23948sdkhjf

Motorstyrelsen får kritik af Rigsrevisorerne

Der udtales kritik af Motorstyrelsen og dens kontrol af markedet for leasing af biler. Motorstyrelsen tager Rigsrevisionens kritik til efterretning.

Rigsrevisionen har netop offentliggjort en beretning om Motorstyrelsens kontrol af leasingselskaber i perioden 2018-2022. Motorstyrelsen anerkender, at kontrollen ikke har været god nok og vil nu sætte stærkt ind over for dem, der omgår reglerne.

- Vores kontrol på området har ganske simpelt ikke været god nok. Derfor tager vi kritikken til efterretning. Vi skal blive bedre til at sikre, at leasingselskaber betaler den korrekte registreringsafgift. Derfor vil vi sætte stærkt ind over for de selskaber, der forsøger at omgå reglerne, og se på yderligere tiltag for at forhindre snyd, siger direktør i Motorstyrelsen, Jørgen Rasmussen.

Vores kontrol på området har ganske simpelt ikke været god nok. Derfor tager vi kritikken til efterretning. Vi skal blive bedre til at sikre, at leasingselskaber betaler den korrekte registreringsafgift. Jørgen Rasmussen, direktør i Motorstyrelsen,

Rigsrevisionen kalder Motorstyrelsens kontrol med leasingselskabers værdiansættelser for “foruroligende”, og noterer sig, at kun 0,2 procent af leasingaftalerne er blevet kontrolleret.

Der har siden 2018 været en vækst i antallet af leasede køretøjer i Danmark. I 2018 var der omkring 125.000 leasingaftaler. I 2022 var der omkring 150.000 aftaler.

Men afgifterne til staten er mellem de to år faldet fra 4,8 milliarder kroner i 2018 til 4,5 milliarder kroner i 2022.

Det til trods har Motorstyrelsen ikke før november 2021 udvalgt biler til efterkontrol for at efterprøve, om alt går rigtigt for sig.

Øget fokus

Rigsrevisorerne beklager, at staten kan have lidt et provenutab på leasingområdet som følge af den mangelfulde kontrol. Desuden bemærkes det, at Motorstyrelsen før 2021 kun har anvendt én ud af ni lovbestemte sanktioner, nemlig inddragelse af nummerplader på leasingkøretøjer og at Statsrevisorerne Motorstyrelsen har været meget tilbageholdende med at fratage et leasingselskab retten til at selvanmelde og selvangive. Motorstyrelsen bemærker i egne retningslinjer, at dette vil medføre, at styrelsen selv skal forestå al sagsbehandling i forbindelse med selskabets leasingaftaler fremadrettet.

Motorstyrelsen skriver i en pressemeddelelse, at den vil sætte ekstra fokus på at styrke den risikobaserede kontrol på leasingområdet, så kontrollerne i endnu højere grad tilrettelægges ud fra risiko og væsentlighed.

Rigsrevisionen anerkender i sin beretning Motorstyrelsens seneste års øgede prioritering og opkvalificering af kontrollen på leasingområdet. En af de måder, hvorpå Motorstyrelsen har styrket kontrollen, er med implementeringen af et redskab til overvågning af adfærdsrisici på leasingområdet i november 2021. Det betyder, at leasingselskaberne i dag monitoreres ift. en række risikoparametre, så der sker systematisk overvågning af leasingbranchen. Samtidig anerkender Motorstyrelsen, at det ikke har været tilstrækkeligt:

- Vi forbedrer vores indsats over for leasingbranchen hele tiden i disse år. Blandt andet har vi nu en systematisk og databaseret overvågning af leasingselskaberne. Det giver os viden om, hvor vi kan sætte målrettet ind med vejledning, og hvor det er nødvendigt med kontroller, fordi vi ser tegn på snyd. Men der er stadig et stykke vej, før vi er helt i mål, fortæller Jørgen Rasmussen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.121