23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2017/S 165-340829
Offentliggjort
30.08.2017
Udbudstype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI)

Vindere

(30.08.2017)
SAAB AB Training & Simulation
Stensholmsvägen 20
561 85 Huskvarna

Rammeaftale vedr. reservedele til BT46 træningssystem


Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI)

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Varer

Direktiv 2009/81/EF

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI)
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
Danmark
Kontaktperson: Esben Nygaard Jensen
E-mail: fmi-ja-s209@mil.dk
NUTS-kode: DK0

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: www.fmi.dk

I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Forsvar

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Rammeaftale vedr. reservedele til BT46 træningssystem.

II.1.2) Hoved-CPV-kode
80630000
II.1.3) Kontrakttype
Varer
II.1.4) Kort beskrivelse:

BT46 er et simuleringssystem, der anvendes til træning af forsvarets soldater i anvendelse af militære køretøjer. BT46-systemet anvendes til at simulere kampsituationer som anvendes ved forberedelse til forsvarets indsættelse i militære operationer. Systemet muliggør træning i anvendelse af våbensystemer på de militære køretøjer.

En stor del af reservedele til BT46-systemet købes på rammeaftale indgået efter tidligere udbud herpå. Visse af reservedelene er ikke udbudsegnede, da der kun er en leverandør. Da reservedelene er vitale for systemets funktionsdygtighed, agter FMI at erhverve disse gennem direkte tildeling til SAAB på baggrund af forsvarsdirektivets bestemmelser om enerettigheder og tekniske grunde.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 34 000 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
34152000
80600000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK032
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Se beskrivelse ovenfor under afsnit II.1.4).

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling uden offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse
  • Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
    • årsager, der vedrører beskyttelse af enerettigheder, herunder intellektuelle ejendomsrettigheder
Forklaring:

Det skal til en start anføres at rammeaftalen med SAAB agtes indgået på baggrund af både manglende konkurrence af tekniske årsager, samt årsager, der vedrører beskyttelsen af enerettigheder, herunder intellektuelle ejendomsrettigheder, selvom det kun er muligt at vælge én mulighed ovenfor.

Størstedelen af de reservedele som FMI agter at indgå rammeaftale om indkøb af, er omfattet af SAAB's enerettigheder, herunder særligt patenter og ophavsret. SAAB har ikke givet salgslicens til andre for disse reservedele, hvorfor SAAB er eneste leverandør af disse reservedele.

De reservedele, som ikke er omfattet af enerettigheder, er af en så afgørende karakter for systemets interoperabilitet, at systemets funktionsdygtighed ikke kan garanteres ved brug af reservedele fra andre leverandører. Denne interoperabilitet er afgørende for forsvarets brug af systemet. Kravet om interoperabilitet medfører at SAAB er eneste leverandør grundet tekniske årsager.

I forbindelse med tidligere gennemført udbud på reservedele til BT46, blev der ikke afgivet tilbud på levering af de reservedele som er omfattet af enerettigheder og tekniske grunde. SAAB afgav ikke tilbud, da kontraktvilkårene ville kompromittere deres rettigheder til systemet og reservedelene, ligesom at der ikke var andre leverandører som kunne afgive tilbud. Dette taler for at der ikke er andre leverandører på markedet som kan levere de pågældende reservedele.

Efter EU-Domstolens afgørelse T345/03 er ordregiver forpligtet til at udligne leverandørens fordele under særlige omstændigheder. FMI vurderer ikke at det er muligt at udligne SAAB's fordele, da dette ville krænke SAAB's enerettigheder til reservedelene. Mange af reservedelene indeholder software, og kravene for Reverse Engineering, jf. Ophavsretslovens §37, anses ikke for opfyldt.

På baggrund af ovenstående vurderer FMI at rammeaftalen kan indgås direkte med SAAB idet der foreligger en eneleverandørsituation på baggrund af enerettigheder og tekniske grunde for de pågældende reservedele efter forsvarsdirektivets art. 28, nr. 1, litra e.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
Udbuddet indebærer udarbejdelse af en rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: nej
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2015/S 173-314903

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
26/01/2017
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
SAAB AB Training & Simulation
Stensholmsvägen 20
Huskvarna
561 85
Sverige
Telefon: +46 36388000
NUTS-kode: SE2
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 34 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk

Internetadresse:http://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Den ordregivende myndighed ønsker at indgå en kontrakt med den i afsnit V.2.3) nævnte leverandør. Ændringen vil først blive foretaget efter udgangen af 10 dage efter offentliggørelsen af denne bekendtgørelse i EU-tidende, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 4, stk. 1, nr. 2. For klagefrister kan der i øvrigt henvises til Lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 3, hvoraf det fremgår, at en klage over, at ordregiver har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Klager skal skriftligt informere den ordregivende myndighed om indgivet klage senest samtidig med, at klagen indgives til Klagenævnet for Udbud.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
28/08/2017

Send til en kollega

0.063