Antallet af ladepunkter stiger hurtigere end salget af elbiler
Der er for alvor fart på antallet af offentligt tilgængelige ladestandere på tværs af landet. Alene i første kvartal af 2023 er der blevet etableret 1.910 nye ladepunkter i Danmark, hvilket svarer til en stigning på 21 procent i forhold til sidste kvartal af 2022. Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.
- Ladestandere er den bedste medicin mod rækkeviddeangst, og med udviklingen i antallet af offentligt tilgængelige ladepunkter kan elbilisterne roligt tage på langfart. Der er gode flotte tal både i de store bykommuner, men også i landkommunerne, hvilket er med til at binde Danmark bedre sammen. Langt de fleste lader derhjemme, og målet er, at man som elbilejer også kan lade på farten uden at køre en omvej eller vente på opladning. Med den her udvikling er vi tæt på, at det er en realitet, siger transportminister Thomas Danielsen (V).
De nye tal viser, at udviklingen i offentligt tilgængelige ladepunker har overhalet udviklingen i antallet af grønne biler, så der nu er flere ladepunker per elbil end tidligere.
Udviklingen betyder dermed, at der nu er blevet mindre rift om den enkelte ladestander. Den udvikling glæder Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
- Fremgangen i antallet af offentlige ladepunkter er både kærkommen og nødvendig. Etableringen af en velfungerende ladeinfrastruktur har afgørende betydning for, at elbilsalget kan fortsætte sit indtog i den danske bilpark. Antallet af ladepunkter pr. bil er derfor et fundamentalt succeskriterie for den grønne omstilling af transport, siger han.
11 biler per ladepunkt
Siden september 2022 er antallet af offentligt tilgængelige ladepunkter steget forholdsvist mere end antallet af elbiler. Hvor der i september 2022 var knap 14 elbiler per ladepunkt, var der i marts 2023 godt 11 elbiler per ladepunkt. Dermed er danskernes tilgængelighed til offentlige ladepunkter stedet med ca. 16 procent.
Ser man nærmere på tallene for, hvor antallet af ladestandere per 1000 indbyggere er højst, er det ikke kun storbyerne, der er langt fremme. Fanø Kommune indtager førstepladsen, der er efterfulgt af Frederiksberg på en andenplads, hvorefter Tårnby, København og Ærø indtager de efterfølgende tre pladser i top-5.
- Kommunerne har meget forskellige behov, og derfor er det også godt at se, at de kaster sig over opgaven. På Frederiksberg handler det om at få offentlige ladepunkter, så dem, der bor i lejlighed, har et sted at lade. Fanø skal sørge for, at turisterne ikke løber tør. Og fra statens side skal vi sørge for, at der er lynladere langs hovedvejene - i sidste uge har vi netop åbent Danmarks største ladepark ved Tappernøje, lyer det fra Thomas Danielsen.