23948sdkhjf

Bremsekalibre: inspektion, service, reparation, udskiftning. Alt, hvad du behøver at vide

  • Bremsekalibrenes tilstand skal kontrolleres ved hvert eftersyn. Vi foreslår, hvad du skal kigge efter.
  • Mindre fejl kan let repareres på stedet. Ved mere alvorlige fejl skal bremsekaliberen udskiftes.
  • Vi anbefaler TRW's udvalg af renoverede bremsekalibre og forklarer, hvorfor de er et godt valg.
  • Her er, hvad du skal være opmærksom på: Yderligere kontrolpunkter ved eftersyn af bremsekalibrenes tilstand.
  • TRW bremsekalibre – vi fremstiller egenartede og intelligente løsninger, der gør udskiftning nemmere.

Bremsesystemet er et af de vigtigste systemer, fordi det har en afgørende betydning for kørselssikkerheden. Desværre udsættes det også for slitage, så det lønner sig at huske på at vedligeholde det regelmæssigt. Du bør være opmærksom på de fejl, der opstår som følge af anvendelsesmetodens særegenhed samt tidens gang.

I dette tilfælde fokuserer vi på, de ting der skal udføres under vedligeholdelse. Men naturligvis gælder nogle af disse tips også, når føreren henvender sig på værkstedet på grund af fejl i bremsesystemet.

Inspektionsskema

Kort efter at bilen er kommet ind til inspektionen, er det en god idé at måle temperaturen på fælgene. Dette er vigtigt, for temperaturen ikke kan måles senere. Hvis nogen af hjulene er varme, kan det være et tegn på problemer med bremsekaliberen. Det næste skridt er en samtale med føreren om bremsekvaliteten (vi spørger, om bilen trækker, vibrerer eller afgiver usædvanlige lyde under bremsning). Derefter kan du fortsætte med rutinemæssige vedligeholdelsesaktiviteter.

Mange bilmærker har deres egne vedligeholdelsesplaner. I tilfælde af brugte biler er det værd at bruge en universel plan, inden for hvis rammer de forreste bremser tjekkes hver 15.000 kilometer og hver 30.000 km tilmed de bagerste bremser. Når du vurderer bremsekalibrenes tilstand, er det bedst at følge følgende skema:

1. Indledende inspektion:

- efter afmontering af hjulet – visuel bedømmelse af bremsekaliberen; vær opmærksom på korrosion, uønskede elementer (f.eks. grus), manglende skruer, møtrikker, dæksler

- kontrol af tilslutninger af stive og fleksible rør,

- tegn på overophedning.

2. Inspektion efter afmontering af bremseklodserne:

- kontrol af gummipakningernes tilstand,

- kontrol af stemplets tilstand (overfladetilstand – om det er tæret eller snavset),

- tjek glidestifternes tilstand.

Fejl/Reparationer

Mindre defekter, f.eks. fastsiddende glidestifter, kan normalt let repareres (rengøres, smøres). Fastsiddende stempel, korroderet bremsekaliber og slidte pakninger gør bremsekaliberen fortjent til udskiftning. Der findes naturligvis sæt på markedet til selvregenerering, men det er ikke altid omkostningseffektivt. Det indebærer også en høj risiko for kundeklager. I det tilfælde er det bedst at udskifte bremsekaliberen. Renoverede bremsekalibre er en god løsning med hensyn til årsager forbundet med kvalitet, pris og miljø. TRW er en af verdens største producenter af bremsekalibre og førende inden for kategorien af kaliberrenovering.

Den nye bremsekalibers kvalitet

Renoverede TRW-bremsekalibre har alle de samme funktioner som helt nye kalibre. Det forholder sig således i og med at de afmonteres fuldstændig under renoveringsprocessen, og at alle slidte dele udskiftes med nye. I de fleste tilfælde er der kun kernen tilbage, dvs. det rensede og beskyttede kaliberlegeme, som kan genbruges uden forbehold, da dets levetid normalt er mange gange længere end de bevægelige deles. Renoveringsproceduren gør det muligt at reducere prisen på kaliberen og så er den også miljøvenlig. Processen reducerer CO2-emissioner, (op til 1.500 tons om året) i forhold til at producere en ny del. Det er også meget mindre energiforbrugende. 

Merværdi

Renoverede TRW-bagbremsekalibre er fra fabrikken fyldt med bremsevæske for nem montering eller tømning.

Husk væsken

Udskiftning af bremsekalibre indebærer udskiftning af væsken i hele bremsesystemet. På den ene side handler det om forebyggelse og sikkerhed, og på den anden, forlænger det nye deles levetid. Vi minder dig om, at DOT4- og DOT5-væsker skal udskiftes mindst hvert andet år.

Besøg vores websted for at få mere at vide om TRW-produkter: trwaftermarket.com/en

Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088