Selvkørende biler mangler social intelligens i trafikken
Selvkørende biler kan ikke forstå de sociale koder i trafikken, der gør menneskelige bilister i stand til at beslutte, om de skal vige eller køre, viser ny forskning fra Københavns Universitet.
Google har i adskillige år eksperimenteret med selvkørende biler. Det er blevet til virksomheden Waymo, som i en forstad til Phoenix tilbyder ægte, førerløse biler til byens borgere med omkring 100 biler. Foto: PR
Skal jeg køre, eller skal jeg vige? Det er et af de helt basale spørgsmål i trafikken, som gør sig gældende i alt lige fra sammenfletningen på motorvejen til døren ind til metrotoget. Svaret på det spørgsmål finder menneskelige trafikanter for det meste hurtigt frem til intuitivt, fordi det bygger på sociale interaktioner trænet fra det øjeblik, vi...
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement