UGENS LEDER Tæt på kunden vinder altid
I en tid hvor digitalisering kan overflødiggøre forhandlere har virksomheder på eftermarkedet et forspring - at de er tæt på kunden, vurderer Motor-magasinets Flemming Haslund i Lederen.
Flemming Haslund; - At være tæt på sit værksted – eller at være tæt på kunden, set den anden vej – er en af eftermarkedets absolutte styrker. Især med elbilernes udbredelse.
HVORFOR VÆLGE AUTOMESTER i stedet for Ford-værkstedet?
DET ENE ELLER det andet type værksted er et helt centralt spørgsmål for de fleste bilejere. Svarene kan være mange - måske på grund af prisforskellen (og det er det sikkert), måske fordi det frie værksted ofte ligger tættere på (og det gør det sikkert).
MEN DER ER også en tredje grund, som for mange er den afgørende - ...jeg kender jo værkføreren. Eller ejerne. Eller en af svendene.
DETTE - AT VÆRE tæt på sit værksted – eller være tæt på kunden, set den anden vej – er en af eftermarkedets absolutte styrker. Det er det her i Danmark – men samme formel er også afgørende, når man vurderer ikke bare det danske bilmarked, men hele det samlede nordiske eftermarked.
AT VÆRE TÆT på kunden vinder hver gang.
DENNE FORMEL, SOM af nogle ophøjes til en sandhed, er netop blevet gentaget af brancheeksperten René Tønder på et webinar om det nordiske eftermarked. Her koblede Tønder videre fordelen tæt-på-kunden sammen med det faktum, at elbilerne, der jo fylder mere og mere, skal have udskiftet færre dele og generelt repareres mindre. Og ikke nok med det – Tønder vurderer, at der i fremtiden sælges færre biler, der vil blive solgt i et set-up, der i nogen grad overflødiggør forhandleren.
DET ER ET vilkår. Tønder ser, at netop værksteder, der er tæt på kunden, har en indbygget fordel her.
En tredje grund, som for mange er den afgørende - ...jeg kender jo værkføreren. Eller ejerne. Eller en af svendene.