UGENS LEDER Hvem vil købe Kinabiler?
Hvem køber Kinabiler, spørger Motor-magasinets Flemming Haslund i denne ugens leder. Det korte svar er dog ikke ”ingen.” Men det korrekte svar er ”ikke ret mange.”
SIDEN DET FØRSTE kinesiske elbilmærke MG i 2020 gik i land her i Danmark med Nellemann som importør, er det nærmest væltet ind over grænsen med nye elbiler fra det store land mod øst.
OTTE MÆRKER - STOR ståhej – alle taler om dem; de kinesiske elbiler. Men hvem køber dem så? Det korte svar er dog ikke ”ingen.” Men det korrekte svar er ”ikke ret mange.”
HØR DE NØGNE tal: Fra nytår til 31. maj i år har de nye Kinamærker i år solgt sådan her: BYD med Nic. Christiansen som importør: 47 biler. Nio, der er her i landet på egen hånd: 17 biler, Hongqi med K.W.Bruun i ryggen: 13 biler og Xpeng – på egen hånd: to biler.
FISKER HAR I ØVRIG solgt én – men nu er Fisker jo ikke kinesisk.
SÅ DER ER ikke gang i salget af de nye kinesiske elbiler – de nye mærker har et samlet salg på 79 de første fire måneder.
DERTIL KAN SÅ komme en problematik, som i første gang ikke har med selve bilerne at gøre, men det faktum, at de kommer fra Kina: Nemlig om kinesiske elbiler efterlader et spor om hvor de befinder sig, og om de kinesiske myndigheder får adgang til disse oplysninger – ordet TikTok-balladen runger her. Kan der rejse sig en generel uvilje mod bilerne, udelukkende fordi de kommer fra Kina? Måske ikke. Men som analytiker René Tønder siger i denne avis: Det geopolitiske kan ændre alting.
Hvem køber Kinabiler? Det korte svar er dog ikke ”ingen.” Men det korrekte svar er ”ikke ret mange.”