UGENS LEDER Fire nye dæk - og det skal være nu
Der er oprør i dækbranchen lige nu - men det er jo det samme som nye muligheder, pointerer Motor-magasinets redaktør, Flemming Haslund i ugens leder.
Flemming Haslund: - Der er meget i den danske dækbranche, der skal gå op i den kommende tid for at glæden over kø ved porten de kommende uger kan omsættes til et stærkt årsresultat 2023.
BARE ROLIG – DER er snart kø foran værkstederne, da der skal skiftes fra vinter- til sommerdæk. Så penge i kassen. Men når vi kigger ud over de kommende ugers travlhed – hvordan står det så til i den danske dækbranche?
HVEM VED, MÅSKE er det nye dæk fra au2parts italienske Pirelli. I hvert fald er italienerne på jagt efter at finde en grossist at arbejde sammen med. Men så simpelt er det så alligevel ikke: au2parts forklarer, at de opgiver samarbejdet med Yokohama, fordi mærket flytter sit danske lager til Sverige. Og Pirelli; deres lager, der skal dække Danmark, ligger i Tyskland. Så den falder nok ikke i hak alligevel.
DETTE UNDERSTREGER BETYDNINGEN af hurtig leverance. Et klik med musen – så skal fire nye dæk gerne være på værkstedet – ja, for en time siden havde egentligt været bedre.
HURTIG LEVERANCE ER altid vigtigt og ikke mindst for dæk. Der kommer dag for dag flere dæk specielt til en enkelt bilmodel, og det gør det vanskeligt, for ikke at sige umuligt, for det enkelte værksted selv at lagerføre dem alle. Så kravet til omfattende lager flyttes fra værksted til leverandøren – men hvis lageret så ligger i Sverige eller i Tyskland vurderer i hvert fald au2parts, at de fire nye dæk ikke kan nå ud til værkstedet hurtigt nok.
DER ER MEGET i den danske dækbranche, der skal gå op i den kommende tid for at glæden over kø ved porten de kommende uger kan omsættes til et stærkt årsresultat 2023.
”MEGET DER SKAL gå op” er i øvrigt det samme som mange store muligheder.
”Meget der skal gå op” er i øvrigt det samme som mange store muligheder.