En ny Le Mans-æra er startet
KOMMENTAR: Le Mans 2023 blev første “rigtige” Hyperclass-år med et bredt udvalg af bilmærker – Ferrari, Peugeot, Porsche og Cadillac fx - og flere forskellige konstruktioner – V6, turbo og el versus V8 suge.
Ferrari vandt, men det gjorde Le Mans og motorsporten som sådan også. Og dermed de firmaer, der gerne vil vise deres produkter i racersammenhæng.
Tankevækkende er det også, at en “gammeldags” konstruktion med suge-V8 i Cadillac brøler ind på løbets tredjeplads- og fjerde i øvrigt - og banker V6-motorer med turbo og el.
Hyperclass har bestået eksamen med et 12-tal.
Hyperclass har bestået eksamen med et 12-tal. Flemming Haslund, redaktør, Motor-magasinet
For nu er Le Mans atter spændende og uforudsigeligt – og ikke længere udelukkende uforudsigeligt på grund af pludselig regn.
Dét mere end noget andet åbner på vid gab forstærkede forretningsmuligheder.
Først og fremmest for bilfabrikkerne, der nærmest har kastet sig over at bygge Hypercars efter det nye og noget billigere – men dog fortsat kostbare – reglement.
Og i bilfabrikkernes slipstrøm følger hele det direkte eftermarked – dæk og olie, ikke mindst. Og videre udstyr med den danske producent af parkeringsskiven ParkOne som det bedste eksempel.