejdirektoratet
TED eSender
:
Publications Office of the European Union
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0002
Titel
:
Levering af kombispredere
Beskrivelse
:
Se punkt 2.1 Den anslåede værdi af rammeaftalen er angivet i udbudsbekendtgørelsen, punkt 5.1.5, og den anslåede mængde, der forventes indkøbt på delkontrakten, er angivet i tilbudslisten. Den maksimale mængde er anført i udbudsbekendtgørelsen, punkt 5.1.1, og den er ca. 50 % større end mængden angivet i tilbudslisten.
Intern ID
:
VIN 11 2
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Varer
Primær klassifikation
(
cpv
):
34144420
Saltspredere
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
44113910
Materialer til vintervedligeholdelse
Mængde
:
66
stykker
5.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato
:
01/02/2025
Varighed
:
36
Måneder
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
1
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her
:
Rammeaftalen kan forlænges på uændrede vilkår op til 1 gang à 12 måneders varighed.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
16 559 460,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
Konstruktion/Kvalitet af spredebillede
Beskrivelse
:
Vurdering af underkriteriet er beskrevet i udbudsmaterialet.
Kriterium
:
Type
:
Kvalitet
Navn
:
Levering/Dokumentation/Instruktion/Kontrolboks
Beskrivelse
:
Vurdering af underkriteriet er beskrevet i udbudsmaterialet.
Kriterium
:
Type
:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Vurdering af underkriteriet er beskrevet i udbudsmaterialet.
Beskrivelse af den metode, der skal anvendes, hvis vægtningen ikke kan udtrykkes ved hjælp af kriterier
:
Kriterium for tildeling er det bedste forhold mellem pris og kvalitet. Evalueringsmodellen er af typen prismodeller, og det indebærer, at der for hvert tilbud beregnes en samlet evalueringspris, som består af tilbudssummen korrigeret med et fiktivt tillæg eller fradrag for hvert af de kvalitative underkriterier. Disse tillæg/fradrag fastsættes ud fra tilbuddets kvalitet. Kontrakten tildeles den tilbudsgiver, der har opnået den laveste samlede evalueringspris. Modellen er nærmere beskrevet i udbudsmaterialet.
5.1.12.
Udbudsvilkår
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller klagenævnslovens § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen. I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1. 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2. 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3. seks måneder efter, at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. klagenævnslovens § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4. 4. 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. klagenævnslovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. klagenævnslovens § 12, stk. 1.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Vejdirektoratet
TED eSender
:
Publications Office of the European Union
6.
Resultater
Rammeaftalernes anslåede værdi
:
30 981 500,00
DKK
Direkte tildeling
:
Begrundelse for direkte tildeling
:
Der er kun modtaget uregelmæssige eller uantagelige tilbud som svar på en foregående bekendtgørelse. Alle og kun de tilbud i den foregående procedure, som opfylder udvælgelseskriterierne, som ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene og som opfylder de formelle krav, blev inkluderet i forhandlingerne
Anden begrundelse
:
Ved gennemgangen af evalueringen har Vejdirektoratet opdaget, at samtlige tilbudsgivere har indleveret en del af tilbuddet på et andet sprog end dansk, hvilket strider imod kravet i den oprindelige udbudsbekendtgørelse punkt 2.1.4, hvor det fremgår, at tilbuddet skal afgives på dansk. Da samtlige tilbudsgivere derfor ikke lever op til sprogkravet og dermed er ukonditionsmæssige, har Vejdirektoratet valgt at overgå til udbud med forhandling uden at offentliggøre en ny bekendtgørelse jf. Udbudslovens § 61, stk. 1, nr. 2 og § 61, stk. 4.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0001
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
Rammeaftale
:
Revurderet værdi af rammeaftalen
:
14 792 000,00
DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
WS-Tech A/S
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
Vinderens tilbud på Levering af fugtsaltspreder
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0001
Værdien af tilbuddet
:
14 792 000,00
DKK
Koncessionsværdi:
Underentreprise
:
Endnu ikke kendte
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
Levering af fugtsaltspreder
Dato for indgåelse af kontrakten
:
31/01/2025
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Vejdirektoratet
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
3
Udvalg af tilbud
:
Værdien af det antagelige tilbud med den laveste værdi
:
14 792 000,00
DKK
Værdien af det antagelige tilbud med den højeste værdi
:
20 150 770,00
DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0002
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
Rammeaftale
:
Revurderet værdi af rammeaftalen
:
16 189 500,00
DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Navn på udbudspartiet
:
Konsortium mellem Aebi Schmidt Danmark A/S og Aebi Schmidt Holding AG
Ledende organisation hos tilbudsgiveren
:
Aebi Schmidt Danmark A/S
Officielt navn
:
Aebi Schmidt Holding AG
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
Vinderens tilbud på Levering af kombispredere
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0002
Værdien af tilbuddet
:
16 189 500,00
DKK
Koncessionsværdi:
Underentreprise
:
Endnu ikke kendte
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
Levering af kombispredere
Dato for indgåelse af kontrakten
:
31/01/2025
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Vejdirektoratet
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
3
Udvalg af tilbud
:
Værdien af det antagelige tilbud med den laveste værdi
:
15 265 000,00
DKK
Værdien af det antagelige tilbud med den højeste værdi
:
20 388 955,00
DKK
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Vejdirektoratet
Registreringsnummer
:
60729018
Postadresse
:
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
By
:
København V
Postnummer
:
1577
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Finn Kock Sørensen
Telefon
:
+45 7244 3333
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 7240 5600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 4171 5000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
WS-Tech A/S
Registreringsnummer
:
40682287
Postadresse
:
Reskavej 16
By
:
Korsør
Postnummer
:
4220
Landsdel (NUTS)
:
Vest- og Sydsjælland
(
DK022
)
Land
:
Danmark
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0001
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Aebi Schmidt Danmark A/S
Registreringsnummer
:
42436194
Postadresse
:
Karetmagervej 7A
By
:
Fredericia
Postnummer
:
7000
Landsdel (NUTS)
:
Sydjylland
(
DK032
)
Land
:
Danmark
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Gruppeleder
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0002
8.1.
ORG-0006
Officielt navn
:
Aebi Schmidt Holding AG
Registreringsnummer
:
CHE -112.947.556
Postadresse
:
Leutschenbachstrasse 52
By
:
Zürich
Postnummer
:
8050
Landsdel (NUTS)
:
Zürich
(
CH040
)
Land
:
Schweiz
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0002
8.1.
ORG-0000
Officielt navn
:
Publications Office of the European Union
Registreringsnummer
:
PUBL
By
:
Luxembourg
Postnummer
:
2417
Landsdel (NUTS)
:
Luxembourg
(
LU000
)
Land
:
Luxembourg
Telefon
:
+352 29291
Denne organisations roller
:
TED eSender
11.
Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
211b9002-9f6f-452a-ac88-3dc864622c66
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
07/02/2025
13:37:09 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer
:
88757-2025
EUT-S-nummer
:
28/2025
Offentliggørelsesdato
:
10/02/2025